Beantwoord
Op WiFi geen 500 Mbit meer
Beste mede forumgebruikers,
Ik zit met een eigenaardig probleem. Ik heb in december een D-Link DIR-868L gekocht. Deze heb ik aangesloten op de DrayTek modem. Hierop kon ik meer dan 450 Mbit/s down- en upload halen over wifi met alle drie de iPhone 7 Plussen en mijn MacBook Pro. Echter kan ik sinds de 24 januari geen 'goede' downloadsnelheden meer halen. Ik kom over wifi maximaal tot 200 Mbit/s download, alleen de macbook haalt 300 Mbit/s download. De upload over wifi is wel altijd meer dan 400 Mbit/s. Ik heb toen de D-Link teruggestuurd en een Asus RT-AC68U gekocht. De Asus aangesloten en ik had precies hetzelfde probleem.
Hieronder enkele screenshots van Speedtests die zijn uitgevoerd:
Dit is van voor 24 januari:
Dit is de overgang tussen 22 en 24 januari:
Dit is wat ik nu continu haal:
Wat ik al heb gedaan:
- Switches uit het netwerk verwijderd
- De Asus eerdere locaties in het huis gegeven
- Asus meerdere SSID's gegeven
- DrayTek meerdere malen gereset
- Kabels (Cat. 6 en 5e) verwisseld
- Merlin firmware op de Asus gezet
- Asus een eigen IP 192.168.1.10 gegeven en op de DrayTek gebonden aan MAC-adres.
- Asus ingesteld op router modus en op AP-modus: geen verschil.
- Asus IP 192.168.1.10 aan DMZ host toegevoegd op WAN 1.
- Gewisseld van kanalen en instellingen op de Asus.
- Gecheckt op apparaten: volgens de Asus zijn er geen interferenties op het 5 GHz netwerk.
Wat mij ook opgevallen was en vreemd is: wanneer ik de firewall instellingen op de DrayTek aanpas, komt de downloadsnelheid bekabeld en wifi niet hoger dan 130/130 Mbit/s. Omgekeerd wordt dit van de maximale snelheid afgehaald wanneer ik de firewall instellingen op de Asus aanpas. Dus op de Asus haal ik bedraad 350/330. Als ik de firewall instellingen aan laat staan, dan haal ik bekabeld wel gewoon 480/450.
Dit zijn de instellingen van de DrayTek modem, verder is er niks aangepast.
Dit zijn de instellingen van de Asus:
Is er iemand die dit wel werkend heeft gekregen met fatsoenlijke downloadsnelheden zoals ik vorige week nog had? Zo ja, wat moet er ingesteld worden? 🙂
Ik zit met een eigenaardig probleem. Ik heb in december een D-Link DIR-868L gekocht. Deze heb ik aangesloten op de DrayTek modem. Hierop kon ik meer dan 450 Mbit/s down- en upload halen over wifi met alle drie de iPhone 7 Plussen en mijn MacBook Pro. Echter kan ik sinds de 24 januari geen 'goede' downloadsnelheden meer halen. Ik kom over wifi maximaal tot 200 Mbit/s download, alleen de macbook haalt 300 Mbit/s download. De upload over wifi is wel altijd meer dan 400 Mbit/s. Ik heb toen de D-Link teruggestuurd en een Asus RT-AC68U gekocht. De Asus aangesloten en ik had precies hetzelfde probleem.
Hieronder enkele screenshots van Speedtests die zijn uitgevoerd:
Dit is van voor 24 januari:
Dit is de overgang tussen 22 en 24 januari:
Dit is wat ik nu continu haal:
Wat ik al heb gedaan:
- Switches uit het netwerk verwijderd
- De Asus eerdere locaties in het huis gegeven
- Asus meerdere SSID's gegeven
- DrayTek meerdere malen gereset
- Kabels (Cat. 6 en 5e) verwisseld
- Merlin firmware op de Asus gezet
- Asus een eigen IP 192.168.1.10 gegeven en op de DrayTek gebonden aan MAC-adres.
- Asus ingesteld op router modus en op AP-modus: geen verschil.
- Asus IP 192.168.1.10 aan DMZ host toegevoegd op WAN 1.
- Gewisseld van kanalen en instellingen op de Asus.
- Gecheckt op apparaten: volgens de Asus zijn er geen interferenties op het 5 GHz netwerk.
Wat mij ook opgevallen was en vreemd is: wanneer ik de firewall instellingen op de DrayTek aanpas, komt de downloadsnelheid bekabeld en wifi niet hoger dan 130/130 Mbit/s. Omgekeerd wordt dit van de maximale snelheid afgehaald wanneer ik de firewall instellingen op de Asus aanpas. Dus op de Asus haal ik bedraad 350/330. Als ik de firewall instellingen aan laat staan, dan haal ik bekabeld wel gewoon 480/450.
Dit zijn de instellingen van de DrayTek modem, verder is er niks aangepast.
Dit zijn de instellingen van de Asus:
Is er iemand die dit wel werkend heeft gekregen met fatsoenlijke downloadsnelheden zoals ik vorige week nog had? Zo ja, wat moet er ingesteld worden? 🙂
Beste antwoord door Jordytjes
leroy98ecker schreef:
Ik heb ook aan zo'n mediaconverter zitten denken. Is het dan mogelijk om normaal IPTV te kijken als ik de VLAN's tag? De downloadsnelheden die jij haalt over wifi, haalde ik voorheen ook in de woonkamer. Dat was maximaal 5 meter van de router af. Het scheelt dat de glasvezelaansluiting van Reggefiber in de woonkamer zit.
Ik zit er nu te denken om precies dezelfde setup te gebruiken. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd wat binnen handbereik valt, behalve die mediaconverter. Van welke mediaconverter maak je gebruik om sfp naar rj45 om te zetten? Is dat toevallig de TP-Link MC220L? Heb je een soort van uitleg hoe ik het zo optimaal mogelijk kan instellen? Als het echt verbetering oplevert, zou ik heel graag de Asus willen gebruiken i.p.v. de DrayTek. 😉
Alvast bedankt voor de hulp! :)
Jazeker! Ik heb twee tv-boxen en die werken prima met de vlan tag 640. Het is inderdaad handig dat de glasvezel aansluiting bij jou in de huiskamer ligt, had ik ook graag gewild. Ik heb inderdaad de MC-220L. De installatie van een mediaconverter is best simpel, check deze link: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/47563727#47563727
Ik ben erg tevreden met de mediaconverter opstelling. En ik raad het zeker aan aangezien je dezelfde Asus router hebt.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.