Skip to main content

Packet loss - PC bekabeld

Goededag,

Wij zijn een aantal maanden geleden overgestapt op Odido, en ik ervaar erg veel last van packet loss. Ik zal hier even wat screenshots bij toevoegen zodat je een beter blik krijgt. Mijn PC is bekabeld aangesloten (direct) op de router, heb geen tussenhops erdoor. Als ik ping naar de router toe heb ik geen loss. Zover ik het zie komt het voornamelijk voor vanuit de router naar ISP, dit probleem blijft zich aanhouden op bekabeld of op WIFI op meerdere PC’s, meerder cat6 kabels en ook na reset/opnieuw starten. 

Uitgelichte reactie

29 januari 2025

Hey ​@Fusionst, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele verbinding, ik kijk daarom graag met je mee. Zou je het ONT eens willen rebooten en de bekabeling zachtjes willen aandrukken? Ik zie namelijk dat deze al bijna een jaar aan staat. Ook ben ik benieuwd wat de resultaten zijn van de volgende pingtest na de volledige reboot, zou je die voor mij willen uitvoeren? Alvast bedankt!

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.

Vragenlijst:

• Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

• Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

• Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

20 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14142 reacties
  • 29 januari 2025

Hey ​@Fusionst, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele verbinding, ik kijk daarom graag met je mee. Zou je het ONT eens willen rebooten en de bekabeling zachtjes willen aandrukken? Ik zie namelijk dat deze al bijna een jaar aan staat. Ook ben ik benieuwd wat de resultaten zijn van de volgende pingtest na de volledige reboot, zou je die voor mij willen uitvoeren? Alvast bedankt!

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.

Vragenlijst:

• Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

• Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

• Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 30 januari 2025

Zal hier morgen even op terug reageren, had het kastje gisteren een reboot gegeven. Opzich ook wel raar dat dit niet gedaan is aangezien we niet heel lang geleden overgestapt waren naar Odido. 

Update is morgen :) 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 31 januari 2025

Hopelijk was dat het, had ook nog een LC cleaner hier liggen dus heb dat meteen erbij gedaan. Ik heb momenteel minimale loss :) ik zal het verder in de gaten houden nog bedankt voor de input!

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1968 reacties
  • 1 februari 2025

Hi ​@Fusionst, nou dit ziet er zeker een stuk beter uit! Dank je wel voor de terugkoppeling en top dat je het ook nog in de gaten wilt houden. Hopelijk blijft het zo werken en anders kun je het altijd hier laten weten!😊

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 4 maart 2025

Zijn nu een maand later maar afgelopen dagen zie ik toch veel van het volgende. Deze ping was van 16:15, ook na het rebooten zag ik voor ruim 10 mins geen verschil en daarna ging het weer goed. Dus circa rond 5 uur zag ik geen packet loss meer. Tips zijn welkom :) 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 7 maart 2025

Update van nu: 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 16 april 2025

Overigens ligt het internet er nu compleet uit, maar ik vind het ook wel jammer dat hier verder geen antwoord meer verder op is geweest. Dit probleem is er nog steeds. Kan hier naar gekeken worden? Lijkt me dat er toch iets niet lekker loopt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 mei 2025

@Demi van Odido Zou je hier aub toch nog even naar kunnen kijken? Lijkt niet veel beter te worden :(

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14142 reacties
  • 5 mei 2025

Hey ​@Fusionst, is de packetloss nog steeds hetzelfde? Zou je jouw profiel willen aanvullen met je geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN? Dan kan ik het verder voor je onderzoeken, geef je mij een seintje als je dit hebt aangevuld? Alvast bedankt!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 6 mei 2025
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@Fusionst, is de packetloss nog steeds hetzelfde? Zou je jouw profiel willen aanvullen met je geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN? Dan kan ik het verder voor je onderzoeken, geef je mij een seintje als je dit hebt aangevuld? Alvast bedankt!

Done :) het is inderdaad hetzelfde, sommige momenten gaat het goed andere momenten krijg ik echt constante packet loss te zien op de foto’s hierboven.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14142 reacties
  • 7 mei 2025

Hey ​@Fusionst, bedankt voor het aanvullen van je gegevens.

Ik heb een lijnmeting uitgevoerd, echter zie ik hierop niks geks. Op wat voor momenten ervaar je de packetloss en op wat voor apparaten? Is dit bijvoorbeeld tijdens het gamen of echt puur tijdens een test? Ik heb ook de capaciteit laten checken en dat is ook in orde. Hopelijk met wat meer info kunnen we de oorzaak achterhalen!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 8 mei 2025

Hey ​@Fusionst, bedankt voor het aanvullen van je gegevens.

Ik heb een lijnmeting uitgevoerd, echter zie ik hierop niks geks. Op wat voor momenten ervaar je de packetloss en op wat voor apparaten? Is dit bijvoorbeeld tijdens het gamen of echt puur tijdens een test? Ik heb ook de capaciteit laten checken en dat is ook in orde. Hopelijk met wat meer info kunnen we de oorzaak achterhalen!

Desktop PC en een Laptop(ook als ik die op eth aansluit) ervaren beiden hetzelfde probleem, het is ook echt willekeurig door de dag heen. Dacht dat het eerst piek momenten waren (dus eind middag/avond uren/weekend) maar dat is niet het geval. Het is ook niet gerelateerd aan een kabel die ik gebruik, op die momenten heb ik het met meerdere(ook nog een nieuwe) getest maar dat blijft hetzelfde. 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14142 reacties
  • 9 mei 2025

Bedankt voor de aanvulling ​@Fusionst, zou je voor mij eens een nieuwe pingtest willen uitvoeren nara Google (8.8.8.8)? Ik ben benieuwd wat het op dit moment laat zien. Dan kan ik het met een recente test voor je doorzetten!   

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 9 mei 2025

Na veel nazoeken, kan ik mij bij bovenstaand probleem aansluiten (zonder een nieuw topic aan te maken). Ik ervaar precies hetzelfde. 

Tot 28 april geen enkel probleem met internet (en met name DNS resolving), sindsdien is het bijna onwerkbaar. Het maakt niet uit welke DNS gekozen wordt (Google, Cloudflare etc.), random worden er request geblocked. 

Lijnmeting heeft bij mij weinig toegevoegde waarde vermoed ik, aangezien de lijn an sich snel genoeg is. Het gaat echt om het resolven van DNS queries. Wellicht een (switch)config. fout aan Odido kant (wellicht in de POP, aangezien ze hier in de buurt ook aan het bouwen zijn en tevens aan het aansluiten zijn). 

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 9 mei 2025

Wellicht een toevoeging; Bovenstaand is uitgevoerd op zowel een privé als werk laptop, met exact hetzelfde resultaat. De werklaptop biedt echter de mogelijkheid om via ZScaler te werken (ZIA). Wat er ein feite gebeurt is dat ALLE internetverkeer over de Zscaler VPN tunnel richting het datacenter gaat (Amsterdam in dit geval) waarna er gebrowsed kan worden (dus ook resolving van DNS). 

Met Zscaler AAN is er geen enkel probleem qua timeouts e.d. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 9 mei 2025

Bedankt voor de aanvulling ​@Fusionst, zou je voor mij eens een nieuwe pingtest willen uitvoeren nara Google (8.8.8.8)? Ik ben benieuwd wat het op dit moment laat zien. Dan kan ik het met een recente test voor je doorzetten!   

Doe ik zo voor je, nu ligt het internet er helemaal uit.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 9 mei 2025

5/9/2025 - 1:30pm

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14142 reacties
  • 12 mei 2025

Hey ​@Fusionst, dank voor de test. Ik heb besloten om een monteur aan te sturen. Je ontvangt zo een bericht van Guidion om een afspraak in te plannen. Zou je mij na de tijd een terugkoppeling willen geven? Alvast bedankt!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 13 mei 2025

Hey ​@Fusionst, dank voor de test. Ik heb besloten om een monteur aan te sturen. Je ontvangt zo een bericht van Guidion om een afspraak in te plannen. Zou je mij na de tijd een terugkoppeling willen geven? Alvast bedankt!

Hij is zojuist langsgeweest en heeft de patch kabel(buiten) en de LCLC kabel in het huis vervangen, de demping ziet er ook beter uit. Ik ga het ook weer in de gaten houden. Overigens heeft deze monteur het ook een stuk netter opgehangen dan de vorige dus kudo's voor hem :)

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14142 reacties
  • 14 mei 2025

Superfijn om te horen ​@Fusionst, houdt het inderdaad even in de gaten en keep me posted! Als het weer voorkomt moeten we het toch dieper gaan onderzoeken. Bedankt voor de terugkoppeling. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen