Onderwerp: Verzoek tot verwijdering onterechte BKR-registratie
Geachte heer/mevrouw,
Gisteren heb ik een e-mail gestuurd naar de incassoafdeling van Odido. Vandaag hebben wij te horen gekregen dat onze hypotheekaanvraag niet wordt goedgekeurd vanwege een BKR-registratie op naam van mijn partner, gerelateerd aan een abonnement uit 2021.
Na grondige controle zijn wij tot de volgende bevindingen gekomen:
-
Onterecht geregistreerde achterstand:
- Er was sprake van één maand betalingsachterstand, die volledig is afgelost in 2023.
- Conform de wet mag een BKR-registratie pas plaatsvinden bij een achterstand van langer dan twee maanden, mits de betrokkene hierover correct is geïnformeerd.
- Er is geen communicatie geweest voorafgaand aan de BKR-melding, wat een vereiste is voordat een dergelijke registratie mag plaatsvinden.
-
Gevolgen van de registratie:
- Ondanks dat de achterstand volledig is voldaan, staat de negatieve BKR-registratie nog steeds vermeld.
- Hierdoor wordt onze hypotheekaanvraag telkens afgewezen, waardoor wij de financiering voor onze woning niet rond krijgen.
-
Verzoek tot directe verwijdering:
- Gezien de registratie niet volgens de wettelijke richtlijnen is doorgevoerd en de achterstand al lange tijd is afbetaald, verzoek ik u om de BKR-registratie per direct te laten verwijderen.
- Dit is noodzakelijk om een hypotheek te kunnen verkrijgen en onze woonsituatie niet in gevaar te brengen.
Ik vertrouw erop dat u deze kwestie met spoed behandelt en de registratie verwijdert. Mocht er aanvullende informatie nodig zijn, dan verneem ik dit graag.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Denise & Kelvin