Skip to main content
Beantwoord

UDM Pro krijgt geen ip adres meer sinds storing afgelopen maandag


  • is een Master Poster
  • 23 reacties

Ik heb TMobile Thuis rechtstreeks met de glasvezel kabel aangesloten op mijn eigen router. Dit werkte perfect, tot de storing van afgelopen maandag. Ondanks diverse resets slaagt de UDM Pro er niet meer in om een DHCP lease te bemachtigen. Wat mij opvalt is dat ik voor de storing een 85.x adres had, en nu (via de standaard zyxel router) een 31.x adres krijg.

Daarnaast ervaar en zie ik ook gedurende de dag diverse onderbrekingen van de verbinding, via de standaard router.

Hoe ga ik de UDM Pro weer aan de praat krijgen??

Moderator edit: geen persoonsgegevens en gevoelige informatie in een openbaar bericht plaatsen, alsjeblieft.

Beste antwoord door Jason van Odido

Goedemorgen @ernste, sorry voor de latere reactie! 

Een MAC-release zorgt ervoor dat het MAC-adres van een modem opnieuw geregistreerd wordt op de aansluiting en sneller online komt bij het vervangen van een modem. Dit heeft enkel nut wanneer het modem omgeruild wordt, bijvoorbeeld tijdens het bezoek van een monteur. Wat eventueel een IP kan pushen op de UDM is een reprovisie van het modem en factory reset van de UDM Pro → de reprovisie voer ik nu uit, daar merk je op de achtergrond niets van. Met een reprovisie wordt de verbinding, of beter gezegd alle diensten (Internet, TV en vast Bellen) opnieuw naar het modem gestuurd.

Kun jij straks bevestigen of dit geholpen heeft? Alvast bedankt! 

UPDATE: wanneer ik een abonnement zoek met de opgegeven informatie in jouw profiel, kom ik een inactief abonnement tegen. Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Dan voer ik de reprovisie meteen uit!

Bekijk origineel

38 reacties

  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 29 januari 2021

Hier de gegevens van de Zyxel met gevoelige informatie uitgegumd:

 

 


  • 0 reacties
  • 29 januari 2021

Hi @ernste

Laat de logging van de UDM niet zien waarom die geen ip adres meer krijgt of iets anders intressant waarom het niet werkt? 

 

 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 29 januari 2021

Goed punt :)

 

Dit is de feedback als ik handmatig de DHCP client opstart:

 

/sbin/udhcpc --foreground --interface eth9.300 --script /usr/share/ubios-udapi-server/ubios-udhcpc-script
udhcpc: started, v1.31.1
udhcpc: sending discover
udhcpc: sending discover
udhcpc: sending discover
udhcpc: sending discover
....

 

En de discover gaat zo eindeloos door. Dit werkte overigens voor de storing prima, en aan de UDM kant is er niks gewijzigd.


  • 0 reacties
  • 29 januari 2021

Just to double check;

  • Werkt het ook niet als je de UDM op de converter aansluit?
  • Wat laat; ethtool -m eth9 zien als je de fiber aansluit

Ik neem aan dat de fiber poort wel gewoon up is als je de glasvezel aansluit ;) 

 

 

 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 29 januari 2021

Via de converter werkt het deels, packet loss gaat dan richting 30%. Schijnt iets met jumbo frames te maken te hebben.

 

Hier de output van ethtool, ziet er volgens mij prima uit:

 

# ethtool -m eth9
	Identifier                                : 0x03 (SFP)
	Extended identifier                       : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
	Connector                                 : 0x01 (SC)
	Transceiver codes                         : 0x00 0x00 0x00 0x02 0x00 0x00 0x00 0x00
	Transceiver type                          : Ethernet: 1000BASE-LX
	Encoding                                  : 0x00 (unspecified)
	BR, Nominal                               : 1300MBd
	Rate identifier                           : 0xff (reserved or unknown)
	Length (SMF,km)                           : 20km
	Length (SMF)                              : 20000m
	Length (50um)                             : 550m
	Length (62.5um)                           : 550m
	Length (Copper)                           : 0m
	Length (OM3)                              : 2550m
	Laser wavelength                          : 1310nm
	Vendor name                               : DrayTek
	Vendor OUI                                : 00:50:7f
	Vendor PN                                 : 455-0000007-01
	Vendor rev                                : 1.0
	Option values                             : 0x00 0x1a
	Option                                    : RX_LOS implemented
	Option                                    : TX_FAULT implemented
	Option                                    : TX_DISABLE implemented
	BR margin, max                            : 100%
	BR margin, min                            : 100%
	Vendor SN                                 : 010295C4027
	Date code                                 : 151202

 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 29 januari 2021

En nog van de VLAN interface:

 

# ethtool eth9.300
Settings for eth9.300:
	Supported ports: [ ]
	Supported link modes:   Not reported
	Supported pause frame use: No
	Supports auto-negotiation: No
	Advertised link modes:  Not reported
	Advertised pause frame use: No
	Advertised auto-negotiation: No
	Speed: 1000Mb/s
	Duplex: Full
	Port: Twisted Pair
	PHYAD: 0
	Transceiver: internal
	Auto-negotiation: on
	MDI-X: Unknown
	Link detected: yes

 


  • 0 reacties
  • 29 januari 2021

De output zit er inderdaad prima uit. 

Als de UDM wel een ip krijgt als die aan de converter hangt (los van de packet loss) lijkt wel als de sfp interface het probleem geeft. 

Hier heeft iemand ongeveer hetzelfde en heeft opgelost met de auto negotiation aan te passen.

Heb zelf helaas geen UDM (en geen glasvezel) dus ik kan het niet vergelijken :( 

 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 29 januari 2021

Dank voor het meedenken!

Ik heb sinds de storing niet meer getest met de media converter, zal ik nog eens proberen.

Auto-negotiation heb ik idd ook al uitgezet (ook voor de storing stond dit al uit), maar dat lijkt lig voor de link status niets uit te maken.

Wellicht dat iemand van @TMobile ernaar kan kijken? Zoals ik al aangaf, voor de storing werkte deze setup prima, na de storing niet meer.


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 30 januari 2021

Ik kwam dit topic tegen. Wat is een Mac release, en kan dit wellicht in mijn situatie ook helpen? Ik heb de Zyxel al een factory reset gegeven, en daarna weer de UDM Pro aangesloten, maar het resultaat is hetzelfde.


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 30 januari 2021

Oh, en ik heb de helpdesk gebeld, en die wisten gelijk wat het probleem was, en hebben mij de IP adressen van de DNS server gegeven. Ik heb gevraagd of ze een case konden aanmaken en een 2e lijn ernaar konden laten kijken...


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 1 februari 2021

@Jason Even een atmention hier aangezien jij ook hebt geholpen in het topic zoals hierboven gelinkt mbt een mac release. Kun jij aangeven wat een mac release is, en of dat in mijn geval de DHCP toewijzing weer op gang zou kunnen helpen?


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 10781 reacties
  • Antwoord
  • 2 februari 2021

Goedemorgen @ernste, sorry voor de latere reactie! 

Een MAC-release zorgt ervoor dat het MAC-adres van een modem opnieuw geregistreerd wordt op de aansluiting en sneller online komt bij het vervangen van een modem. Dit heeft enkel nut wanneer het modem omgeruild wordt, bijvoorbeeld tijdens het bezoek van een monteur. Wat eventueel een IP kan pushen op de UDM is een reprovisie van het modem en factory reset van de UDM Pro → de reprovisie voer ik nu uit, daar merk je op de achtergrond niets van. Met een reprovisie wordt de verbinding, of beter gezegd alle diensten (Internet, TV en vast Bellen) opnieuw naar het modem gestuurd.

Kun jij straks bevestigen of dit geholpen heeft? Alvast bedankt! 

UPDATE: wanneer ik een abonnement zoek met de opgegeven informatie in jouw profiel, kom ik een inactief abonnement tegen. Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Dan voer ik de reprovisie meteen uit!


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 2 februari 2021

En we zijn weer back in business. Met dank aan @Jason die een reprovision heeft geregeld.

 

Heb net het IP vanuit de Zyxel gereleased, en de glasvezel rechtstreeks in de UDM Pro geprikt. Gelijk een nieuw DHCP adres gekregen en gaan.

 

Het viel mij trouwens wel op dat ik voor de storing een 85.x adres had, na de storing een 31.x adres, en nu weer een 85.x adres.


330Driver
  • is een Top Poster
  • 21 reacties
  • 12 februari 2021

Hi @ernste goed dat je weer in business bent ;-) 

Ik zie dat je een UDM PRO hebt die je rechtstreeks aan de Glasvezel hebt hangen. Althans zien, dat natuurlijk niet maar ik begrijp uit deze thread dat dat zo is.

Vraagje heb je ook telefoon en TV of heb je alleen internet?

groet 330


yalerta
Forum|alt.badge.img+5
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 1377 reacties
  • 12 februari 2021
ernste schreef:

Het viel mij trouwens wel op dat ik voor de storing een 85.x adres had, na de storing een 31.x adres, en nu weer een 85.x adres.

Hetzelfde gebeurt bij mij.

Via de Zyxel krijg ik een 85.x.x.x adres.
Als ik een Microtik RB750 aansluit komt er een adres in de 31.x.x.x tevoorschijn.

Er zal een scriptje draaien op de DHCP servers die de mac adressen bekijkt tijdens de aanvraag en het adres aan de hand van dat adres categoriseert.

Nog geen tijd genomen om het Zyxel mac adres in de Microtik te spoofen om te zien wat voor IP er dan uitgegeven wordt. (Als het werkt niet proberen te repareren)


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 22 februari 2021

Hallo @Jason . Na een herstart (gedwongen door stroomuitval) is weer hetzelfde aan de hand. Geen response van de DHCP server.

Kun jij weet je magic doen? Thanks!


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 24 februari 2021

Net contact gehad met @Vikram van de klantenservice. Helaas lag het interne support systeem eruit, dus kon hij mij niet direct helpen. Maar een Mac release zou eea weer moeten vlot trekken.


330Driver
  • is een Top Poster
  • 21 reacties
  • 24 februari 2021

Misschien een gekke vraag heh maar zou het niet kunnen werken als je gewoon even het modem van TMT even rechtstreeks aan de MC hangt? Alleen om een op adres te forceren. Mss zeg ik wel domme dingen maar ik ga er van uit dat mensen die gewoon de standaard configuratie hebben bij stroomuitval of storing toch niet allemaal de helpdesk moeten bellen voor een reset?


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 25 februari 2021

@330Driver Dat is idd precies wat ik gedaan heb. En de Zyxel krijgt keurig een adres (wel weer in de 31.x reeks). Maar sluit ik dan de boel weer aan op de UDM Pro, dan krijgt ie geen adres. Ergo, TMT moet ergens achter de schermen iets doen waardoor mijn UDM Pro MAC adres weer geaccepteerd wordt.

 


Brian
Odido
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties
  • 25 februari 2021

Hi @ernste Jason is even lekker van een welverdiende korte vakantie aan het genieten maar als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer dan voer ik de MAC-release graag voor je uit!


Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2137 reacties
  • 25 februari 2021

@ernste 

Ten eerste, ik heb hier denk ik 5 of 6 verschillende devices als router op de TMT glasvezel gehad, met IP’s van 31.x, 85.x en nu 143.x op de pfSense box. Dit alles zonder ook maar 1 keer een MAC-release nodig te hebben gehad.

Deze opmerking bevreemd mij iets

Via de converter werkt het deels, packet loss gaat dan richting 30%. Schijnt iets met jumbo frames te maken te hebben.

https://www.mirazon.com/jumbo-frames-do-you-really-need-them/

Lijkt mij sterk dat daar het probleem ligt, want eigenlijk staat dit default meestal op alle devices op disabled.

Hoe meet je deze packet loss en over hoeveel tijd is die meting?

Als dit over een korte periode is, dan heb ik eerder het vermoeden dat je fiberline een defect heeft.

Als je een TMT router aansluit, is dan je bandbreedte wel in orde en ook je packet loss minder?

 


330Driver
  • is een Top Poster
  • 21 reacties
  • 25 februari 2021
ernste schreef:

@330Driver Dat is idd precies wat ik gedaan heb. En de Zyxel krijgt keurig een adres (wel weer in de 31.x reeks). Maar sluit ik dan de boel weer aan op de UDM Pro, dan krijgt ie geen adres. Ergo, TMT moet ergens achter de schermen iets doen waardoor mijn UDM Pro MAC adres weer geaccepteerd wordt.

 


Ok ;-) was alleen aan het meedenken ;-) Hopelijk is het gefixed nu.


  • 26 reacties
  • 25 februari 2021

@ernste

Kan je je Unifi-settings delen qua netwerk, poortinstellingen e.d.? Ik ben wel benieuwd. Ik heb nog geen problemen met mijn UDM Pro na 2 maanden.


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 1 maart 2021

@Bryan96 glasvezel direct via een Draytek transceiver in de WAN poort van de UDM Pro, ingesteld op 1000FD. VLAN 300 ingesteld op de WAN poort. Verder geen specifieke instelingen, maar als TMT DHCP server niet in ‘nieuwe modem’ status staat voor jouw pijp, dan krijg je dus geen adres.

 

@330Driver Dank voor het meedenken, zie nu dat mijn post ietwat kortaf over komt, was niet zo bedoeld 😬

 

@Pieter_B goed punt. Packet loss meet ik via smoke Ping. Fiber op zich is prima denk ik, want nu wel weer goede waarden (met UDM PRO rechtstreeks op glas ipv UTP wan). Ik heb overigens ook jouw ervaring gehad op een andere locatie, maar sinds ik op een nieuw adres woon, waar het netwerk door KPN is aangelegd, heb ik dit issue.


330Driver
  • is een Top Poster
  • 21 reacties
  • 1 maart 2021

@ernste Nou inderdaad ik was totaal geshockeerd en dagen van slag heb er gewoonweg niet van kunnen slapen en durfde ook niets meer te schrijven :sweat_smile::sweat_smile::stuck_out_tongue_winking_eye:  no worries my friend!

 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen