Skip to main content

Foutieve credit


De situatie: mijn dochter heeft al een paar maanden een telefoonabonnement met 120 minuten en 20 GB. Vier maanden geleden heb ik deze ‘overgezet’ naar mijn “Mijn Odido”, zodat ik het gebruik in de gaten kan houden. In de oude inlog-account van mijn dochter was alle informatie weg en ik zag dat haar account werd toegevoegd aan “Mijn Odido”. So far so good.

Gisteren kreeg ik van mijn accountant de vraag waar opeens de facturen van 170 en 200 euro per maand vandaan kwamen van Odido. Ik logde in Odido en ging op zoek naar de facturen. Nergens is haar telefoonnummer echter te vinden, niet bij instellingen, niet rechtsboven bij het telefoonnummer, niet bij facturen.

Daarop logde ik in op haar account. Niks, volledig en totaal leeg. Met zelfs een mooie foutmelding.

Ik nam contact op met Odido en de medewerker keek even mee. Na 2 minuten zei hij “oh ik zie het al, het is een fout aan onze kant, het telefoonnummer was inderdaad niet goed gekoppeld o...] ondanks dat u het bericht heeft gekregen dat de koppeling wel gelukt was”. Na uitloggen en inloggen voegde ik het telefoonnummer toe en deze keer zag ik voor het eerst de facturen en het verbruik.

De medewerker zei direct zelf dat de facturen wel erg hoog waren en bood me direct 50% korting aan. Ik zei dat ik er niet mee akkoord ging. Op dat moment verbrak de verbinding met de chat. Ik maakte weer contact en kreeg iemand anders. Ook zij zei direct 50% korting aan te bieden. Ik zei dat ik er niet mee akkoord ging, immers kon ik op geen enkele manier achterhalen wat het verbruik was. Ook worden er geen smsjes meer gestuurd dat je door je bundel heen bent, dat is voor mij ook volledig nieuw. Als gebruiker en als beheerder was voor mij dus geen enkele manier om te zien wat het verbruik was en geen mogelijkheid om het te stoppen. Ze zei dat ze het ging uitzoeken.

Wat schetst mijn verbazing, ik krijg opeens een mailtje met “U heeft 50% credit gekregen”. Ik belde weer met Odido, waarbij de medewerker zegt “ja, als zij het al heeft toegepast, is het definitief, dan kunnen we er niets meer mee doen. Toen ik aangaf dat ik niet akkoord was, zei hij ‘ja er is gewoon niets meer te doen’”. Hij adviseerde me een juridische brief te sturen naar Odido in Den Haag.

Dus nu is mij een 50% korting aangesmeerd zonder dat ik hier ooit mee akkoord ben en moet ik alsnog 250 euro betalen door een bug bij Odido. Voordat we de juridische kant op gaan, wilde ik graag nog minnelijk naar een oplossing zoeken en hoop ik dat iemand van Odido mij hiermee kan helpen om een realistische oplossing te vinden.

Mijn voorgestelde oplossing:

Ik vind eigenlijk dat ik 100% compensatie op de extra kosten moet krijgen, maar ik wil wel hand in eigen boezem steken dat die minuten wel gebeld zijn en ik vind 75% compensatie op de extra kosten van de drie facturen redelijk.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TheRoman 

Even los van het telefoonnummer koppelen in mijn Odido, je geeft zelf aan dat er (te veel) gebeld is? Gemaakte kosten moet je wel gewoon betalen dus wees blij met 50% compensatie 🙂

Hallo @TheRoman 

Even los van het telefoonnummer koppelen in mijn Odido, je geeft zelf aan dat er (te veel) gebeld is? Gemaakte kosten moet je wel gewoon betalen dus wees blij met 50% compensatie 🙂

ik snap wat je zegt, echter heeft Odido ook de verantwoordelijkheid om gebruikers gepast te waarschuwen als ze over de bundel heen gaan. Door het volledig wegnemen van deze mogelijkheid, ontstaat overmacht. Ik kon op geen enkele manier weten dat dit gebeurt, terwijl wel de suggestie werd gewekt met “uw telefoonnummer is succesvol gekoppeld”.

Reputatie 7
Badge +14

Je word bij belminuten in een abonnement nooit door een provider actief gewaarschuwd. Je zou dagelijks in de app of je eigen telefoon moeten kijken maar de verantwoordelijkheid voor teveel bellen ligt bij jezelf. Dat je het abonnement uitleent aan een kind, dat veel te veel belt betekend dat de uitleg aan het kind niet duidelijk waren of dat ze zich dit niet realiseerde. Als je dan ook niet maandelijks je afschrift bekijkt dan is dat ook wel een gemiste kansbom haar verbruik wat in de gaten te houden. Een prepaid of unlimited abonnement zou beter bij deze situatie passen.

Bottom line, 50% korting is al veel meer dan je zou mogen verwachten.  Waarschuwing bij bundel overschrijdingen zijn helaas geen onderdeel van de dienst. 

Je word bij belminuten in een abonnement nooit door een provider actief gewaarschuwd. Je zou dagelijks in de app of je eigen telefoon moeten kijken maar de verantwoordelijkheid voor teveel bellen ligt bij jezelf. Dat je het abonnement uitleent aan een kind, dat veel te veel belt betekend dat de uitleg aan het kind niet duidelijk waren of dat ze zich dit niet realiseerde. Als je dan ook niet maandelijks je afschrift bekijkt dan is dat ook wel een gemiste kansbom haar verbruik wat in de gaten te houden. Een prepaid of unlimited abonnement zou beter bij deze situatie passen.

Bottom line, 50% korting is al veel meer dan je zou mogen verwachten.  Waarschuwing bij bundel overschrijdingen zijn helaas geen onderdeel van de dienst. 

Die waarschuwingen waren wel onderdeel van de dienst en afschrift is achteraf :). Bij Odido staat duidelijk dat je in de app of internet de voortgang kan bekijken.. en dat kon nu net niet vanwege een bug. Dus ja :)

Reputatie 7
Badge +14

Maar je ging pas na maanden in de app kijken. Als je eerder had gemerkt dat de overzetting niet gelukt was had je ook eerder dit kunnen recht laten zetten.

Heb je inmiddels wel het abonnement op Unlimited laten zetten of je kind bewust gemaakt dat bellen geld kost?

Maar je ging pas na maanden in de app kijken. Als je eerder had gemerkt dat de overzetting niet gelukt was had je ook eerder dit kunnen recht laten zetten.

Heb je inmiddels wel het abonnement op Unlimited laten zetten of je kind bewust gemaakt dat bellen geld kost?

Ik keek eerder in de app en zag de factuurbedragen, die leken te kloppen. Maar dat was dus alleen van mijn abbo.

Ik ga idd richting unlimited om dit in de toekomst te voorkomen. Tenzij er opties zijn om gewoon een notificatie te krijgen? Lijkt me niet zo moeilijk.. :P en het was er altijd. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze heel periodiek hun belgedrag actief controleren in de app. Ik denk dat de consumentenbond daar ook een sterke mening over zou hebben wat redelijk is.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Roman, bedankt voor de duidelijke uitleg van de situatie. Ik snap volkomen dat je schrikt van de extra kosten. Ik heb direct meegekeken naar eerdere contactmomenten en de kosten. Dat er geen melding komt van het verbruik van bellen/sms bestaat al een tijd niet meer. Als ik het me goed kan herinneren hebben we hier toendertijd over gecommuniceerd. We sturen deze melding alleen nog bij dataverbruik (80% en 100%). Dat je het verbruik van dit abonnement moeten kunnen inzien daar ben ik het natuurlijk volkomen mee eens. Echter zijn er kosten gemaakt door het te veel bellen van je dochter die betaald moeten worden. Voor het niet kunnen inzien van het abonnement vind ik de aangeboden coulance van 50% erg gul en daarom ook en volkomen goede tegemoetkoming.

Wat bedoel je precies met de extra kosten van 2 eerdere facturen? Ik zie dat er extra kosten gemaakt zijn voor het gebruik van SMS-diensten. Deze kan ik niet vergoeden. Ook met inzicht in het abonnement zou je deze kosten pas achteraf zien nadat je dochter ze al had gebruikt. 

Ik heb het toch nog eens met mijn collega overlegd, maar meer dan de 50% credit kan ik je niet aanbieden. Anders had ik het graag gedaan. Mijn collega heeft hiermee al meer coulance gegeven dan gebruikelijk is. Ik zie dat je het abonnement inmiddels naar Unlimited hebt verhoogd. Fijn om te zien. Ik hoop dat jij en je dochter hiermee niet meer voor onnodige en verrassende kosten komen te staan. Je kan in Mijn Odido ook bepaalde blokkades plaatsen, zoals servicenummers en SMS- en contentdiensten. Ik hoop dat je hiermee voldoende duidelijkheid hebt en dat je dochter voortaan lekker kan bellen, zonder extra kosten. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. De Community staat voor je klaar!

Hoi Roman, bedankt voor de duidelijke uitleg van de situatie. Ik snap volkomen dat je schrikt van de extra kosten. Ik heb direct meegekeken naar eerdere contactmomenten en de kosten. Dat er geen melding komt van het verbruik van bellen/sms bestaat al een tijd niet meer. Als ik het me goed kan herinneren hebben we hier toendertijd over gecommuniceerd. We sturen deze melding alleen nog bij dataverbruik (80% en 100%). Dat je het verbruik van dit abonnement moeten kunnen inzien daar ben ik het natuurlijk volkomen mee eens. Echter zijn er kosten gemaakt door het te veel bellen van je dochter die betaald moeten worden. Voor het niet kunnen inzien van het abonnement vind ik de aangeboden coulance van 50% erg gul en daarom ook en volkomen goede tegemoetkoming.

Wat bedoel je precies met de extra kosten van 2 eerdere facturen? Ik zie dat er extra kosten gemaakt zijn voor het gebruik van SMS-diensten. Deze kan ik niet vergoeden. Ook met inzicht in het abonnement zou je deze kosten pas achteraf zien nadat je dochter ze al had gebruikt. 

Ik heb het toch nog eens met mijn collega overlegd, maar meer dan de 50% credit kan ik je niet aanbieden. Anders had ik het graag gedaan. Mijn collega heeft hiermee al meer coulance gegeven dan gebruikelijk is. Ik zie dat je het abonnement inmiddels naar Unlimited hebt verhoogd. Fijn om te zien. Ik hoop dat jij en je dochter hiermee niet meer voor onnodige en verrassende kosten komen te staan. Je kan in Mijn Odido ook bepaalde blokkades plaatsen, zoals servicenummers en SMS- en contentdiensten. Ik hoop dat je hiermee voldoende duidelijkheid hebt en dat je dochter voortaan lekker kan bellen, zonder extra kosten. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. De Community staat voor je klaar!

Hoi Marciano,

Dank voor je reactie. Juridisch is het volgens mij veel simpeler; ik neem een dienst bij Odido af waarbij je een waarschuwing krijgt als je over je beltegoed heen gaat. Jullie halen deze dienst weg en daarvoor in de plaats komt een andere (veel minder handige) dienst. Het is de enige dienst die ik kan en mag gebruiken.

Vervolgens werkt deze dienst niet door een bug in jullie systeem, waardoor er geen mogelijkheid is om vinger aan de pols te houden. Waarbij het ook niet duidelijk is dat ik het niet kan zien, immers staan er andere gegevens in het dashboard (alleen van één nummer blijkbaar). Dat is in mijn ogen overmacht.

Die sms diensten (achteraf) zijn maar 3 euro geweest, de andere sms/belminuten had ik prima kunnen zien in mijn account en op tijd kunnen bijsturen ALS het correct was gekoppeld zonder de bug. Zoals eerder gezegd had ik wel de bevestiging gekregen “je nummer is succesvol toegevoegd”, maar was dat niet het geval.

Daarnaast heb ik mijn abonnement helemaal niet verhoogd naar Unlimited, dat is mijn eigen abonnement, die van mijn dochter is secundair in het account. Zo zie je maar dat zelfs voor een geoefende Odido medewerker het onmogelijk is om de juiste gegevens in de backend te zien :).

Zoals ik eerder voorstelde, ik vind dat 100% compensatie voor extra kosten terecht is, jullie vinden dat 50% coulance terecht is (wat me ook heel snel is aangeboden overigens).

Daarom stel ik nog steeds voor op 75% te gaan zitten. Ik ben dan bereid op unlimited over te stappen van Odido voor mijn dochter.

@Marciano van Odido @Pharwin van Odido 

aaaaaaand… it's quiet. Inmiddels ook 6x gebeld, 3x gedisconnect (lekkere verbinding jongens) en de andere 3 keren zou ik teruggebeld worden en niet gebeurd.

Dit kan echt niet guys. Los het nou even goed op en laten we escalatie voorkomen.

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @TheRoman, excuses dat er geen reactie meer is gekomen. Ik heb alles even terug zitten lezen en ook met je meegekeken in het systeem. Er was geen bug in ons systeem aanwezig. Het abonnement van je dochter stond namelijk verkeerd gekoppeld in jouw account. In je account stond een oude PrePaid-aansluiting  van je dochter en niet het actieve abonnement waar ze nu gebruik van maakt. We kunnen dit ook niet weten als je het niet kenbaar maakt, dus ons verwijten dat het ligt aan een bug is niet helemaal fair. In je account zie ik dat je destijds ook niet contact hierover hebt opgenomen, maar gelukkig is het nu wel gefixt door een collega. Je dochter weet ook dat dat ze 120 minuten heeft, maar toch maakt ze hiervoor veel extra kosten. Dat is eigenlijk eigen verantwoordelijkheid, maar we hebben toch een coulance van 50% aangeboden en de kosten vergoedt. Het is niet mogelijk om dan 70% of 100% te vergoeden, omdat het een stukje eigen verantwoordelijkheid betreft. We kunnen hier dan ook niks meer aan veranderen, sorry. Wel is het handig om voor je dochter alsnog te kijken om het abonnement om te zetten naar Unlimited bellen, zodat het in de toekomst voorkomen kan worden. 

Dat klopt niet @Pharwin van Odido, ik heb het abonnement eerst omgezet en daarna gekoppeld en ik kreeg het bericht (in het groen) “Je telefoonnummer is toegevoegd”. Deze zag ik ook in het account staan aan het begin. EN ik zag deze niet meer in het oude account van mijn dochter.

Hoe moet ik dan weten dat het niet goed is gegaan? En hoe kun je dan zeggen dat het geen bug is? Sterker nog, je collega bevestigde het via de chat:

 

Natuurlijk steek ik ook hand in eigen boezem, daarom vraag ik ook niet 100% restitutie, zij heeft nu eenmaal die kosten gemaakt. Maar ik vind de starheid van jullie service wel opvallend. Je kunt simpel in de logs kijken in jullie systeem en direct zien dat er iets gebeurd is waardoor het nummer weer uit mijn account is verdwenen. Maar ik heb al 5 verklaringen gehoord van jou en je collega's en ze lopen allemaal uiteen. Dus het is gokken en niemand neemt even de moeite om er goed in te duiken en te kijken waar jullie systeem deze fout heeft gemaakt. Ben al enorm lang klant van T-Mobile en daarna Odido, ook zakelijk en ook voor mijn hele familie geregeld, maar dit valt me zwaar tegen.

Reputatie 6
Badge +7

@TheRoman De reden waarom dit via de chat is gezegd, durf ik niet te zeggen, Ik had vernomen dat je ook contact had met mijn collega's via Facebook. Daar is gebleken dat het account van je dochter verkeerd stond ingesteld, maar dat het nu wel goed staat. Dit had niet te maken met een bug in ons systeem. Je gaf zelf aan 100% van de resitutie te willen (zie het bericht hierboven), maar wij vinden dat we 50% al meer dan voldoende is, omdat het simpelweg ook een stukje eigen verantwoordelijkheid is. 75% vergoeden is ook niet mogelijk. Daarom is het meer dan voldoende om 50% te vergoeden en dat heb je ook zeker ontvangen. Overigens is dit al een hele grote uitzondering wat we voor je hebben gemaakt. We proberen altijd in oplossingen mee te denken, vandaar dat deze coulance ook snel was aangeboden. Het is dan ook niet fair om onze service te verwijten, terwijl je deze wel degelijk hebt gekregen. Maar een mening mag je natuurlijk altijd hebben. 

Reageer