Ik maak gebruik van ODIDO Klik en Klaar met een 4G-verbinding, gekoppeld aan een OpenWRT-router die SQM-CAKE en SQM-Autorate gebruikt om de netwerkprestaties te optimaliseren. Ondanks de afwezigheid van 5G op mijn locatie en een suboptimale routerlocatie bij mij thuis, levert deze setup zeer indrukwekkende resultaten. Goed gedaan ODIDO!
Prestaties
Qua snelheid en stabiliteit presteert ODIDO Klik en Klaar verrassend goed. Ik haal meestal 100 Mbps download en 35 Mbps upload – erg goed voor een mobiele 4G-verbinding. De ping blijft onder zware belasting gemiddeld 37 ms met pieken van rond de 20 ms bij lichtere belasting. Dankzij de optimalisatiescripts op mijn OpenWRT-router blijft de verbinding soepel en snel, wat ideaal is voor online toepassingen zoals streaming, gaming, en videoconferenties.
Verbeterpunten
Hoewel de verbinding over het algemeen uitstekend werkt, zijn er een paar verbeterpunten:
- IP Passthrough-optie: Het valt op dat IP Passthrough geblokkeerd is in de firmware. Gezien het feit dat deze functie wel aanwezig lijkt te zijn in de software, zou het ODIDO-klanten erg helpen als dit kon worden ingeschakeld. De IP Passthrough-optie zou dubbele NAT-problemen definitief oplossen en gevorderde gebruikers meer controle geven over hun netwerk. Zeker omdat de DMZ-functie wel beschikbaar is, lijkt er weinig reden om IP Passthrough uit te schakelen. Dit zou een grote stap vooruit zijn voor gebruikers die hun netwerkconfiguratie verder willen optimaliseren.
- IPV6: ja KIP\EI verhaal bij ODIDO
Conclusie:
Over het geheel genomen ben ik erg tevreden met de prestaties van ODIDO Klik en Klaar, gecombineerd met een goed geconfigureerde OpenWRT-router. Deze setup biedt betrouwbare snelheden, een lage ping onder belasting, en een zeer stabiele verbinding voor een breed scala aan online activiteiten. Met IP Passthrough als optie zou de ervaring nóg beter worden en zou ODIDO Klik en Klaar volledig voldoen aan de verwachtingen van veeleisende gebruikers.
Let op, ik knijp hier zelf de verbinding tot ongeveer 100Mbit/s Down en 35Mbit/s UP. Het kan dus nog echt sneller!
Bewijs: