Skip to main content

Wan adres niet meer benaderbaar via icmp


Hallo allemaal,

Ik heb mijn draytek vervangen voor een zelf beheerde Fortigate, Deze kon ik altijd vanuit extern een ICMP request sturen en dan kreeg ik een reactie. Deze situatie heb ik al 2-3 jaar zonder problemen werken.

 

Nu heb ik sinds ongv 6 weken dat ik deze niet meer vanaf extern kan pingen.

Ik heb gemerkt dat het heel soms even werkt (paar minuten)

 

Ik verwacht dus dat er ergens iets niet goed gaat in mijn verbinding.

 

Hoor graag of dit op te lossen is en ook graag hoe

 

Groetjes Fons

Uitgelichte reactie

1 oktober 2023

@Dutchsnof 

Weet je zeker dat niet een software update deze functionaliteit heeft aangepast?

Kijk eens op de volgende link voor het gebruik van het nmap netwerk tool, die zou eventueel iets meer details weer kunnen geven.

Host Discovery Techniques

23 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8080 reacties
  • 30 september 2023

Hoi @Dutchsnof ,

Weet je zeker dat het IP adres niet is veranderd? Bij consumenten lijnen is er sprake van een dynamisch IP adres.

Met eigen apparatuur kan Odido weinig voor je doen. Sluit eens de Zyxel /drytek aan en probeer het dan weer eens.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 30 september 2023
eric schreef:

Hoi @Dutchsnof ,

Weet je zeker dat het IP adres niet is veranderd? Bij consumenten lijnen is er sprake van een dynamisch IP adres.

Met eigen apparatuur kan Odido weinig voor je doen. Sluit eens de Zyxel /drytek aan en probeer het dan weer eens.

Hoi @eric,

Als ik kijk op mijn wan interface van de fortigate die op dhcp staat krijg ik dit ip-adres. Dit is tevens het adres wat ik krijg als ik een check doe op: https://watismijnip.nl

 

Ik denk dus dat mijn ip-adres niet veranderd is. Sluit ik nu de draytek aan weet ik zeker dat hij veranderd. dit gebeurd namelijk bij Hardware aanpassingen heb ik gemerkt.

 

Maar toch bedankt voor je reactie!

 

 


Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 1947 reacties
  • 1 oktober 2023

Hoi @Dutchsnof, ik zie dat je een verouderd modem hebt. We kunnen dit modem ook voor je vervangen als je dit zou willen. Ik kan alleen geen abonnement vinden met je e-mailadres. Zou je voor mij je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel, dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in Mijn OdidoLaat je me weten als je dit wil? Groetjes, Ishana


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 1 oktober 2023
Ishana van Odido schreef:

Hoi @Dutchsnof, ik zie dat je een verouderd modem hebt. We kunnen dit modem ook voor je vervangen als je dit zou willen. Ik kan alleen geen abonnement vinden met je e-mailadres. Zou je voor mij je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel, dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in Mijn OdidoLaat je me weten als je dit wil? Groetjes, Ishana

Hoi Ishana,

Dat kan maar daar ik deze in zijn geheel niet gebruik zal dat niet het probleem oplossen. De glasvezel is namelijk rechtstreeks in mijn fortigate aangesloten. Maar als je mijn abbonement niet kunt zien hoe kun je dan zien dat ik een verouderde modem heb? is dat omdat het een draytek is?

 

Mijn klantnummer is inmiddels ingevuld.

Groetjes Fons

 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19546 reacties
  • 1 oktober 2023

Hallo @Dutchsnof 

De Draytek is inderdaad een verouderd modem omdat het al zeker 5 jaar geen updates heeft gehad.

De verbinding kan alleen gezien en gemeten worden wanneer het Odido modem is aangesloten.


Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2076 reacties
  • 1 oktober 2023
Uitgelichte reactie

@Dutchsnof 

Weet je zeker dat niet een software update deze functionaliteit heeft aangepast?

Kijk eens op de volgende link voor het gebruik van het nmap netwerk tool, die zou eventueel iets meer details weer kunnen geven.

Host Discovery Techniques


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 4 oktober 2023

Hoi,

Ik heb in de periode dat het mis gaat geen updates uitgevoerd. Mijn firewall is zelfs niet restart geweest in die periode.

Ik wil het best nogmaals testen met mijn oude draytek. Iemand anders nog opties?

hoor het graag!


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 11 oktober 2023
Ishana van Odido schreef:

Hoi @Dutchsnof, ik zie dat je een verouderd modem hebt. We kunnen dit modem ook voor je vervangen als je dit zou willen. Ik kan alleen geen abonnement vinden met je e-mailadres. Zou je voor mij je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel, dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in Mijn OdidoLaat je me weten als je dit wil? Groetjes, Ishana

Helaas heb ik nog geen nieuwe modem ontvangen om te testen of dit het probleem oplost. Wanneer kan ik deze verwachten?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 12829 reacties
  • 12 oktober 2023

Hey @Dutchsnof, door je eerdere reactie hebben we nog geen modem opgestuurd. Hier dient namelijk een monteur voor langs te komen om het modem en Media Converter te installeren. Geen zorgen, dit is zo gepiept. Zal ik dit voor je in gang zetten?


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 12 oktober 2023
Tommie van Odido schreef:

Hey @Dutchsnof, door je eerdere reactie hebben we nog geen modem opgestuurd. Hier dient namelijk een monteur voor langs te komen om het modem en Media Converter te installeren. Geen zorgen, dit is zo gepiept. Zal ik dit voor je in gang zetten?

Graag


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 12829 reacties
  • 13 oktober 2023

Bedankt voor je snelle reactie @DutchsnofIk heb alles voor je in gang gezet, je ontvangt zo direct een bericht met de wijzigingen en om een afspraak in te plannen met de monteur. Ook is dit terug te zien in Mijn Odido, hier kun je ook de zending volgen van je pakket. Het modem en Media Converter worden door ons afzonderlijk verstuurd en komen niet samen met de monteur. Het modem en Media Converter dienen dan ook eerst ontvangen te zijn voordat je de afspraak met de monteur inplant. 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 15 oktober 2023
Tommie van Odido schreef:

Bedankt voor je snelle reactie @DutchsnofIk heb alles voor je in gang gezet, je ontvangt zo direct een bericht met de wijzigingen en om een afspraak in te plannen met de monteur. Ook is dit terug te zien in Mijn Odido, hier kun je ook de zending volgen van je pakket. Het modem en Media Converter worden door ons afzonderlijk verstuurd en komen niet samen met de monteur. Het modem en Media Converter dienen dan ook eerst ontvangen te zijn voordat je de afspraak met de monteur inplant. 

Helaas kan ik in de app of via de website niet zien wat de status van het pakket is.

Wel heb ik al een herrinering gekregen vanuit Guidion. omdat ik een afspraak moet maken maar deze kan ik pas maken als het pakket binnen is.

 

Hoor graag hoe ik toch de status van het pakket kan zien?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 12829 reacties
  • 16 oktober 2023

Hey @Dutchsnof, de order staat er in, echter is het nu wachten op de voorraad. Als het modem weer op voorraad is wordt deze direct naar je opgestuurd!


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 28 oktober 2023

Ik heb inmiddels de nieuwe modem binnen en deze geinstalleerd. 

echter lost dit niet het probleem op. Ik kan nog steeds niet mijn wan adres pingen. 

 

hierbij een schermafdruk. 

 

Hoor graag wat we nog meer kunnen doen. 

 

Gr Fons


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 12829 reacties
  • 28 oktober 2023

Hey @Dutchsnof, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik wil toch vragen of @Sven-Odido hier een blik op wil werpen of wat meer duidelijk hierover kan geven! 


Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 609 reacties
  • 30 oktober 2023

@Dutchsnof Hoe bepaal je wat je IP-adres is? Kijk eens wat https://www.whatismyip.com/ vertelt over je IP-adres, is dat wat jij denkt? Wat voor lijn heb je? Glasvezel, DSL of mobiel voor thuis? Heb je Odido voor thuis of zakelijk?

 

Sorry, veel vragen maar je situatie is niet duidelijk.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 31 oktober 2023
louisL schreef:

@DutchsnofHoe bepaal je wat je IP-adres is? Kijk eens wat https://www.whatismyip.com/ vertelt over je IP-adres, is dat wat jij denkt? Wat voor lijn heb je? Glasvezel, DSL of mobiel voor thuis? Heb je Odido voor thuis of zakelijk?

 

Sorry, veel vragen maar je situatie is niet duidelijk.

Hoi @louisL ,

 

Geen probleem dank voor het meedenken! 

 

Ik bepaal mijn wan adres op 2 manieren, ik controleer watismijnip.nl en ik kijk op de wan interface van de route. 

 

Ik heb een particuliere glasvezel lijn. Ik zit in een gebied waar Odido eigen apparatuur heeft. 

 

Nogmaals dank voor het meekijken

Groetjes Fons 


Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 609 reacties
  • 31 oktober 2023

@Dutchsnof Waarop is je PC aangesloten? Op een netwerk achter de Fortigate? Zoja, probeer het eens vanaf een mobiele aansluiting? Pingen naar je eigen public IP zal door de de firewall worden geblokkeerd tenzij je hairpin NAT hebt


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 31 oktober 2023
louisL schreef:

@DutchsnofWaarop is je PC aangesloten? Op een netwerk achter de Fortigate? Zoja, probeer het eens vanaf een mobiele aansluiting? Pingen naar je eigen public IP zal door de de firewall worden geblokkeerd tenzij je hairpin NAT hebt

@louisL Mijn pc is inderdaad aangesloten op de fortigate. ik ping vanuit externe systemen die wel bij de firewall moeten kunnen. Ik kan wel gewoon bij de web interface en vpn maar mag het adres niet pingen. 

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 4 november 2023
Tommie van Odido schreef:

Hey @Dutchsnof, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik wil toch vragen of @Sven-Odido hier een blik op wil werpen of wat meer duidelijk hierover kan geven! 

hoi @Tommie van Odido  en @Sven-Odido,

Is er al iets meer bekend of vervolg stappen?

Hoor het graag!

Gr Fons


Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 792 reacties
  • 6 november 2023
Tommie van Odido schreef:

Hey @Dutchsnof, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik wil toch vragen of @Sven-Odido hier een blik op wil werpen of wat meer duidelijk hierover kan geven! 

Geen idee, het zou gewoon moeten werken. 

@Dutchsnof Heb je het al eens getest met het Zyxel modem? Als je deze aansluit en onder Remote Management Ping aanzet op de WAN. Werkt het dan wel? 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 12 november 2023
Sven-Odido schreef:
Tommie van Odido schreef:

Hey @Dutchsnof, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik wil toch vragen of @Sven-Odido hier een blik op wil werpen of wat meer duidelijk hierover kan geven! 

Geen idee, het zou gewoon moeten werken. 

@Dutchsnof Heb je het al eens getest met het Zyxel modem? Als je deze aansluit en onder Remote Management Ping aanzet op de WAN. Werkt het dan wel? 

Hoi Sven,

 

Deze ochtend weer bezig geweest met enkele testen. Ik ben er achter dat met de zyxell het wel werkt. mits ik de ping optie aanzet. Nu ben ik hierna verder gaan testen met mijn Firewall.

 

Ik ben er achtergekomen dat ik het ip-adres wat ik al enige tijd heb en gelinked is aan het mac-adres van mijn firewaal het probleem is.

Ik heb nu mijn glaskabel in een andere poort gestopt, nu heb ik een ander ip-adres en werkt het wel naar behoren.

Heel raar dus maar het zit dus niet in de apparatuur in mijn woning.

Voor nu laat ik hem gewoon in de andere poort met het nadere ip-adres en kan ik verder.

 

Thx voor het helpen, als er een netwerkengineer van Odidio nog wil sparren of meer info wil hoor ik het graag!

Mvg Fons


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 16 november 2023
Dutchsnof schreef:
Sven-Odido schreef:
Tommie van Odido schreef:

Hey @Dutchsnof, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik wil toch vragen of @Sven-Odido hier een blik op wil werpen of wat meer duidelijk hierover kan geven! 

Geen idee, het zou gewoon moeten werken. 

@Dutchsnof Heb je het al eens getest met het Zyxel modem? Als je deze aansluit en onder Remote Management Ping aanzet op de WAN. Werkt het dan wel? 

Hoi Sven,

 

Deze ochtend weer bezig geweest met enkele testen. Ik ben er achter dat met de zyxell het wel werkt. mits ik de ping optie aanzet. Nu ben ik hierna verder gaan testen met mijn Firewall.

 

Ik ben er achtergekomen dat ik het ip-adres wat ik al enige tijd heb en gelinked is aan het mac-adres van mijn firewaal het probleem is.

Ik heb nu mijn glaskabel in een andere poort gestopt, nu heb ik een ander ip-adres en werkt het wel naar behoren.

Heel raar dus maar het zit dus niet in de apparatuur in mijn woning.

Voor nu laat ik hem gewoon in de andere poort met het nadere ip-adres en kan ik verder.

 

Thx voor het helpen, als er een netwerkengineer van Odidio nog wil sparren of meer info wil hoor ik het graag!

Mvg Fons

Hoi Allemaal, 

Helaas heeft het een paar uur/een dag gewerkt en is er nu weer geen ping mogelijk naar mijn ip-adres. 

Ik kom graag in contact met een netwerk engineer van Odido om dit op te pakken. Is dit via de Communitie ook mogelijk of moet ik dan via de klantenservice gaan? 

Hoor het graag! 

Mvg Fons


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen