Skip to main content

Goedenavond. Ik merk dat ik sinds vandaag ineens bepaalde websites niet meer kan benaderen. Ik krijg de melding dat ze geblokkeerd zijn door T-Mobile. Bijvoorbeeld:

https://rarbg.to

https://yts.ag/browse-movies

Ik vind het de taak van een internet provder om het internet beschikbaar te stellen voor haar klanten. Niet om te bepalen wat klanten wel of niet mogen zien.

Bennjk nu genoodzaakt een vpn te gaan gebruiken?

Door een recente uitspraak van een rechter ( in zake een rechtzaak tussen BREIN en Delta ) is BREIN door de rechter in het gelijk gesteld. Doordat BREIN de zaak gewonnen heeft en er afspraken zijn gemaakt tussen providers en BREIN, zijn ook T-Mobile e.a. providers overgegaan tot blokkeren.

Ergens best logisch, als Delta verliest dan zal iedere andere provider een dergelijke zaak ook verliezen omdat de zaak tegen Delta als voorbeeld zal dienen. Of te wel, scheelt weer kosten en een hoop ellende voor de overige providers.

Meer informatie aangaande de blokkade van zes inbreukmakende torrentsites lees je op deze pagina.


@Peterjanvandijk 

Je kan wel eigen DNS servers gebruiken en dan kan je de websites wel openen, maar het downloaden van illegale torrents wordt afgeraden.


Je kan wel eigen DNS servers gebruiken en dan kan je de websites wel openen,

Behalve rarbg.to, deze blijkt ook op IP-Adres te zijn geblokkeerd aldus dit bericht 

 

 


Dank voor de antwoorden. Mijn stelling dat een internet provider het internet zou moeten doorgeven aan haar klanten en zich niet zou moeten bemoeien met wat de klanten op dat internet zoeken, blijft volgens mij gewoon staan als een huis. 

Het worden hier steeds meer Chinese toestanden.


Dank voor de antwoorden. Mijn stelling dat een internet provider het internet zou moeten doorgeven aan haar klanten en zich niet zou moeten bemoeien met wat de klanten op dat internet zoeken, blijft volgens mij gewoon staan als een huis. 

Het worden hier steeds meer Chinese toestanden.

Hoezo kom je uit China dan?🫣🤣

Mijn stelling is dat iedereen moet betalen voor de diensten die ze afnemen.

In dit geval is het niet de provider maar de rechter die het verbod (terecht) of onterecht heeft opgelegd.

Groetjes! 


Dank voor de antwoorden. Mijn stelling dat een internet provider het internet zou moeten doorgeven aan haar klanten en zich niet zou moeten bemoeien met wat de klanten op dat internet zoeken, blijft volgens mij gewoon staan als een huis. 

Het worden hier steeds meer Chinese toestanden.

Hoezo kom je uit China dan?🫣🤣

Mijn stelling is dat iedereen moet betalen voor de diensten die ze afnemen.

In dit geval is het niet de provider maar de rechter die het verbod (terecht) of onterecht heeft opgelegd.

Groetjes! 

China? Wel, censuur en het blokkeren van websites uiteraard. Dat is daar al heel normaal, net als nog veel meer vrijheidsbeperkende maatregelen.

En ik betaal toch voor m’n internetaansluiting?


Mijn stelling dat een internet provider het internet zou moeten doorgeven aan haar klanten en zich niet zou moeten bemoeien met wat de klanten op dat internet zoeken, blijft volgens mij gewoon staan als een huis. 

In tegendeel, die stelling klopt niet omdat een internet provider doet wat door de rechter is bepaald, tevens voldoen ze aan alle wet- & regelgeving. Ook al is het een indirecte beslissing van de rechtbank, doordat er afspraken zijn gemaakt tussen providers en het ministerie van justitie gelden deze uitspraken dus breder en dus niet alleen voor die ene provider.

 

China? Wel, censuur en het blokkeren van websites uiteraard. Dat is daar al heel normaal, net als nog veel meer vrijheidsbeperkende maatregelen.

 

Als dat het geval zou zijn vraag ik mij af waarom het grootste deel van de fake-news websites nog altijd niet geblokkeerd is, om maar een voorbeeld te noemen. Buiten een tweetal Russische sites en een handjevol bittorrent sites is er niet veel meer dan dat, geblokkeerd. 

 

En ik betaal toch voor m’n internetaansluiting?

Een zin die je heel ver kunt doortrekken naar vele andere dingen waarvoor je betaalt, en net als bij die dingen geldt ook dat je op je internetaansluiting te maken hebt met wet- & regelgeving en zelfs daarop zijn vaak weer allerlei uitzonderingen op van toepassing.


@Peterjanvandijk,

hier met T-Mobile Thuis en standaard DNS vanuit de provider kan ik beide websites gewoon benaderen:

Dus @Gerrit078 het blokkeren vanaf IP-adres werkt nog niet zoals het zou moeten zijn…

Overigens ben ik er GEEN voorstander van om via torrents / ed2k / nieuwgroepen etc te downloaden en te blijven gebruiken.
Zelf heb ik ook wel eens een softwarepakket op niet legale wijze verkregen, was om te testen en indien deze beviel heb ik de software legaal aangeschaft. Soms kun je een test versie gebruiken, helaas zijn deze dan vaak gelimiteerd in gebruik, om dan de volle mep uit te geven en er niets aan te hebben vond ik zonde geld…
 

Peterjanvandijk schreef:

Mijn stelling dat een internet provider het internet zou moeten doorgeven aan haar klanten en zich niet zou moeten bemoeien met wat de klanten op dat internet zoeken, blijft volgens mij gewoon staan als een huis. 

Helemaal mee eens, en ISP's doen dat ook niet tenzij zoals @Gerrit078 al aangaf een rechter, dan wel de Nederlandse overheid het bepaald heeft. Zouden ISP's zich hier niet aan houden dan zullen er torenhoge boetes uitgedeeld worden welke vervolgens (begrijpelijk) doorberekend zullen worden aan de klant van de ISP. 

Neem aan dat jij, ik en vele andere klanten hierop niet zitten te wachten toch…?


Het vreemde is: Ik heb meerdere pc’s in huis en slechts op één pc kan ik die sites wel gewoon benaderen. De overige laptops en pc’s redirecten naar:

Overigens eens met wat je schrijft over uitspraken van de rechter. En daar ligt dan ook het probleem.


Inmiddels geeft ook de laatste pc de melding.


@Peterjanvandijk 

Wat wil je eigenlijk doen op die websites? Je hebt de vrijheid om een andere DNS server te gebruiken 


@Waqqas .. volgens mij is het klip en klaar wat mensen zoeken op deze sites gezien het plaatje wat @Timo78 heeft aangeleverd.

Denk dat wij binnen de community geen promotie moeten maken om deze aangemerkte ‘dubieuze’ websites alsnog bereikbaar te maken, of te wel aanmoedigen om auteursrechtelijke content toch te kunnen downloaden zonder rechtmatige eigenaar te zijn van die betreffende content … want daar gaat hier over onder de streep!

Ook al is en blijft het een ‘kat en muis’ spel, mijn mening is .. doe het legaal, want op een dag zit je plots in een ‘tracker’ .. dus wees gewaarschuwd.

Dit is mijn bescheiden mening betreffende auteursrechtelijke content en het ‘dubieus’ downloaden daarvan. Ik ga dus geen ‘welles - nietes’ spel spelen, iedereen heeft recht op zijn mening in deze.

Maar betrek het eens op jezelf dat jij een product in de markt zet inclusief patenten / copyrights enz … en dan zijn er mensen die  hier inbreuk op maken en jouw inkomsten laten verdampen.


@Pieter_B 

helemaal met je eens, als dit wordt geblokkeerd door de rechter of overheid dan is het gewoon klaar inderdaad.

illegale dingen zijn sws al strafbaar.​​​​​​


Goedemiddag @Peterjanvandijk en all, er is al meer dan genoeg informatie over vrijgegeven dus ik zal me er niet te veel inmengen, maar wilde wel nog graag inhaken op je eerste statement in je originele post: “Ik vind het de taak van een internet provder om het internet beschikbaar te stellen voor haar klanten. Niet om te bepalen wat klanten wel of niet mogen zien.” → Ja en nee: providers mogen niet zomaar vrij toegankelijke websites blokkeren wanneer daar geen enkele reden voor is, dat ben ik 100 procent met je eens. Tegelijkertijd lijkt het me vrij helder dat het niet volledig legaal is, of zelfs grijs gebied, om op deze websites de content te streamen/downloaden die aangeboden wordt. Ik weet niet of dit de exacte reden is achter het blokkeren van de desbetreffende sites, maar uiteraard staat het providers vrij om bepaalde content te blokkeren wanneer dit direct in strijd is met de mogelijkheid om bepaalde diensten te kunnen aanbieden (wettelijk gezien). 

Ik trek nu erg voorbarige conclusies betreffende het blokkeren ervan, maar je kunt er stiekem wel van uitgaan dat dit niet echt toegestaan is - los van wat providers ervan denken.


FYI: BREIN: providers moeten zes downloadsites blokkeren (zeelandnet.nl) → Er is een grootschalige actie gaande sinds eind vorig jaar waarin een aantal van de hier genoemde sites ook meegenomen wordt.