Beantwoord
T-Mobile thuis Internet, ISRA Punt herstel, juiste volgorde?
Okey het volgende,
Enige tijd geleden heb ik onderstaande foto gepost en tevens contact gehad met iemand van de technische afdeling van T-Mobile over een mogelijke overstap van Ziggo naar T-mobile (kijk geen tv en dus goedkoper). Dit mbt het ISRA punt zoals ik dat achter een verwarming vond weggewerkt in de woonkamer (zie hierondeR)
Volgens de medewerker van de technische afdeling en op dit forum was het geen probleem om DSL aan te vragen omdat de hoofdkabel was en het ISRA punt hierbij kon worden hersteld door KPN op aansturen en kosten van T-Mobile als ik internet zou gaan afnemen bij T-Mobile.
Fourstack en VVDSL geven beide aan dat er een straatkast (staat op 10meter van mijn huis) aanwezig is met een DSL koper verbinding met een snelheid van 222Mbit/s dus dat zou wel goed zitten.
Ik heb vervolgens T-Mobile thuis Internet 100 aangevraagd met een actieve ingang per 1/2/2019 en opzegging van mijn Ziggo abbo per dezelfde datum.
Na de aanvraag heb ik gelijk gebeld met T-Mobile maar nu voor een afspraak om het ISRA punt in orde te brengen. Dit was (op dat moment) niet mogelijk omdat mijn verbinding nog niet was opgeleverd. Wachten tot 1/2/2019 dus.
Vervolgens kreeg ik het installatie pakket binnen en kort daarop een sms dat mijn verbinding per 29/1/2019 al opgeleverd zou worden. Dus heb ik die dag via de chat een medewerker gesproken en wederom het ISRA herstel verhaal uitgelegd. De medewerker zou een monteur afspraak gaan regelen en dan moest het goedkomen.
Vervolgens kreeg ik een sms voor een afspraak met Guidion waarbij een aantal vragen werden gesteld. Hierbij was het niet mogelijk om zonder ISRA aansluiting verder te gaan voor een afspraak waarop ik Guidion heb gebeld. De medewerker van Guidion gaf aan dat dit inderdaad niet mogelijk was omdat er eerst een ISRA punt gemaakt moest worden (wat mijn doel al was) waarop ik weer werd doorgeschakeld naar T-Mobile.
De medewerker van T-Mobile vertelde mij ineens dat KPN de laatste tijd nogal ‘moeilijk’ doet over het herstellen van ISRA punten en dat ik daarom het kleine aansluit doosje uit het installatiepakket zelf moest aansluiten op een van de punten uit de handleiding?? Ik heb nogmaals uitgelegd dat er geen van deze punten aanwezig was en dat er dus echt een punt gemaakt moest worden.
Hierop vertelde de medewerker dat Guidion dan toch moest langskomen en zou kijken of zij het zo kunnen aansluiten? Dit lijkt mij vreemd want volgens mij doet Guidion geen ISRA punt herstellen maar om maar iets voorelkaar te krijgen heb ik nu een afspraak met Guidion staan en dus in de vragenset voor een anfspraak maar aangegeven dat er wel een ISRA punt is zodat er iig iemand komt kijken.
Maar nog niet aangesloten al begreep ik wel dat mijn huidige internet er nog niet afgaat voordat ik werkend internet bij T-Mobile heb.
Een heel verhaal en wordt dus vervolgd. Misschien dat iemand op dit forum hier iets over weet en ik ben benieuwd of het ‘KPN’ verhaal klopt en of dit de juiste gang van zaken is?
Enige tijd geleden heb ik onderstaande foto gepost en tevens contact gehad met iemand van de technische afdeling van T-Mobile over een mogelijke overstap van Ziggo naar T-mobile (kijk geen tv en dus goedkoper). Dit mbt het ISRA punt zoals ik dat achter een verwarming vond weggewerkt in de woonkamer (zie hierondeR)
Volgens de medewerker van de technische afdeling en op dit forum was het geen probleem om DSL aan te vragen omdat de hoofdkabel was en het ISRA punt hierbij kon worden hersteld door KPN op aansturen en kosten van T-Mobile als ik internet zou gaan afnemen bij T-Mobile.
Fourstack en VVDSL geven beide aan dat er een straatkast (staat op 10meter van mijn huis) aanwezig is met een DSL koper verbinding met een snelheid van 222Mbit/s dus dat zou wel goed zitten.
Ik heb vervolgens T-Mobile thuis Internet 100 aangevraagd met een actieve ingang per 1/2/2019 en opzegging van mijn Ziggo abbo per dezelfde datum.
Na de aanvraag heb ik gelijk gebeld met T-Mobile maar nu voor een afspraak om het ISRA punt in orde te brengen. Dit was (op dat moment) niet mogelijk omdat mijn verbinding nog niet was opgeleverd. Wachten tot 1/2/2019 dus.
Vervolgens kreeg ik het installatie pakket binnen en kort daarop een sms dat mijn verbinding per 29/1/2019 al opgeleverd zou worden. Dus heb ik die dag via de chat een medewerker gesproken en wederom het ISRA herstel verhaal uitgelegd. De medewerker zou een monteur afspraak gaan regelen en dan moest het goedkomen.
Vervolgens kreeg ik een sms voor een afspraak met Guidion waarbij een aantal vragen werden gesteld. Hierbij was het niet mogelijk om zonder ISRA aansluiting verder te gaan voor een afspraak waarop ik Guidion heb gebeld. De medewerker van Guidion gaf aan dat dit inderdaad niet mogelijk was omdat er eerst een ISRA punt gemaakt moest worden (wat mijn doel al was) waarop ik weer werd doorgeschakeld naar T-Mobile.
De medewerker van T-Mobile vertelde mij ineens dat KPN de laatste tijd nogal ‘moeilijk’ doet over het herstellen van ISRA punten en dat ik daarom het kleine aansluit doosje uit het installatiepakket zelf moest aansluiten op een van de punten uit de handleiding?? Ik heb nogmaals uitgelegd dat er geen van deze punten aanwezig was en dat er dus echt een punt gemaakt moest worden.
Hierop vertelde de medewerker dat Guidion dan toch moest langskomen en zou kijken of zij het zo kunnen aansluiten? Dit lijkt mij vreemd want volgens mij doet Guidion geen ISRA punt herstellen maar om maar iets voorelkaar te krijgen heb ik nu een afspraak met Guidion staan en dus in de vragenset voor een anfspraak maar aangegeven dat er wel een ISRA punt is zodat er iig iemand komt kijken.
Maar nog niet aangesloten al begreep ik wel dat mijn huidige internet er nog niet afgaat voordat ik werkend internet bij T-Mobile heb.
Een heel verhaal en wordt dus vervolgd. Misschien dat iemand op dit forum hier iets over weet en ik ben benieuwd of het ‘KPN’ verhaal klopt en of dit de juiste gang van zaken is?
Beste antwoord door Brian
Hi @Timse78 , @eric_2 , in principe hebben jullie allebei "gelijk" 🙂 Het klopt dat de eigenaar van het pand in zekere zin verantwoordelijk is voor de aansluiting maar de netbeheerder, in dit geval KPN, heeft tot op zekere hoogte ook een verplichting als netbeheerder om een aansluiting mogelijk te maken. Dus ja, in principe zou je zelf herstel van het ISRA-punt aan moeten vragen via www.mijnaansluiting.nl maar als provider bieden we graag een stukje extra service en schakelen wij de netbeheerder voor je in. Wat eventuele kosten betreft heb je een aantal situaties, ik heb degene die voor jou van toepassing is dikgedrukt gemaakt:
Geen ISRA
Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan KPN monteur er kosteloos een ISRA op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.
Weggewerkt ISRA
Is de ISRA weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de ISRA toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.
Beschadigd ISRA
Is het ISRA punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen.
Werkt de ISRA niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.
Ik heb meteen met je meegekeken en in dit geval is de afspraak met Guidion dus eigenlijk overbodig om eerste de netbeheerder moet komen voor herstel van de ISRA. Ik ben zelf geen monteur dus of de lengte van de kabel voldoende is durf ik aan de hand van deze foto niet met zekerheid te zeggen. Ik heb zojuist ook geprobeerd om telefonisch contact met je op te nemen om dit te bespreken omdat de afspraak met Guidion al voor komende maandag staat maar ik heb je niet kunnen bereiken. Ik heb de opdracht voor het herstel van de ISRA alvast intern uitgezet om tijd te besparen. DE opdracht voor Guidion heb ik voor nu laten staan maar deze zou je eventueel zelf kunnen annuleren (Guidion kan op dit moment niets doen).
Ik hoor graag van je Timse en excuses voor de onduidelijkheid!
Bekijk origineelGeen ISRA
Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan KPN monteur er kosteloos een ISRA op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.
Weggewerkt ISRA
Is de ISRA weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de ISRA toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.
Beschadigd ISRA
Is het ISRA punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen.
Werkt de ISRA niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.
Ik heb meteen met je meegekeken en in dit geval is de afspraak met Guidion dus eigenlijk overbodig om eerste de netbeheerder moet komen voor herstel van de ISRA. Ik ben zelf geen monteur dus of de lengte van de kabel voldoende is durf ik aan de hand van deze foto niet met zekerheid te zeggen. Ik heb zojuist ook geprobeerd om telefonisch contact met je op te nemen om dit te bespreken omdat de afspraak met Guidion al voor komende maandag staat maar ik heb je niet kunnen bereiken. Ik heb de opdracht voor het herstel van de ISRA alvast intern uitgezet om tijd te besparen. DE opdracht voor Guidion heb ik voor nu laten staan maar deze zou je eventueel zelf kunnen annuleren (Guidion kan op dit moment niets doen).
Ik hoor graag van je Timse en excuses voor de onduidelijkheid!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.