Beantwoord
Internet valt vaak weg
De laatste tijd gebeurt het regelmatig (gemiddeld 2 á 3 keer per dag) dat mijn internet wegvalt. Via ipconfig zie ik dat ik op dat moment géén standaard gateway meer heb, met een ip-adres in de range 169.254.x.x. Oftewel: mijn router kent geen ip-adres toe. Als ik mijn router vervolgens uit-/aanzet dan werkt het weer, maar het is vervelend dit meermaals per dag te moeten doen.
Ik werk met een bekabeld netwerk en heb 3 apparaten aangesloten. Op alle apparaten komt het probleem voor, maar (tot nu toe) niet tegelijkertijd op meerdere apparaten. Ook een factory reset van mijn router heeft het probleem niet verholpen. De ip-adressen die mijn systemen krijgen als het wel werkt blijven hetzelfde (volgens de DHCP table), dus een ip-conflict lijkt het ook niet te zijn.
Zijn er dingen die ik kan veranderen in de instellingen van mijn router om dit probleem te verhelpen? Of kan ik wellicht nog ergens logging terugvinden die misschien kan aangeven waar het onderliggende probleem zit?
Ik werk met een bekabeld netwerk en heb 3 apparaten aangesloten. Op alle apparaten komt het probleem voor, maar (tot nu toe) niet tegelijkertijd op meerdere apparaten. Ook een factory reset van mijn router heeft het probleem niet verholpen. De ip-adressen die mijn systemen krijgen als het wel werkt blijven hetzelfde (volgens de DHCP table), dus een ip-conflict lijkt het ook niet te zijn.
Zijn er dingen die ik kan veranderen in de instellingen van mijn router om dit probleem te verhelpen? Of kan ik wellicht nog ergens logging terugvinden die misschien kan aangeven waar het onderliggende probleem zit?
Beste antwoord door Folkert
Aanvulling: De optie Retrieve IPs from inactive clients periodically heeft voor thuis gebruik geen enkel nut hoewel hij pas actief wordt als er 30 of minder vrije IP adressen in de pool zitten. Zie https://www.draytek.com/en/faq/faq-connectivity/connectivity.lan/how-to-clear-dhcp-lease-from-inactive-clients/
Bekijk origineelReageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.