Skip to main content
Beantwoord

Sinds 09-03-2025 problemen met Google Chromecast - Kan niet worden geverifieerd

• 10 maart 2025
  • 7 reacties
  • 1097 Bekeken

Beste lezers,

Wij hebben al enkele jaren de Google Chromecast (zwart gekleurde met HDMI aansluiting en stroom) waar we tot op de dag van gisteren probleemloos mee hebben kunnen streamen naar diverse televisies hier in huis. 

Eergisteren (08-03-2025) hebben wij nog gebruik gemaakt van de ChromeCast en probleemloos TV gekeken/gestremed. Gisteren (09-03-2025) dachten we opnieuw leuk TV te kijken via de Chromecast, waarbij we de melding kregen dat we niet meer konden connecteren met de Chromecast. Hier begon onze troubleshooting:

• TV en Chromecast >1 min uit gezet daarna opnieuw opgestart ← probleem niet verholpen
  • Chromecast gereset via de knop aan de zijkant ingedrukt te houden tot dat deze fabrieksreset startte ← probleem niet verholpen
  • Apparaat verwijderd uit Google Chrome huishouden en geprobeerd opnieuw toe te voegen ← extra probleem ontstaan: kan de Chrome cast niet meer installeren ← Apparaat wordt wel gevonden in het WIFI netwerk, en de poging gedaan te koppelen, resultaat ← foutmelding: Kan niet worden geverifieerd.
  • Meerdere mobiele telefoons in huis in hetzelfde Google Home huishouden geprobeerd, allemaal hetzelfde resultaat
  • Mijn modem is niet gereset met als reden: ik lees hier geen duidelijke oplossing over + mijn hele huis hangt vol met WIFI lampen die dan van slag raken en het mij veel tijd kost deze opnieuw in te stellen terwijl mogelijk het resultaat hier niet mee bied wat ik zoek.
  • De Wifi staat standaard op 2,4GHZ + 5GHZ (standaard setting) en ga ik niet uitsplitsen daar de lampen net zoals de router / modem reset van slag raken. 

===============================================================================

Details over mijn Modem van Odido: 

Systeeminformatie
Hostnaam : EX5601-T1

Modelnaam : EX5601-T1
Firmware-versie : V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130
Uptime van systeem : 46 dagen 2 uur 39 minuten 24 seconden
LAN MAC-adres : is gevuld kan opgevraagd worden door Odido indien nodig
Ethernet WAN : 1000M/Full

Serienummer : is gevuld kan opgevraagd worden door Odido indien nodig
CPU-gebruik : 0%
Geheugengebruik : 38.5%
Beveiliging: Firewall : Medium

Kanaal Beveiliging
2.4GHZ Auto(Current 6) :  WPA3-Personal-Transition
5 GHZ Auto(Current 36) : WPA3-Personal-Transition

Beste antwoord door rvk01

@FamilyKooy Ik denk niet dat Google dit al opgelost heeft. Had je de Chromecasts overigens gereset? Want dan loop je ook kans dat Google geen oplossing kan pushen naar het apparaat. 

Mocht je al gereset hebben dan kan een oplossing zijn de datum van je telefoon terugzetten naar voor 8 maart (vinkje zetten dat ie niet automatisch moet updaten en dan bv hard 1 maart erin zetten). Daarna zou je de Chromecast schijnbaar wel in kunnen stellen. Het lost het probleem niet op maar dan is die in ieder geval weer online zodat Google de fix kan sturen.

Bekijk origineel

7 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 10 maart 2025

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1161 reacties
  • 10 maart 2025
FamilyKooy schreef:

Apparaat verwijderd uit Google Chrome huishouden en geprobeerd opnieuw toe te voegen ← extra probleem ontstaan: kan de Chrome cast niet meer installeren ← Apparaat wordt wel gevonden in het WIFI netwerk, en de poging gedaan te koppelen, resultaat ← foutmelding: Kan niet worden geverifieerd.

Dit is niet zozeer een extra probleem maar waarschijnlijk je hoofdprobleem. Kun je de Chromecast eens proberen te registreren met alleen ander mobiel toestel.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 10 maart 2025
rvk01 schreef:
FamilyKooy schreef:

Apparaat verwijderd uit Google Chrome huishouden en geprobeerd opnieuw toe te voegen ← extra probleem ontstaan: kan de Chrome cast niet meer installeren ← Apparaat wordt wel gevonden in het WIFI netwerk, en de poging gedaan te koppelen, resultaat ← foutmelding: Kan niet worden geverifieerd.

Dit is niet zozeer een extra probleem maar waarschijnlijk je hoofdprobleem. Kun je de Chromecast eens proberen te registreren met alleen ander mobiel toestel.

Dankjewel ​@rvk01 voor je snelle reactie! 

We hebben getracht om met 2 verschillende (Android telefoons) de Chromecast te koppelen , te weten: Samsung Galaxy S24 en de Samsung Galaxy S55. 

met de S24 krijg ik na de stap Wil je de chromecast instellen een 30-60 seconden geen verandering in beeld en daarna de melding zoals in het screenshot wordt getoond.

Met de S55 krijg ik wel de volgende stap te zien (De code om te koppelen) maar verschijnt daarna de melding op het screenshot.

Het lijkt er dus op zover ik het zelf kan bedenken dat de chromecast niet meer wilt koppelen met de google home , op meerdere telefoons + in hetzelfde huishouden. 

Ook hebben we getracht een nieuw "google home - huis ” te maken maar ook daar connecteerd de Chromecast niet.

PS. elk ander WIFI apparaat hier in huis werkt probleemloos met de Wifi settings van het modem.

Ik vraag me dan ook af of er iets in de Firmware is veranderd van het modem wat er mogelijk toe doet dat de chromecast er niet meer mee overweg zou kunnen? Er zit namelijk wel een periode tussen wanneer we actief de C.C. hebben gebruikt en de afgelopen 2 dagen dat we er actief mee gekeken hebben.

Ik lees veel over B6, was dat een versie die recent naar B10 is gegaan en dit mogelijk niet compatible meer is/was met de Chromecast?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8985 reacties
  • 10 maart 2025

Die upgrade is al bijna een jaar geleden uitgerolt en b10 is ook de meest recente versie die honderduizenden klanten in gebruik hebben.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 10 maart 2025

Interessant artikel gevonden: https://www.ct.nl/nieuws/dit-is-waarom-je-oude-chromecast-plotseling-niet-meer-werkt/

Elwin Hodžić
10 maart, 2025•3 min. Twee oudere modellen van de Google Chromecast kunnen momenteel geen content streamen. Google werkt aan een oplossing en raadt een fabrieksreset af.

Google bevestigt fout en werkt aan een oplossing
Vanwege vermeend verouderde firmware kunnen twee oudere Chromecast-modellen momenteel geen content meer streamen. Het goede nieuws: Google heeft bevestigd dat het om een fout gaat. Een oplossing is al in de maak, schrijft een officieel Google-account in verschillende Reddit-threads over dit onderwerp.

Geen fabrieksreset uitvoeren
In het bericht raadt Google af om de getroffen Chromecast terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, wat door sommige gebruikers als mogelijke oplossing werd gezien. Een tijdsbestek voor de oplossing noemt Google niet: “We houden jullie op de hoogte zodra de fix wordt uitgerold”, aldus de mededeling van het Google-bericht.

Deze Chromecast-modellen zijn getroffen
Getroffen zijn de Chromecast 2nd Gen en de Chromecast Audio, maar niet nieuwere modellen zoals de Google Chromecast met Google TV, die helaas niet meer in productie is. Beide apparaten kwamen in 2015 op de markt. Screenshots op sociale media tonen verschillende foutmeldingen. De strekking: het certificaat voor authenticatie is verlopen omdat de firmware te oud is. Gebruikers kunnen geen verbinding meer maken met de Chromecast, waardoor het apparaat onbruikbaar wordt. Alleen de screensaver blijft nog functioneren, schrijft 9to5Google.

Ondersteuning voor de apparaten
De tweede generatie Chromecast wordt nog officieel ondersteund door Google. De eerste versie van het streamingapparaat wordt inmiddels al niet meer ondersteund en ontvangt geen updates meer.

Gebruikers zochten zelf al naar oplossingen
Voordat Google het probleem bevestigde, hebben talrijke gebruikers al op eigen houtje naar oplossingen voor het Chromecast-probleem gezocht.

Een van deze oplossingen stelde voor om het apparaat eerst terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en vervolgens handmatig de datum op de telefoon terug te zetten naar een eerdere datum.

Andere suggesties bevelen het handmatig downloaden van certificaten aan. Nu Google de fout heeft bevestigd, is het beter om te wachten tot het bedrijf met een officiële oplossing komt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1161 reacties
  • 10 maart 2025
eric schreef:

Die upgrade is al bijna een jaar geleden uitgerolt en b10 is ook de meest recente versie die honderduizenden klanten in gebruik hebben.

Behalve dan die poging van Odido om een week geleden die firmware te updaten naar die brakke versie b10_0122_2 en _m (overigens raar dat dat een lager nummer was). Die versie zou een bootloader hebben die het niet meer toestaat om openwrt op de router te zetten. Dat is dus even grandioos misgegaan bij Odido 🥴

@FamilyKooy Als je inderdaad een van die versies hebt van de Chromecast dan lijkt daar inderdaad een probleem mee te zijn. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1161 reacties
  • Antwoord
  • 12 maart 2025

@FamilyKooy Ik denk niet dat Google dit al opgelost heeft. Had je de Chromecasts overigens gereset? Want dan loop je ook kans dat Google geen oplossing kan pushen naar het apparaat. 

Mocht je al gereset hebben dan kan een oplossing zijn de datum van je telefoon terugzetten naar voor 8 maart (vinkje zetten dat ie niet automatisch moet updaten en dan bv hard 1 maart erin zetten). Daarna zou je de Chromecast schijnbaar wel in kunnen stellen. Het lost het probleem niet op maar dan is die in ieder geval weer online zodat Google de fix kan sturen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen