Veel topics op dit forum gaan over het niet behalen van de snelheid en dan vooral bij gigabit.
Daarom deze uitleg met verwijzingen naar het autoverkeer.
Snelheid in een netwerk is in belangrijke mate daarmee te vergelijken. Doorstroming is een betere term om te gebruiken.
T-mobile biedt een 1 gigabit aansluiting. Die gigabit is een begrenzing waar veel apparatuur door de gebruikte onderdelen, de chips zogezegd, van afhankelijk is.
En daar gaan we naar de eerste vergelijking met het autoverkeer. Er zijn Fiat 500's maar er zijn ook BMW's 7 serie.
De motor, de chips dus, van de kleine Fiat 500 is 89kW met 998cc inhoud, die van de BMW730 is 180kW met 2993cc inhoud. Bij deze auto's is er ook verschil in gewicht maar beide motoren doen datgene waarvoor ze in de auto geplaatst zijn. Ze brengen de inzittenden van A naar B.
Apparatuur in een netwerk heeft dezelfde opzet, er worden bitjes verstuurd of ontvangen, datgene waar het apparaat voor ontwikkelt en gemaakt is. Of dat nu een router/modem, switch of een netwerkkaart is.
Maar net als bij de auto is er in de opbouw van de apparatuur verschil in de werkomgeving, meer geheugen of een andere processorchip, vergelijk dit met de genoemde cc's bij de auto, maakt dat het apparaat de bitjes sneller kan verwerken om op die manier een grotere en snellere datastroom mogelijk te maken.
Dan de wegen, er zijn 2-baans, 3-baans en zelfs 5-baans wegen. Hebben we bij een netwerk ook, vDSL, Coax en de 5baansweg die glasvezel genoemd wordt.
Maar ... net als bij die wegen kunnen er opstoppingen ontstaan, de files, zelfs op de 5-baans weg ontstaan die.
In een netwerk zoals het INTERNET treden ook files op, een netwerk is aangelegd om bepaalde gegevensstromen te kunnen verwerken, als dan op bepaalde momenten er meer gebruik van gemaakt wordt ontstaan er, net als in het verkeer, files.
Moet een provider dan maar zorgen dat hij voldoende capaciteit aanlegt? Nee, dat is net als bij de wegen onzin, ervoor zorgen dat de doorstroming op de belangrijkste knelpunten voldoende is en daar apparatuur plaatsen die voldoende capaciteit heeft is de werkwijze.
In de netwerken van ALLE internet providers houden ze er rekening mee dat niet iedereen tegelijk maximaal van zijn aansluiting gebruik maakt. Dit noemt men overboeking. Net als bij het autoverkeer, we zijn niet allemaal op hetzelfde moment onderweg naar Den-Haag of Amsterdam.
Zoals gezegd. De hele A2 autoweg van Maastricht naar Amsterdam bestaat uit delen 2-baans, 3-baans en zelfs 5-baans. De knelpunten worden ons dagelijks gemeld via diverse media,
Totdat de knelpunten als rotondes gewijzigd worden naar een verbinding met ongelijke kruisingen of een brug met een dubbel aantal rijbanen, allemaal verbeteringen om de doorstroming op gang te houden.
En dan nu jouw internet snelheid/doorstroming, waarschijnlijk een reden voor je aanwezigheid op dit forum.
Uit bovenstaand verhaal zijn er wat eenvoudige conclusies te maken.
1. Is de eigen apparatuur in orde? Heeft die computer een goede of minder goede netwerkkaart? Is jouw apparatuur gigabit?, Is de bekabeling van een goede kwaliteit en zonder fouten?
2. Zit jij op een druk knooppunt met veel aansluitingen en heeft de provider nog geen extra of betere apparatuur geplaatst om de doorstroming te vergroten?
3. De geteste snelheid, is dat gedaan op een gelijkwaardig vergelijkbare manier en op verschillende tijdstippen?
Na bovenstaande gelezen te hebben, kun je begrijpen dat jouw gigabit niet altijd gigabit is en wel eens wat lager kan uitvallen.
Is er langdurig een te lage doorstroming(snelheid) kun je dat aangeven op dit forum. Op deze manier krijgt de netwerkbeheerder een signaal dat er ergens een knelpunt is en kan dat, indien mogelijk, aangepast worden.
Maar net als bij de autowegen met de bouw van tunnels of bruggen gaat daar wat tijd overheen.
En kijk in de Tmobile Wiki https://community.t-mobile.nl/thuis-wiki-531 of daar tips staan.