Zoals veel anderen heb ik ook last van hoge ping spikes/hoge latency wat het online gamen onwijs lastig maakt.
- De hoge ping spikes begonnen al in oktober 2023. Dit was toen minstens 1 keer per 2 weken.
- Op weg naar december 2023 werd dit minstens 1 keer per week. En toen naar meerdere dagen per week…
- Hoge ping gehad op deze dagen:
26 december t/m 30 december
2 januari t/m 5 januari
10 januari
13 januari t/m 15 januari
17 januari
4 februari t/m nu
- Hoge ping gebeurde vooral in de avond en nacht. Was toen niet langer dan 3 uur met hoge ping.
- Nu op 4 februari opeens ook hoge ping overdag en nu avond. Al langer dan 7 uur gaande.
- Speedtest.net geeft vaak normale waarden aan.
- Bufferbloat, ping testen naar de game server laat wel hoge ping zien (screenshots die Odido wilde en overigens niks laten zien had ik per mail verstuurd)
- Lijk nergens anders last te hebben van hoge ping; alleen in online gaming. Geen problemen met streamen of online gesprekken voeren.
- Niemand anders maakte gebruik van het internet tijdens de hoge ping en er werd niets gedownload.
- Niemand anders op de game server had last van hoge ping.
- Media Converter/Modem (Zyxel T-54) herstarten or powerflippen lost niets op.
- GB glasvezel, Modem direct bekabeld naar Computer
- Gebruik van derde partij software zoals Exitlag hielp grotendeels wel. Maar dit was eerder niet nodig en zou ook niet nodig moeten zijn…
- De lage internetsnelheid was eerder door een kabel die maar tot 100mb vervoeren kon. Dit was per 9 december vervangen.
- Ik speel vaak op Amerikaanse servers waar mijn ping voorheen nooit hoger was dan 110 en speelbaar was.
Screenshots hieronder zijn merendeels van december.
Via telefoon contact gehad met Odido. Ik zou een mail ontvangen om een afspraak met een monteur te maken maar die is nooit ontvangen. Had opeens geen last meer van hoge ping tot vandaag… Wellicht had ik gewoon nooit opgemerkt dat dit nog steeds gaande was op een tijdstip wanneer ik niet op mijn computer aan het gamen zat. Wat is het probleem en hoe kan dit eindelijk opgelost worden? Mijn geduld is op.