Skip to main content

Geen SIP verbingen meer

• 28 november 2024
  • 37 reacties
  • 429 Bekeken

iko
  • Debutant
  • 51 reacties

Vannacht is er onderhoud geweest en ik zag dat de verbinding is weggeweest en weer actief geworden is.

Ik maak gebruik van een fritzbox 5590 XGS. Hierin heb ik 2 SIP telefoon accounts aangemaakt bij BudgetPhone. Dit werkte tot het onderhoud van vannacht zonder problemen. Na het genoemde onderhoud kan er geen verbinding meer met de SIP accounts worden gemaakt.  Via een app op mijn laptop of Iphone kan ik wel verbinding maken ( met dezelfde gegevens ). Iemand een idee 

Uitgelichte reactie

28 november 2024

Inmiddels meerdere uren bezig krijg VOIP verbinding niet meer werkend met de Fritzbox. Beide accounts kunnen niet worden geregistreerd. Inmiddels losse voip telefoon op het netwerk aangesloten en beide Voip accounts ingevoerd deze worden direct geregistreerd. Dit maakt het probleem alleen maar ingewikkelder. 

overigens heeft het tot vannacht probleemlood gewerkt.

Dit is de foutmelding uit de fritzbox:

Aanmelding van het internetnummer 31104341404 is niet geslaagd. Oorzaak: remote site antwoordt niet. Time-out.

Dit geldt alleen via de Fritzbox. Het losse test VOIP toestel werkt zoals aangegeven perfect. Ook mijn VOIP App op de Iphone heeft geen problemen. 

Hopelijk vind ik snel een oplossing

37 reacties

iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 28 november 2024

Inmiddels meerdere uren bezig krijg VOIP verbinding niet meer werkend met de Fritzbox. Beide accounts kunnen niet worden geregistreerd. Inmiddels losse voip telefoon op het netwerk aangesloten en beide Voip accounts ingevoerd deze worden direct geregistreerd. Dit maakt het probleem alleen maar ingewikkelder. 

overigens heeft het tot vannacht probleemlood gewerkt.

Dit is de foutmelding uit de fritzbox:

Aanmelding van het internetnummer 31104341404 is niet geslaagd. Oorzaak: remote site antwoordt niet. Time-out.

Dit geldt alleen via de Fritzbox. Het losse test VOIP toestel werkt zoals aangegeven perfect. Ook mijn VOIP App op de Iphone heeft geen problemen. 

Hopelijk vind ik snel een oplossing

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 29 november 2024

Hier dezelfde problemen na onderhoud op 26-11 (Delta netwerk). Ik maak gebruik van een Gigaset C530. Ook deze kan geen verbinding meer maken met mijn VOIP accounts. De melding is "Aanmelding is mislukt!”. Voorheen nooit problemen gehad.

Mijn voip provider is cheapconnect. 

GebruikersnaamRandomTekst

@roblis kan je inloggen in het basisstation van de Gigaset en deze instelling aanpassen?

Use random ports for SIP moet staan op Yes

Kan je laten weten of dat helpt?

• 2 reacties
  • 29 november 2024
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

@roblis kan je inloggen in het basisstation van de Gigaset en deze instelling aanpassen?

Use random ports for SIP moet staan op Yes

Kan je laten weten of dat helpt?

Dit lijkt te werken. Vreemd maar heel erg bedankt 🙏 

Het is niet heel vreemd als je de context hebt dat Odido UDP 5060 binnenkomend (dus aan de kant van de klant) blokkeert zonder dit publiek te documenteren.

Hey ​@Tommie van Odido , weer een slachtoffer van jullie belachelijke blokkade uit de brand geholpen door een mede-klant.

Wanneer doen jullie eindelijk:

1. Publiek documenteren dat jullie binnenkomend UDP 5060 blokkeren, zodat klanten weten dat ze die poort moeten vermijden als ze werkend SIP willen hebben, en;
  2. Die absurde blokkade mee kappen?

Dat laatste is misschien langer-termijn puntje, omdat er daadwerkelijk techniek voor aangepast moet worden, maar dat moet gebeuren, want je hoort als ISP gewoon netwerkverkeer door te geven, dat is letterlijk je core business, je reden van bestaan. En daar zijn duidelijke, keiharde regels over. Die Odido staat te overtreden.

@Tommie van Odido En nog veel specifieker, als jullie “onderhoud” doen aan verbinding van klanten, waardoor voorheen niet die poort geblokkeerd was, maar naderhand wel, dan is het vanzelfsprekend dat je klanten op de hoogte stelt van de nieuwe beperking die je ze oplegt!

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 23 januari 2025

Hier ook een zelfde soort geval.

Afgelopen nacht is er onderhoud geweest en ineens werkt VOIP(Cheapconnect) niet meer op een FRITZ!Box 5490.

Wat een merkwaardig onderhoud, is een soort van downgrade.

Kornakkel schreef:

Afgelopen nacht is er onderhoud geweest en ineens werkt VOIP(Cheapconnect) niet meer op een FRITZ!Box 5490.

Heb je ondertussen op het forum de oplossing gevonden? Het vinkje van “use random port” aanzetten? Anders zoek ik even naar een van de vele topics waar dit uitgelegd wordt.

Sowieso is het vervelend voor jou, maar wel prettig om helderheid te hebben over of dit nog steeds bij klanten gebeurt.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 24 januari 2025
Kornakkel schreef:

Heb je ondertussen op het forum de oplossing gevonden? Het vinkje van “use random port” aanzetten? Anders zoek ik even naar een van de vele topics waar dit uitgelegd wordt.

Sowieso is het vervelend voor jou, maar wel prettig om helderheid te hebben over of dit nog steeds bij klanten gebeurt.

Dat zou ik wel willen proberen maar die keuze(optie) is er niet in een FRITZ!Box 5490(en volgens mij ook niet in andere Fritzboxen). SIP staat gewoon op de standaard poort 5060. Ik vind overigens dat ODIDO en andere providers helemaal geen poorten moeten dichtgooien. Dat kan uitstekend in je eigen Firewall.

Kan je kijken of je deze optie hebt in je Fritzbox?

Dit is weliswaar van een 7590, maar hopelijk heb je die optie ook.

Dus:

• Telephony
  • Telephone Numbers
  • Tabblad Line Settings
  • Vinkje “Use a random port for the SIP service of the Fritz!Box to the Sip registrar

De tip komt uit deze thread:

Kornakkel schreef:

Daar zijn heel veel mensen, waaronder ik, het met je over eens.

Zie bijvoorbeeld:

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 27 januari 2025

Kan je kijken of je deze optie hebt in je Fritzbox?

Dit is weliswaar van een 7590, maar hopelijk heb je die optie ook.

Dus:

• Telephony
  • Telephone Numbers
  • Tabblad Line Settings
  • Vinkje “Use a random port for the SIP service of the Fritz!Box to the Sip registrar

De tip komt uit deze thread:

Dank voor de moeite maar nee, die optie zit er niet in.

Kan je kijken of je de standard of advanced view aan hebt staan in de web interface?

Een andere optie is dat je de complete configuratie van de Fritzbox eens rustig doorbladert via een aparte tool, de open source FRED:

https://github.com/FritzTools/FRED

Helaas wel in het Duits, maar ja, dat is de Fritz zelf ook.

En let op dat als je daar (delen van) informatie van deelt, dat je niet alles deelt, want ik verwacht dat hier ook gevoelige data zoals (gehashte) passwords in staan. Maar dat kan ik niet testen zonder zelf een Fritzbox te hebben.

@Kornakkel heb je misschien terugkoppeling of het uiteindelijk gelukt is met de bovenstaande tips? Ik ben niet heel optimistisch nu, maar jij weet het, je kan het testen.

Mocht dit niet lukken met dit specifieke type, dan verandert het enigszins het Odido standpunt dat “de blokkade is voor redenen x, maar je kan simpelweg een andere poort instellen”. Dat gaat dan niet meer op voor deze Fritzbox, dit apparaat is dan daadwerkelijk niet compatible met Odido vanwege die blokkade.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 30 januari 2025
Advanced view

Dit is helaas ook niet de oplossing, dit soort apparaten zet ik altijd al op geavanceerde instellingen.

Kornakkel schreef:
Advanced view

Dit is helaas ook niet de oplossing, dit soort apparaten zet ik altijd al op geavanceerde instellingen.

Dit lijkt de Fritzbox effectief incompatible te maken met de Odido verbinding, dankzij hun onrechtmatige blokkade.

Stel dat je een melding zou willen maken bij de ACM, dan kan je dat hier doen. Ik zeg niet wat je wel of niet moet doen, ik deel die informatie alleen maar:

https://www.consuwijzer.nl/doe-een-melding-over-uw-rechten-als-consument

Mocht je dat doen, meld dan ook even dat wat er op https://www.odido.nl/internet staat onwaar is. Je hebt immers een eigen router, en juist die werkt niet. (Anders lezen ze dat, denken ze dat Odido redelijk is, en nemen ze het niet in behandeling. Des te kwalijker dus, dat er foute info op de website staat.)

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 1 februari 2025
Kornakkel schreef:
Advanced view

Dit lijkt de Fritzbox effectief incompatible te maken met de Odido verbinding, dankzij hun onrechtmatige blokkade.

Stel dat je een melding zou willen maken bij de ACM, dan kan je dat hier doen. Ik zeg niet wat je wel of niet moet doen, ik deel die informatie alleen maar:

Mocht je dat doen, meld dan ook even dat wat er op https://www.odido.nl/internet staat onwaar is. Je hebt immers een eigen router, en juist die werkt niet. (Anders lezen ze dat, denken ze dat Odido redelijk is, en nemen ze het niet in behandeling. Des te kwalijker dus, dat er foute info op de website staat.)

Hartelijk dank voor al je feedback. Ik zou ODIDO eigenlijk eerst graag de kans geven om het op te lossen maar ik zie hier van hun (nog) geen reactie. We hebben vrije modem keuze, juist omdat Providers meestal eigen firmware(met beperkingen) in hun modems schieten. Dan moeten ze zoals gezegd niet de beperkingen via een omweg op gaan leggen.

Kornakkel schreef:
Kornakkel schreef:
Advanced view

Hartelijk dank voor al je feedback. Ik zou ODIDO eigenlijk eerst graag de kans geven om het op te lossen maar ik zie hier van hun (nog) geen reactie. We hebben vrije modem keuze, juist omdat Providers meestal eigen firmware(met beperkingen) in hun modems schieten. Dan moeten ze zoals gezegd niet de beperkingen via een omweg op gaan leggen.

Klopt, het is fout van ze. Ik hoop dat het binnenkort toch wordt opgelost. Zo is er de vooruitgang dat ze het eindelijk recent erkent hebben, na maanden aandringen. Het is nu de vraag of ze het zelf beseffen dat het gefixt moet worden, of dat de ACM ze vroeg of laat op de vingers tikt.

iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 8 februari 2025

Geen idee wat er aan de hand is, volgens mij geen onderhoud, Althans geen bericht van. Maar ik ben net opgestaan en heb geen telefoon meer, VoIP via Budgetphone. Heeft na het vorige onderhoud 2, naar aanleiding waarvan ik dit topic begonnen ben, maanden perfect gewerkt. Nu uitzoeken waar de oorzaak ligt, Odido of Budgetphone. 

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 8 februari 2025
iko schreef:

Geen idee wat er aan de hand is, volgens mij geen onderhoud, Althans geen bericht van. Maar ik ben net opgestaan en heb geen telefoon meer, VoIP via Budgetphone. Heeft na het vorige onderhoud 2, naar aanleiding waarvan ik dit topic begonnen ben, maanden perfect gewerkt. Nu uitzoeken waar de oorzaak ligt, Odido of Budgetphone. 

Ik zou toch als eerste kijken of je poort 5060 gebruikt, die werkt bij mij niet meer! Als het eerder goed werkte lijkt het me dat de oorzaak bij ODIDO ligt.

Kornakkel schreef:
iko schreef:

Ik zou toch als eerste kijken of je poort 5060 gebruikt, die werkt bij mij niet meer! Als het eerder goed werkte lijkt het me dat de oorzaak bij ODIDO ligt.

Let op dat het specifiek om de lokale poort 5060 gaat. Dus bij verkeer naar de provider is het de afzenderpoort. Voor de reactie van de provider is het de bestemmingspoort.

Dat is belangrijk, want bij de meeste opmerkingen over alternatieve poorten (in het algemeen, buiten de Odido-specifieke discussies) wordt de andere bedoelt: meestal gaat de discussie over welke poort bij de provider je mee moet verbinden, maar dit is dus de andere kant op.

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 21 februari 2025

Hetzelfde probleem. Op maandag 10 februari werkte alles nog perfect. Maar dinsdag 11 februari kreeg ik een ander IP adres en sindsdien kan mijn Fritz!Box (die uitsluitend UDP source poort 5060 gebruikt voor SIP communicatie) met geen enkele VoIP server verbinden. Ze krijgen allemaal de melding “Remote Site Not Responding”

Andere VoIP apparaten die een andere UDP source poort gebruiken werken wel gewoon. Ook interessant is wanneer ik bij Proxy Server die van Odido instel krijg ik “401 - Unauthorized”. Dat klopt want ik heb geen telefonie van Odido dus elke registratie zal 401 - Unauthorized zijn maar het is opmerkelijk dat mijn Fritz!Box vanaf poort 5060 wel verbinding kan maken met de Odido VoIP server maar niet met andere VoIP servers buiten het Odido netwerk. Dat riekt naar vendor lock-in.

Helaas is mijn Fritz!Box te nieuw om via telnet een andere SIP source poort in te stellen maar weer te oud voor de firmware die de bekende “Use random port for the SIP service” in “Line Settings”.

“Welkom bij Odido... we zijn er voor je...” Nou blijkbaar dus niet!

Als Odido er echt voor mij en alle klanten met hetzelfde probleem zou zijn, dan zouden ze mij en andere klanten een oplossing bieden. Maar blijkbaar blijft het bij een lege marketing slogan.

En er zijn genoeg oplossingen. Zo zou Odido een aparte VLAN kunnen configureren voor klanten die de vermeende extra veiligheid van dichtgezette poorten niet willen, maar gewoon een open internetverbinding zonder beperkingen. De hele reden om een eigen modem te gebruiken is namelijk precies dat, om af te zijn van de provider modem beperkingen. Maar als providers vervolgens de beperkingen verschuiven naar het netwerk schiet je er geen donder mee op! Vervolgens moet ik gaan lopen slalommen door alternatieve source poorten te gebruiken of desnoods VPN verbindingen om het maar werkend te krijgen? Belachelijk! En straks heb ik het werkend en dan verzinnen ze bij Odido zeker weer iets nieuws zodat ik weer opnieuw kan beginnen?

• 1 reactie
  • 25 februari 2025
Kornakkel schreef:

Mijn situatie was gelijk aan de jouwe. Ik vond de oplossing op Tweakers https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1960364 in het bericht van bintang.

• maak een backup van de settings van de Fritzbox (via System/Backup/Save)
  • open de backup met een tekst-editor (bijv. Kladblok of Notepad++)
  • wijzig nu alle plekken waar poort 5060 wordt genoemd in 5080. Bij mij waren dit de regels:
    • voip_forwardrules = "udp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060" en "tcp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060"
    • voip_ip6_forwardrules = "udp 5060 # SIP", "tcp 5060 # SIP"
    • rule = "udp.dport 5060";
    • rule = "tcp.dport 5060";
    • sip_srcport = 5060;
  • je kunt het gewijzigde bestand opslaan onder een willekeurige naam zolang de extensie maar .export is
  • bereken de nieuwe checksum op: http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool op deze site vind je ook een filmpje hoe de tool te gebruiken (Duits)
  • Restore dit bestand via system>backup>restore op je fritzbox

Succes

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen