Om in contact te komen met IT specialisten van Odido ben ik door de klantenservice verwezen naar dit forum. Daarom hieronder mijn vraag voor deze specialisten.
Op dit forum is het e.e.a. te vinden over portforwards die niet werken bij K&K, echter is mijn ervaring dat portforwarding an sich prima werkt, en dat het werkelijke probleem veel groter is dan dat. Namelijk, dat het routeren van internetverkeer tussen mobiele Odido verbindingen helemaal niet mogelijk is, iets wat bevestigd lijkt te zijn in verschillende posts van Odido medewerkers. Wat echter zo vreemd is, is dat dit voor K&K slechts een deel van de tijd zo is. Hoe kan dit?
De situatie
Ik heb een Klik & Klaar abonnement bij jullie en een familielid van mij ook.
Meestal is het gewoon mogelijk om een peer-to-peerverbinding tot stand te brengen tussen deze twee aansluitingen. Echter, eens in de paar dagen gaat er iets mis na de dagelijkse (24-uurs) IP-wissel, waardoor er geen verbinding meer mogelijk is tussen de aansluitingen. Van vorige week zaterdag (12 april), en gister en vandaag (18 en 19 april) heb ik daarom wat gegevens (IP's/tijdstippen) verzameld.
Een voorbeeld
-
4:00 is het tijdstip waarop ik dagelijks mijn modem reboot om op dat vaste tijdstip een nieuw IP te verkrijgen. Vanaf dat moment (op 12-4) was er geen onderlinge verbinding meer mogelijk.
-
Om ~13:00 heb ik het modem van het familielid herstart, die ontving een nieuw IP en de onderlinge verbinding was direct weer mogelijk.
-
Ik heb vanaf beide zijden getest door elkaars IP adressen te pingen maar die reageerden niet op elkaar tussen 4:00 en 13:00.
-
Pingen vanaf een IP adres buiten jullie netwerk (bijv. mijn KPN mobiele aansluiting) werkt wel.
Wat gaat hier mis, kunnen jullie dit oplossen? Hoe kan jullie netwerk zo wispelturig/onbetrouwbaar zijn dat de routering het ene moment wel werkt en na een IP wissel niet meer?
De gegevens
Datum | IP locatie 1 (van mij) | IP locatie 2 (familielid) | Gebeurtenis | Verbinding |
12-4 3:30 | ?? | 178.231.28.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
12-4 4:00 | 178.230.185.XXX | 178.231.28.XXX | Nieuw IP loc 1 | nee |
12-4 13:00 | 178.230.185.XXX | 178.231.75.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
18-4 3:30 | ?? | 178.230.180.XXX | Nieuw IP loc 2 | nee |
18-4 4:00 | 91.141.238.XXX | 178.230.180.XXX | Nieuw IP loc 1 | nee |
19-4 3:30 | 91.141.238.XXX | 91.141.239.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
19-4 4:00 | 91.141.134.XX | 91.141.239.XXX | Nieuw IP loc 1 | nee |
19-4 13:45 | 91.141.134.XX | 178.231.4.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
19-4 13:50 | 91.141.134.XX | 178.231.7.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
19-4 13:55 | 91.141.134.XX | 178.231.102.XX | Nieuw IP loc 2 | ja |
19-4 13:57 | 91.141.134.XX | 91.141.151.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
19-4 14:00 | 91.141.134.XX | 91.141.181.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
19-4 14:03 | 91.141.134.XX | 178.230.236.XXX | Nieuw IP loc 2 | ja |
19-4 14:05 | 178.228.9.XXX | 178.230.236.XXX | Nieuw IP loc 1 | ja |
Volledige IP adressen zijn eventueel beschikbaar voor Odido medewerkers.
Wat je mooi kunt zien is dat de verbinding afgelopen nacht (19-4) na de IP wissel op locatie 2 een half uur gewerkt heeft tot locatie 1 weer een nieuw kreeg en de verbinding weer verbrak.