Beantwoord

Bizar hoog verbruik Persoonlijke Hotspot (terwijl deze uit staat)

  • 18 April 2024
  • 5 reacties
  • 86 Bekeken

Goedendag, 
 
Na het ontvangen van een mail over ‘Oneigenlijk gebruik in de EU’ heb ik mijn dataverbruik in de gaten gehouden en beperkt. Echter zie ik dat er bizar veel data verbruikt wordt door mijn Persoonlijke hotspot, en dan door ‘Andere apparaten’. Zie ook bijgevoegde screenshots. 
 
Mijn persoonlijke hotspot staat altijd uit, en ik zou niet weten welke ‘andere apparaten’ naast mijn eigen MacBook en iPad kunnen verbinden - ik heb nooit iemand toegang gegeven tot mijn hotspot / wachtwoord. (Mijn eigen apparaten verbinden dus óók niet, want het staat uit, en anders zouden deze in het lijstje verschijnen als je op ‘Persoonlijke hotspot’ klikt.)
 
Mijn vraag is: hebben jullie meer inzicht in dit verbruik? Ik heb namelijk het idee dat het niet klopt. Ik zou het heel vervelend vinden als ik nu met extra kosten in de EU opgezadeld word. 
 
Alvast hartelijk bedankt voor een antwoord.
 


Groet,

Yasmine

Mijn andere apps verbruiken in vergelijking bijna niks.

 

Yasmine Wiersema
icon

Beste antwoord door eric 18 April 2024, 19:50

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @yasmineophetinternet ,

De opgave die je hier ziet wordt door JOUW Apple telefoon gevuld. Odido mag in haar systemen alleen naar de totaal hoeveelheden kijken, nooit naar de inhoud of dit YouTube,  Browsen of whatsapp is. Jouw Iphone heeft dus Persoonlijke hotspot data gemeten. Als de hoeveelheid data tussen in NL en in EU uit verhouding is, dan mag/zal een thuis provider een meerprijs per Mb rekenen.

Hoi @yasmineophetinternet ,

De opgave die je hier ziet wordt door JOUW Apple telefoon gevuld. Odido mag in haar systemen alleen naar de totaal hoeveelheden kijken, nooit naar de inhoud of dit YouTube,  Browsen of whatsapp is. Jouw Iphone heeft dus Persoonlijke hotspot data gemeten. Als de hoeveelheid data tussen in NL en in EU uit verhouding is, dan mag/zal een thuis provider een meerprijs per Mb rekenen.

Oké, en nu in de meedenkmodus: hoe kan de Persoonlijke hotspot data verbruiken terwijl-ie uitstaat? Heeft iemand hier ervaring mee?

Reputatie 6
Badge +6

@yasmineophetinternet Zeer begrijpelijk dat je hier meer duidelijkheid over wilt hebben. Echter, wat Eric hier vermeld klopt. We kunnen alleen inzien wat je verbruik is geweest, maar niet aan wat (wegens privacyredenen). Dat kun je natuurlijk wel zelf inzien via de instellingen van je toestel. Voor je vraag hoe je Hot-Spot data verbruikt, terwijl die uitstaat, durf ik eigenlijk niet te zeggen. Dat klinkt als een technische issue, waar wij zelf niks aan kunnen doen. Als je telefoon dit doet, terwijl je zeker weet dat die uitstaat, ligt het vermoedelijk aan je toestel en je kunt deze vraag het beste stellen aan Apple: https://www.apple.com/nl/contact/. Zij kunnen je hier het beste meer duidelijkheid over geven! 

Reputatie 7
Badge +14

Er staat hier ook een forumtopic over dataverbruik op Apple/IOS.

Onderdeel van de tips is een externe datacounter die je op je telefoon kunt installeren. Misschien geeft die meer inside informatie. Dat kan natuurlijk alleen voor data die je in de toekomst gaat verbruiken.

Reputatie 3

kijk ook even over welke periode de telefoon het verbruik weergeeft, dat is dus niet per maand oid. Helemaal onderaan staat een knopje ‘stel gegevens opnieuw in’ daarmee reset je de teller naar 0 en begint ie opnieuw te tellen totdat je zelf weer reset. Als je dat dus nog nooit gereset hebt, is het verbruik vanaf het moment dat je de telefoon in gebruik hebt genomen.

Daarnaast werken die appeltjes natuurlijk perfect samen, zeker als je zaken als gezin aan hebt staan. Het zou me niks verbazen als de mac zelf de hotspot van de iphone weet te ontfutselen als ze hetzelfde appleid gebruiken.

Reageer