E-mail instellingen: hoe werkt het? (SMTP/IMAP/POP)

  • 24 February 2022
  • 12 reacties
  • 5970 Bekeken

Reputatie 7
Badge +5


Ping! You've got mail! Je e-mail checken is heel eenvoudig met Odido webmail. In dit topic leggen we je graag alles over hoe je je e-mailaccount instelt en beheert. Maar ook alle andere mogelijkheden rondom je e-mail. Lees mee!

 

Let op! Binnenkort houdt de Odido e-maildienst op te bestaan. Nadat de dienst is gestopt kan je geen e-mails meer versturen en/of ontvangen. Pas daarom je e-mailadres aan. Op onze website lees je er alles over: Odido e-mail stopt | Odido

 

Via webmail kun je gemakkelijk je @t-mobilethuis.nl e-mails bekijken en versturen. Wil je meer informatie rondom dit e-mailadres of instellingen aanpassen? Dat doe je in jouw Odido omgeving via Instellingen > E-mail. Hier vind je bijvoorbeeld je gebruikersnaam, maar ook kun je hier je wachtwoord wijzigen of andere zaken aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van aliassen, de spamfilter en het bekijken van de opslag van de mailbox.

 

Aanpassen e-mailvoorkeuren webmail

In My Odido kun je je e-mailvoorkeuren aanpassen aan je wensen. De volgende zaken pas je eenvoudig aan:

  • Een extra e-mailbox aanmaken
  • Ontvangen e-mail automatisch doorsturen naar een ander e-mailadres
  • Een automatisch antwoord laten versturen
  • Je spamfilter aan- en uitzetten
  • Je beveiligingsniveau verhogen

Log hier in, ga naar "Instellingen" en kies voor "E-mail".

 

 Extra e-mailvoorkeuren

Je hebt van ons een e-mailadres ontvangen. Wil je een extra e-mailadres? Geen probleem! Dit kun je eenvoudig zelf doen. Je kunt in totaal vijf  e-mailadressen in beheer hebben. Log in in jouw omgeving, ga naar "Instellingen", kies voor "E-mail" en maak een nieuw e-mailadres aan.

 

 

 

 Je e-mails op één e-mailadres ontvangen

Een alias is een apart e-mailadres dat je op kunt geven. Alle berichten die naar dit e-mailadres worden gestuurd komen gewoon op je hoofd e-mailadres binnen. Handig als je verschillende adressen voor verschillende doeleinden gebruikt. Met Odido kun je vijf aliassen aanmaken. Log in op jouw Odido omgeving, ga naar "Instellingen" en kies voor "E-mail".

Let op! Je kunt vijf verschillende e-mailboxen aanmaken. Per box kun je weer vijf aliassen aanmaken waarvan alle ontvangen e-mail in de mailbox van het hoofdadres binnenkomt.

 

 

 

E-mail instellen in jouw mail programma

Maak je geen gebruik van onze webmail? We hebben een handleiding gemaakt voor het instellen van je e-mail in jouw eigen e-mailprogramma. Hier vind je voor veel apparaten (o.a Android, Apple iOS, Outlook) hoe je je Odido e-mail instelt.

 

IMAP en POP3 instellingen

IMAP en POP3 zijn verschillende manieren van het binnenhalen en verzenden van je e-mail. Odido adviseert klanten om gebruik te maken van IMAP.

  • Bij IMAP blijven je e-mails op de server, waardoor je deze altijd en op verschillende apparaten kan inzien. Wel zo handig als je je mails via je telefoon, tablet en computer wilt bekijken.
  • Bij POP3 worden je e-mails bewaard op het apparaat zelf. E-mails zijn dan niet altijd zichtbaar op een ander apparaat.
    ​​​​

IMAP e-mailserver: imap.t-mobilethuis.nl

(standaard gebruikt op bijv. iPhone, iPad)

  • Poort 143 - zonder beveiligde verbinding (SSL)
  • Poort 993 - met beveiligde verbinding (SSL)

POP3 e-mailserver: pop3.t-mobilethuis.nl

(standaard gebruikt door bijv. Outlook)

  • Poort 110 - zonder beveiligde verbinding (SSL)
  • Poort 995 - met beveiligde verbinding (SSL) 

Wil je weten waar je deze instellingen kunt vinden? Check dan onze handleiding voor jouw e-mail programma.

 

Het versturen van uitgaande e-mail (SMTP)

SMTP is het standaard protocol waarmee e-mails over het internet worden verstuurd. De SMTP e-mailserver is: smtp.t-mobilethuis.nl

  • Poort 465 - Versturen van e-mail via een beveiligde verbinding (SSL) met wachtwoord. Van buiten het Odido netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
  • Poort 587 - Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd) met optioneel TLS. Van buiten het Odido netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
  • Poort 2525 - Zonder wachtwoord e-mail versturen. Maximaal 50 e-mails per dag (is bedoeld voor bijvoorbeeld scanners of printers die geen authenticatie ondersteunen).

 

Wat gebeurt er met mijn @t-mobilethuis.nl e-mailadres na opzegging?

Na beëindiging van je Odido abonnement blijft je @t-mobilethuis.nl e-mailadres nog zes maanden actief. Je kunt in die periode een nieuw e-mailadres inrichten en gebruiken als standaard e-mailadres. Heb je belangrijke berichten in je Odido inbox die je wilt bewaren? Stuur deze op tijd door naar een ander e-mailadres. Na de zes maanden is dat niet meer mogelijk.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze in dit topic! :smile:


12 reacties

Reputatie 3

Hoi,

Klopt bovenstaande info nog? Bij gebruik van smtp.t-mobilethuis.nl poort 2525 lukt mail versturen niet. Alles resulteert in een 554 5.7.1 error.

Valentijn

Hoi,

Klopt bovenstaande info nog? Bij gebruik van smtp.t-mobilethuis.nl poort 2525 lukt mail versturen niet. Alles resulteert in een 554 5.7.1 error.

Valentijn

Voor uitgaande e-mail kan je misschien beter poort 587 gebruiken dit te samen met STARTTLS versleuteling. Vergeet niet om ook even SMTP verificatie in te schakelen.

Poort 2525 staat gewoon open en bereikbaar maar advies is tegenwoordig toch wel om je e-mails versleuteld (SSL/TLS) te versturen.

Reputatie 3

Geen enkele poort lijkt te werken zonder authenticatie

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Valentijn77, doel je op onversleutelde poorten toevallig? Poort 2525 zou ik persoonlijk niet per se gebruiken, dat is niet altijd even veilig omdat je het zonder wachtwoord verstuurt. Het is natuurlijk wel optioneel, maar gebruik liever 465 en 587. Lukt het hiermee wel? Poort 587 kan zowel met als zonder autorisatie namelijk dus dat zou sowieso moeten kunnen.

Reputatie 2

Ik heb geen email account bij Odido want ik heb mijn eigen domein maar ik wil wel gebruik maken van de SMTP server van Odido. Wat voor account moet ik dan gebruiken om te authentiseren als ik niet op het odido netwerk ben?

Ik heb vanavond de helpdesk gebeld en kreeg iemand aan de telefoon die niet eens wist wat SMTP was. Toen ik hem vroeg wat hij in godsnaam op die helpdesk deed als hij dat niet eens wist toen hing hij op.

Reputatie 4

Over drie maanden is het gedaan met Odido, T-Mobile en tele2- mail.

Dus dan zal ook die server wel afgeschakeld worden.

Ga maar op zoek naar een andere route.

Reputatie 2

Over drie maanden is het gedaan met Odido, T-Mobile en tele2- mail.

Dus dan zal ook die server wel afgeschakeld worden.

Ga maar op zoek naar een andere route.

 

Ik laat inmiddels mijn mail relay via de SMTP server van gmail lopen.

Dat werkt goed. Je moet dan wel even in je google account een app password laten genereren voor je toepassing die je gebruikt (in mijn geval dus de mail server op mijn Synology DS1522+) om mee in te loggen maar dan werkt het daarna ook als een zonnetje.

Over drie maanden is het gedaan met Odido, T-Mobile en tele2- mail.

Dus dan zal ook die server wel afgeschakeld worden.

Ga maar op zoek naar een andere route.

 

Ik laat inmiddels mijn mail relay via de SMTP server van gmail lopen.

Dat werkt goed. Je moet dan wel even in je google account een app password laten genereren voor je toepassing die je gebruikt (in mijn geval dus de mail server op mijn Synology DS1522+) om mee in te loggen maar dan werkt het daarna ook als een zonnetje.

Kan dat ook met een 'gewoon’ gmail-account, of moet je dan een workspace hebben?


Ping! You've got mail! Je e-mail checken is heel eenvoudig met Odido webmail. In dit topic leggen we je graag alles over hoe je je e-mailaccount instelt en beheert. Maar ook alle andere mogelijkheden rondom je e-mail. Lees mee!

 

Let op! Binnenkort houdt de Odido e-maildienst op te bestaan. Nadat de dienst is gestopt kan je geen e-mails meer versturen en/of ontvangen. Pas daarom je e-mailadres aan. Op onze website lees je er alles over: Odido e-mail stopt | Odido

 

Via webmail kun je gemakkelijk je @t-mobilethuis.nl e-mails bekijken en versturen. Wil je meer informatie rondom dit e-mailadres of instellingen aanpassen? Dat doe je in jouw Odido omgeving via Instellingen > E-mail. Hier vind je bijvoorbeeld je gebruikersnaam, maar ook kun je hier je wachtwoord wijzigen of andere zaken aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van aliassen, de spamfilter en het bekijken van de opslag van de mailbox.

 

Aanpassen e-mailvoorkeuren webmail

In My Odido kun je je e-mailvoorkeuren aanpassen aan je wensen. De volgende zaken pas je eenvoudig aan:

  • Een extra e-mailbox aanmaken
  • Ontvangen e-mail automatisch doorsturen naar een ander e-mailadres
  • Een automatisch antwoord laten versturen
  • Je spamfilter aan- en uitzetten
  • Je beveiligingsniveau verhogen

Log hier in, ga naar "Instellingen" en kies voor "E-mail".

 

 Extra e-mailvoorkeuren

Je hebt van ons een e-mailadres ontvangen. Wil je een extra e-mailadres? Geen probleem! Dit kun je eenvoudig zelf doen. Je kunt in totaal vijf  e-mailadressen in beheer hebben. Log in in jouw omgeving, ga naar "Instellingen", kies voor "E-mail" en maak een nieuw e-mailadres aan.

 

 

 

 Je e-mails op één e-mailadres ontvangen

Een alias is een apart e-mailadres dat je op kunt geven. Alle berichten die naar dit e-mailadres worden gestuurd komen gewoon op je hoofd e-mailadres binnen. Handig als je verschillende adressen voor verschillende doeleinden gebruikt. Met Odido kun je vijf aliassen aanmaken. Log in op jouw Odido omgeving, ga naar "Instellingen" en kies voor "E-mail".

Let op! Je kunt vijf verschillende e-mailboxen aanmaken. Per box kun je weer vijf aliassen aanmaken waarvan alle ontvangen e-mail in de mailbox van het hoofdadres binnenkomt.

 

 

 

E-mail instellen in jouw mail programma

Maak je geen gebruik van onze webmail? We hebben een handleiding gemaakt voor het instellen van je e-mail in jouw eigen e-mailprogramma. Hier vind je voor veel apparaten (o.a Android, Apple iOS, Outlook) hoe je je Odido e-mail instelt.

 

IMAP en POP3 instellingen

IMAP en POP3 zijn verschillende manieren van het binnenhalen en verzenden van je e-mail. Odido adviseert klanten om gebruik te maken van IMAP.

  • Bij IMAP blijven je e-mails op de server, waardoor je deze altijd en op verschillende apparaten kan inzien. Wel zo handig als je je mails via je telefoon, tablet en computer wilt bekijken.
  • Bij POP3 worden je e-mails bewaard op het apparaat zelf. E-mails zijn dan niet altijd zichtbaar op een ander apparaat.
    ​​​​

IMAP e-mailserver: imap.t-mobilethuis.nl

(standaard gebruikt op bijv. iPhone, iPad)

  • Poort 143 - zonder beveiligde verbinding (SSL)
  • Poort 993 - met beveiligde verbinding (SSL)

POP3 e-mailserver: pop3.t-mobilethuis.nl

(standaard gebruikt door bijv. Outlook)

  • Poort 110 - zonder beveiligde verbinding (SSL)
  • Poort 995 - met beveiligde verbinding (SSL) 

Wil je weten waar je deze instellingen kunt vinden? Check dan onze handleiding voor jouw e-mail programma.

 

Het versturen van uitgaande e-mail (SMTP)

SMTP is het standaard protocol waarmee e-mails over het internet worden verstuurd. De SMTP e-mailserver is: smtp.t-mobilethuis.nl

  • Poort 465 - Versturen van e-mail via een beveiligde verbinding (SSL) met wachtwoord. Van buiten het Odido netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
  • Poort 587 - Versturen van e-mail kan zowel zonder als mét wachtwoord (geauthentiseerd) met optioneel TLS. Van buiten het Odido netwerk maximaal 500 e-mails per dag geauthentiseerd.
  • Poort 2525 - Zonder wachtwoord e-mail versturen. Maximaal 50 e-mails per dag (is bedoeld voor bijvoorbeeld scanners of printers die geen authenticatie ondersteunen).

 

Wat gebeurt er met mijn @t-mobilethuis.nl e-mailadres na opzegging?

Na beëindiging van je Odido abonnement blijft je @t-mobilethuis.nl e-mailadres nog zes maanden actief. Je kunt in die periode een nieuw e-mailadres inrichten en gebruiken als standaard e-mailadres. Heb je belangrijke berichten in je Odido inbox die je wilt bewaren? Stuur deze op tijd door naar een ander e-mailadres. Na de zes maanden is dat niet meer mogelijk.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze in dit topic! :smile:



Mmm... nou dat jullie stoppen met de e-mail services, had wel even genoemd mogen worden bij de overstap naar Odido. Of liever gezegd ervoor, want dan had ik toch nog even erover nagedacht om over te stappen. Een gemiste kans...​​​​​

Vraagje is de e-mail relay via smtp.t-mobilethuis.nl port25, plots niet meer operationeel heeft afgelopen 6 maanden gefunctioneerd maar nu niet meer ?.

Reputatie 7
Badge +14

Per 31 maart 2024 is de gehele email dienst van Odido (t-mobile thuis) gestopt. Enkele maanden geleden is gestart met de communicatie hierover.

En dan ook maar de SMTP-relay verwijderen. zodat huisautomatisering, fotocamera's, videobewaking, printer/scanner's diverse NAS apparaten ( synology nas) geen e-mail meer kunnen versturen. Nou daar ga je je  als Odido erg populair mee maken.

Mijn tip voor jullie, snel weer een smtp-relay server optuigen. Want in mijn ogen is dit de domste beslissing Ooit.

Dat zie ik als een mogelijke reden om over te gaan tot opschorting/beëindiging van contract. 

Reageer