Beste forum,
Sinds 3 jaar heb ik een T-Mobile Thuis abonnement en dit heeft al die tijd goed (genoeg) gewerkt. Soms viel de verbinding wel even weg (gemiddeld 1x per maand) en ook bij storm of onweer hield de VDSL geen stand maar daar kan ik mee leven. Het TV beeld was verder goed en de internetvebinding stabiel.
Eind juli begonnen de problemen. Een uitval van 4 tot 5x per dag, met als resultaat dat het complete IP verkeer was verdwenen. Voor de duidelijkheid, het was dus geen Wifi probleem. Ik kon via Wifi namelijk wel gewoon op de HG-659 router kijken.
Dus nadat het VDSL signaal was weggevallen en weer was opgezet, routeerde de modem het verkeer niet meer naar internet. Gelukkig heb ik een beetje kennis van routering en na handmatig wat statische IP routering toegevoegd te hebben kon de router het IP verkeer weer goed doorsturen.
Eerder had ik natuurlijk de T-Mobile helpdesk aan de lijn gehad, ze hebben eerst iemand van Guideon gestuurd die zei dat er teveel FEC errors waren en dat het probleem daarom bij KPN ligt. Daarna is iemand van KPN langs geweest die de verbinding heeft doorgemeten vanaf het VDSL-kastje ergens verderop in de wijk en hij beweert dat het signaal OK is.
Weer T-Mobile aan de lijn, ik heb uitgelegd hoe het signaal wegvalt en hoe de IP routering niet meer werkt, de verklaring was toen de âbridge tapâ. Ik heb vervolgens de modem rechtstreeks op het binnenkomend aansluitpunt van mijn huis aangesloten maar het maakt helaas geen verschil. Het wordt na verloop van tijd zelfs slechter, vooral als je iets van internet wil downloaden, bijvoorbeeld een PDF bestand van maar 12Mb. Dan valt het signaal weer weg. Eigenlijk blijft het VDSL signaal alleen stabiel als je er niks mee doet.
Tenslotte kreeg ik een âGoed nieuwsâ email van T-Mobile dat mijn problemen waren opgelost. Ik heb gebeld om te vragen wat ze hadden gedaan. Helaas kon de T-Mobile helpdesk niet zeggen wat. De connectieproblemen zijn nog steeds hetzelfde. Nu ben ik er achter gekomen dat de IP routering wel weer werkt nadat het VDSL signaal terug is. Mijn handmatige routering is dus niet meer nodig.
Eindresultaat is dat ik nog steeds te maken heb met een voortdurend wegvallend VDSL signaal en er verder niks meer gebeurt.
Heeft iemand een suggestie hoe ik hiermee verder kan? Of beter, weet iemand gewoon een oplossing?
M.vr.grt., Peter