Skip to main content

Ik maak gebruik van ODIDO Klik en Klaar met een 4G-verbinding, gekoppeld aan een OpenWRT-router die SQM-CAKE en SQM-Autorate gebruikt om de netwerkprestaties te optimaliseren. Ondanks de afwezigheid van 5G op mijn locatie en een suboptimale routerlocatie bij mij thuis, levert deze setup zeer indrukwekkende resultaten. Goed gedaan ODIDO!

Prestaties

Qua snelheid en stabiliteit presteert ODIDO Klik en Klaar verrassend goed. Ik haal meestal 100 Mbps download en 35 Mbps upload – erg goed voor een mobiele 4G-verbinding. De ping blijft onder zware belasting gemiddeld 37 ms met pieken van rond de 20 ms bij lichtere belasting. Dankzij de optimalisatiescripts op mijn OpenWRT-router blijft de verbinding soepel en snel, wat ideaal is voor online toepassingen zoals streaming, gaming, en videoconferenties.

Verbeterpunten

Hoewel de verbinding over het algemeen uitstekend werkt, zijn er een paar verbeterpunten:

• IP Passthrough-optie: Het valt op dat IP Passthrough geblokkeerd is in de firmware. Gezien het feit dat deze functie wel aanwezig lijkt te zijn in de software, zou het ODIDO-klanten erg helpen als dit kon worden ingeschakeld. De IP Passthrough-optie zou dubbele NAT-problemen definitief oplossen en gevorderde gebruikers meer controle geven over hun netwerk. Zeker omdat de DMZ-functie wel beschikbaar is, lijkt er weinig reden om IP Passthrough uit te schakelen. Dit zou een grote stap vooruit zijn voor gebruikers die hun netwerkconfiguratie verder willen optimaliseren.
  • IPV6: ja KIP\EI verhaal bij ODIDO

Conclusie:

Over het geheel genomen ben ik erg tevreden met de prestaties van ODIDO Klik en Klaar, gecombineerd met een goed geconfigureerde OpenWRT-router. Deze setup biedt betrouwbare snelheden, een lage ping onder belasting, en een zeer stabiele verbinding voor een breed scala aan online activiteiten. Met IP Passthrough als optie zou de ervaring nóg beter worden en zou ODIDO Klik en Klaar volledig voldoen aan de verwachtingen van veeleisende gebruikers.

Let op, ik knijp hier zelf de verbinding tot ongeveer 100Mbit/s Down en 35Mbit/s UP. Het kan dus nog echt sneller!

Bewijs:

En waarom knijp je de verbinding zelf?

Als ik het goed begrijp heb je naast de Zyxel NR5307 ook een OpenWRT-router. Ik ben benieuwd waarom je er een OpenWRT-router bij hebt gezet en hoe Klik & Klaar je zou bevallen zonder de OpenWRT-router.

@renetje6  & @Nebukadnezar 

Dank voor jullie vragen! Ik begrijp dat het misschien wat complex klinkt, dus ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Mijn keuze om de verbinding te “knijpen” heeft alles te maken met stabiliteit, en niet met een beperking vanuit ODIDO. De OpenWRT-router past automatisch de snelheid aan naar ongeveer 100 Mbps down en 35 Mbps up omdat dit bij mij thuis de meest stabiele verbinding oplevert. Maar dat kan ook maar zo nog veel hoger of lager uitvallen afhankelijk van de beschikbaarheid van de zendmast.

Dit komt door iets dat “bufferbloat” wordt genoemd. Bufferbloat ontstaat wanneer de router buffers vol lopen met data, wat vertragingen (lag) veroorzaakt, vooral bij mobiele netwerken. Wanneer de verbinding intensief wordt gebruikt, zoals tijdens het streamen van video of gamen, kunnen de pings enorm oplopen (bij de Zyxel router van ODIDO schieten die bijvoorbeeld van 20 ms bij lichte belasting naar 270 ms of zelfs 500 ms bij zware belasting). Hierdoor gaan online toepassingen merkbaar trager werken.

Met OpenWRT en speciale optimalisatiescripts zoals SQM (Smart Queue Management) kan ik deze bufferbloat verminderen. Hoewel mijn topsnelheid daardoor rond de 100 Mbps blijft, levert dit wel een constante ping van tussen de 27 en 37 ms, ook onder zware belasting. Dit maakt de verbinding veel soepeler voor bijvoorbeeld online gaming en streaming, zonder hinderlijke vertragingen. SQM is niet genoeg, daarom komt er autorate bij, en dat zorgt voor wisselende snelheden tegenover de laagst mogelijke ping.

Om het eenvoudig uit te leggen, klopt technisch niet helemaal stel, je kijkt een YouTube-video in 4K, maar de bandbreedte is op dat moment beperkt. Met de bufferbloat-optimalisatie merkt de router dit en “waarschuwt” YouTube om tijdelijk terug te schakelen naar 1080p. Zo blijft alles vloeiend zonder storingen en zonder lange laadtijden, zonder dat je zelf iets hoeft aan te passen.

Iedereen wil graag voorrang, door mijn claim op voorrang op te heffen gaat het voor iedereen net een beetje beter. Dan maar iets minder snelheid, daarvoor krijg ik, maar ook anderen er een lagere ping voor terug. 

Kortom, zonder de OpenWRT-router haal ik inderdaad hogere snelheden, maar de verbinding blijft stabieler met mijn eigen configuratie.  Ik kies dus een zo stabiel mogelijke ping tegenover pure snelheid.

Maar waarom dan, wat is het nut?

Dit is beter voor mijn ervaring, maar ook voor die van andere klanten omdat ik de zendmast zo min mogelijk belast met iets wat deze op dat moment gewoon even niet aankan. Zo zorgen we er voor dat zo veel mogelijk internetpakketjes z.s.m de eindbestemming bereiken. En dat wil volgens mij iedereen.

Kijk ook eens op de websites Bufferbloat punt net, Google eens naar waveform bufferbloat en SQM-Autorate daar staat het (veel) technischer uitgelegd.

Zijn er nog vragen? 

Hoi Winos,

dank voor je heldere uitleg. Ik zou bijna denken dat iedereen wel beschermd zou willen worden tegen bufferbloat, of althans de keuze zou willen hebben om het aan of uit te zetten. Misschien iets voor de volgende firmware update van de Zyxel-router?

Toch even benieuwd tegen welke problemen je aanliep met alleen de Zyxel-router. Je hebt het over stroperig versus soepel, was dat het enige? Maw werd de verbinding “alleen maar” stroperig op bepaalde momenten of ontstonden er ook andere problemen?

Hoi @Nebukadnezar 

Graag gedaan! Je hebt gelijk; een optie om bufferbloat-beheer aan of uit te zetten zou ideaal zijn in de firmware van de Zyxel-router.

Met alleen de Zyxel-router merkte ik vooral dat de verbinding stroperig werd onder belasting, met hoge en schommelende pings, zoals 20 ms bij lichte belasting maar soms wel 270 ms of hoger bij intensief gebruik. Hierdoor werd alles trager en soms zelfs onbruikbaar tijdens bijvoorbeeld videobellen of gamen. Met de OpenWRT-router en de bufferbloat-optimalisaties blijft alles soepel, zelfs bij intensief gebruik.

Hopelijk geeft dat een helder beeld!

Wel even het volgende, Bufferbloat is zo'n radicaal ander concept van het internet dat het nog niet echt een standaard is. Fabrikanten testen er mee en dat doen ze dan in de OpenWrt firmware maar echt een standaard is er nog niet. Zelfs de semi-standaard die er nu is bij OpenWrt router en de ASUS Merlin firmware is niet geschikt voor mobiele / cellulaire verbindingen. Waardoor er het experimentele autorate bovenop wordt gezet.  Ik kan het Zyxel en ODIDO dan ook niet kwalijk nemen dat dit er niet inzit, er is simpelweg (nog) geen standard. 

Ook niet elke router kan SQM optimalisaties aan. Je hebt een deftige CPU nodig. Ik gebruik zelf de Nanopi R2s want goedkoop, en stabiel maar het kan nog efficiënter. Dat heeft dan weer een heel andere achtergrond (ethernet over het usb vs het pci protocol)

Je kunt het ook anders stellen, ik misbruik de Zyxel nu als mooie 5g antenne voor mijn NanoPI. 

Reageer