Skip to main content
Beantwoord

PTR (reverse DNS)

Ik heb een eigen mailserver opgezet en voor een correcte werking wil ik graag een PTR (reverse DNS) record laten instellen voor mijn IP-adres (143.178.81.76).

Zou u het volgende record kunnen instellen:

143.178.81.76 ? mail.kamburyan.com

Alvast hartelijk dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door rvk01

Dit is niet mogelijk bij (en door) Odido.

Zie ook mijn topic waar de hele reversed PTR zelfs niet bestaat. 

(Edit: maar ik zie dat je die dus wel al hebt)

Verder kan Odido sowieso geen record met kamburyan.com gebruiken omdat zij dat domein niet in beheer hebben.

Wat je dus wel kunt doen is in de DNS van je eigen domein kamburyan.com een MX record toevoegen/wijzigen naar je eigen publieke IP. Zo heb ik dat ook gedaan. (zaak.mijndomein.nl A mijn_publiek_ip en MX naar zaak.mijndomein.nl prio 10)

Ik ben nog geen enkele server tegengekomen die er echt een probleem mee heeft dat mijn server geen reversed PTR heeft (behalve dan misschien de Amazon server van de Odido community zelf maar dat heb ik nog geen bevestiging van dus ik ben benieuwd of dat bij jou dan wel goed gaat).

Bekijk origineel

5 reacties

• 223 reacties
  • 6 juli 2025
hrant70 schreef:

Ik heb een eigen mailserver opgezet en voor een correcte werking wil ik graag een PTR (reverse DNS) record laten instellen voor mijn IP-adres (143.178.81.76).

Deze hebt je al

76-81-178-143.ftth.glasoperator.nl

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1506 reacties
  • Antwoord
  • 6 juli 2025

Dit is niet mogelijk bij (en door) Odido.

Zie ook mijn topic waar de hele reversed PTR zelfs niet bestaat. 

(Edit: maar ik zie dat je die dus wel al hebt)

Verder kan Odido sowieso geen record met kamburyan.com gebruiken omdat zij dat domein niet in beheer hebben.

Wat je dus wel kunt doen is in de DNS van je eigen domein kamburyan.com een MX record toevoegen/wijzigen naar je eigen publieke IP. Zo heb ik dat ook gedaan. (zaak.mijndomein.nl A mijn_publiek_ip en MX naar zaak.mijndomein.nl prio 10)

Ik ben nog geen enkele server tegengekomen die er echt een probleem mee heeft dat mijn server geen reversed PTR heeft (behalve dan misschien de Amazon server van de Odido community zelf maar dat heb ik nog geen bevestiging van dus ik ben benieuwd of dat bij jou dan wel goed gaat).

• 223 reacties
  • 6 juli 2025
rvk01 schreef:

Ik ben nog geen enkele server tegengekomen die er echt een probleem mee heeft dat mijn server geen reversed PTR heeft

Google vereist een PTR record wel

https://support.google.com/a/answer/81126?hl=nl

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1506 reacties
  • 6 juli 2025
ccnl schreef:
rvk01 schreef:

Ik ben nog geen enkele server tegengekomen die er echt een probleem mee heeft dat mijn server geen reversed PTR heeft

Google vereist een PTR record wel

https://support.google.com/a/answer/81126?hl=nl

De Google mailservers hebben absoluut geen probleem om op mijn mailserver mail af te leveren. 

Dit artikel gaat over mail AFLEVEREN naar Google mailserver. Maar dat doet mijn server niet en kan volgens mij op de Odido lijn niet omdat uitgaand poort 25 geblokkeerd wordt. Dus je gebruikt je mailserver op de lijn van Odido alleen voor binnenkomende mail en die gebruikt een SMTP server for uitgaande mail.

GebruikersnaamRandomTekst
rvk01 schreef:

Ja, dat kan wel. Bij een fatsoenlijke ISP kan klant zelf aangeven wat voor PTR record hij voor zijn IP wil. Maar dat is onwaarschijnlijk bij Odido, omdat Odido met variabele IPs werkt. Een PTR is pas logisch bij een vast IP.

Maar het idee dat je als ISP een domein in beheer moet hebben om een klant een PTR te laten kiezen die naar een (subdomein van een) dergelijk domein verwijst is onzin.

rvk01 schreef:

Een MX record voor een domein dat naar een IP verwijst helpt je niet met een PTR record, dat zijn aparte dingen.

rvk01 schreef:

Ik ben ze wel tegen gekomen. Weet je hoeveel spam er is op het internet? Genoeg bedrijven doen verschillende maatregelen om te checken wat een “serieuze” mailserver is en wat dat niet is, en ik ben het wel tegengekomen, dat een organisatie checkt voor een PTR record als signaal dat iets een legitieme mailserver is.

Kortom, als klant een PTR record nodig heeft, dient die op zoek te gaan naar een betere ISP dan Odido. De smoesjes dat het niet kan, of niet hoort (want “domein niet in beheer”) zijn onzin. Het kan prima, maar het is een extra complicatie/dienst waar Odido simpelweg niet de moeite neemt het aan te bieden. Net als vaste IP adressen uberhaupt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen