Skip to main content

Beschikbaarheid 2Gbit en hoger

Hi,

Ik ben al een tijdje klant bij Odido en woon in een nieuwbouwcomplex waar een glasvezelverbinding beschikbaar is. De maximale snelheid hiervan is 1Gbit, terwijl het oudere complex tegenover mij 8Gbit kan aanvragen, met daarnaast lagere maandelijke kosten na de actieperiode in vergelijking het aanbod wat voor mij beschikbaar is.

Ik heb dit nagevraagd via een forum bij iemand die bij KPN werkzaam is waar dit verschil door komt. Er zit om en nabij de 100m tussen de 2 appartementen complexen, en deze komen in dezelfde PoP uit. Hier kon hij het volgende over zeggen:

"Beide adressen zitten WEL op dezelfde (hele grote) PoP en Odido heeft inderdaad eigen apparatuur in die PoP staan.

Enige dat ik kan bedenken is dat de afwerklade (ODF lade) van de nieuwbouwwoningen in een andere kast binnen de PoP zit waar Odido nog geen eigen apparatuur heeft hangen/kabels naar toe heeft gelegd.

Het nieuwbouwproject is opgeleverd in 2023 (de aansluitingen dan) en als daarvoor een nieuwe kast binnen de PoP in gebruik is genomen, en Odido heeft er nog steeds geen aannemer heen gestuurd om de kabels van hun apparatuur ook naar toe te trekken, dan zou het kunnen.

Maar dat is dus allemaal aan hen. KPN (Netwerk) kan hier niet zoveel aan doen."

Ik vroeg mij af wanneer/of Odido deze werkzaamheden gepland heeft staan? Ik heb dit ook geprobeerd aan te kaarten via de klantenservice, maar die snapte niet dat de afkorting ODF ook Optical Distribution Frame kan betekenen (=eigen apparatuur in de kast ipv levering via KPN WBA) en niet Open Dutch Fiber.

Dank alvast!

Uitgelichte reactie

16 februari 2025

Capstie schreef:

De maximale snelheid hiervan is 1Gbit, terwijl het oudere complex tegenover mij 8Gbit kan aanvragen, met daarnaast lagere maandelijke kosten na de actieperiode in vergelijking het aanbod wat voor mij beschikbaar is.

Dat verschil in maandelijkse kosten doet mij toch vermoeden dat jullie momenteel via een andere netwerkbeheerder of aansluiting zitten. Maar zelfs dan nog zou ik het raar vinden dat een 8Gbps aansluiting goedkoper is dan een 1Gbps, zelfs als het over een ander netwerk gaat. Tenzij ze aan de overkant een eigen glasvezel hebben (glasvezelboer die ooit tegen een investering bedrag glasvezel aangelegd heeft).

Heb je concrete bedragen?

14 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8674 reacties
  • 16 februari 2025

Via aansluitingen van de netbeheerder Open Dutch Fiber is 8gbit mogelijk. Via netbeheerder KPN kan dat niet.. de postcode checker is leidend. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 16 februari 2025
Uitgelichte reactie
Capstie schreef:

De maximale snelheid hiervan is 1Gbit, terwijl het oudere complex tegenover mij 8Gbit kan aanvragen, met daarnaast lagere maandelijke kosten na de actieperiode in vergelijking het aanbod wat voor mij beschikbaar is.

Dat verschil in maandelijkse kosten doet mij toch vermoeden dat jullie momenteel via een andere netwerkbeheerder of aansluiting zitten. Maar zelfs dan nog zou ik het raar vinden dat een 8Gbps aansluiting goedkoper is dan een 1Gbps, zelfs als het over een ander netwerk gaat. Tenzij ze aan de overkant een eigen glasvezel hebben (glasvezelboer die ooit tegen een investering bedrag glasvezel aangelegd heeft).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 16 februari 2025

Hallo ​@Capstie 

Tegenwoordig is alles wat KPN aanlegt XGSPON en daar is het niet zo eenvoudig om eigen apparatuur te plaatsen.

@rvk01 

Op KPN WBA is het huren van een lijn simpelweg te duur, het aanbieden van de goedkope prijzen is dan verlies voor Odido.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 februari 2025
eric schreef:

Via aansluitingen van de netbeheerder Open Dutch Fiber is 8gbit mogelijk. Via netbeheerder KPN kan dat niet.. de postcode checker is leidend. 

Ook in KPN Netwerk gebieden zijn snelheden van 8Gbit mogelijk, dit loopt dan via XGS-PON. Eens dat de postcode check leidend is, echter is dit via een simpele actie van Odido te herstellen

rvk01 schreef:
Capstie schreef:

De netwerk beheerder is hetzelfde voor beide panden, dit is ook bevestigd door de KPN Netwerk medewerker. De 8Gbit optie is niet net zo duur als de 1Gbit optie, de vergelijking die ik maakte ging over dezelfde snelheden. Na de actieperiode zit hier een verschil van 10 euro per maand in.

Aanbieding bij de buren
Aanbieding bij mijn complex

Waqqas schreef:

Hallo ​@Capstie 

Tegenwoordig is alles wat KPN aanlegt XGSPON en daar is het niet zo eenvoudig om eigen apparatuur te plaatsen.

@rvk01 

Op KPN WBA is het huren van een lijn simpelweg te duur, het aanbieden van de goedkope prijzen is dan verlies voor Odido.

Het probleem is dat in deze PoP wel gewoon Odido apparatuur aanwezig is (want het andere complex krijgt de lagere prijs aangeboden en heeft hogere snelheden) maar Odido heeft tot op heden niet de werkzaamheden uitgevoerd waardoor een nieuw complex ook op deze apparatuur kan worden aangesloten. Volgens de KPN Netwerk medewerker zouden dit simpele werkzaamheden moeten zijn, echter ben ik op zoek naar iemand binnen Odido die dit in gang kan zetten/kan aanvragen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 16 februari 2025

@Capstie 

In die gebieden is Odido dan de belichter en niet KPN, Odido zet eigen apparatuur in en gebruikt de kabels van KPN.

Tegenwoordig is het P2MP en geen P2P, de splitters zitten ook in de grond wat het moeilijk maakt om eigen apparatuur te plaatsen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 februari 2025
Waqqas schreef:

@Capstie 

In die gebieden is Odido dan de belichter en niet KPN, Odido zet eigen apparatuur in en gebruikt de kabels van KPN.

Tegenwoordig is het P2MP en geen P2P, de splitters zitten ook in de grond wat het moeilijk maakt om eigen apparatuur te plaatsen.

Het probleem is dus alleen dat er geen sprake is van verschillende gebieden, het gaat om nog niet eens 100 meter. Beide complexen komen in dezelfde PoP binnen, maar in andere lades. Als Odido hier werk van maakt, dan zou het mogelijk zijn dit recht te trekken waar beide partijen van profiteren (ik een lagere prijs, Odido die niet meer via KPN-WBA hoeft in te kopen).

MR_CHIP
  • Doet lekker mee
  • 77 reacties
  • 16 februari 2025

Geen idee hoe je dit moet aankaarten 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 19 februari 2025

@Tommie van Odido Kan jij hier wellicht wat in betekenen zodat dit bij de juiste afdeling terecht komt?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8674 reacties
  • 20 februari 2025

Dit valt niet aan te kaarten. De postcode checker is leidend wat betreft het aanbod en de mogelijkheden.  Als er iets veranderd,  dan veranderd dat mee in de postcode checker.  Moderators of klantenservice  medewerkers kunnen dat proces niet beeinvloeden. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 20 februari 2025
eric schreef:

Dit valt niet aan te kaarten. De postcode checker is leidend wat betreft het aanbod en de mogelijkheden.  Als er iets veranderd,  dan veranderd dat mee in de postcode checker.  Moderators of klantenservice  medewerkers kunnen dat proces niet beeinvloeden. 

Hoewel ik je vertrouwen in de postcode check snap, is Odido natuurlijk geen autonome en zelfstandig denkende entiteit die zelf beslissingen maakt over waar wel/niet appratuur of kabels worden gelegd. Die worden ergens gemaakt door iemand op een afdeling. Mijn hoop is dat iemand met beslissingsbevoegdheid hierover geattendeerd wordt op deze simpele oplossing, danwel een verwachte tijdslijn te krijgen wanneer dit wel wordt gedaan.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 27 februari 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 20 maart 2025

@Jason van Odido ​@Tommie van Odido ​@Demi van Odido ​@Cheyenne van Odido Kunnen jullie hier naar kijken?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8674 reacties
  • 20 maart 2025

Zie antwoord eerder

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 20 maart 2025
eric schreef:

Zie antwoord eerder

Zie mijn reactie daarop eerder.

De beschikbaarheid van snelheden/proposities is afhankelijk van de aanwezigheid van bepaalde apparatuur. De apparatuur wordt geplaatst door Odido. De beslissingen voor die plaatsingen worden genomen door medewerkers van Odido. De klantenservice staat in contact met andere medewerkers van Odido.

Het aangeven dat de postcode checker leidend is slaat de discussie dood voor een simpel probleem met een simpele oplossing.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen