Skip to main content
Beantwoord

Odidio achter eingen firewall en router

• 3 december 2023
  • 6 reacties
  • 267 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik ga van Tweak over naar Odido. Op dit moment gebruik ik de alleen ONT van Tweak; een Opticore gigabit converter. Daarachter hang een eigen miniPC'tje die ingericht is als firewall (Arista, vroeger Untangle) en daarachter hangt mijn eigen router, een Netgear Nighthawk RAX120, in bridge modus.

Ik ga er met de ONT van Odidio op vooruit, 10Gb is prettig als ik in de nabije toekomst de snelheid van mijn thuisnetwerk een beetje wil upgraden. Maar hoe zit 't met de rest?
Ik weet dat je bij Odidio je eigen apparatuur kunt gebruiken, maar bij Tweak hoefde ik in de firewall en de router geen aparte instellingen te configureren. Moet ik nu rekening houden met 'Odido-instellingen' in de firewall of router? Heeft iemand ervaring met Arista en Odido?

Beste antwoord door eric

Je kunt achter de ONT van Odido gewoon. Je eigen firewall en router hangen. Enigste configuratie is dat je VLAN 300 moet kunnen selecteren waarop de internetdienst wordt geleverd. Hier zie je de verdere info van Odido. Jij als 'die hard' tweaker komt daar vast wel uit.

Bekijk origineel

6 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9276 reacties
  • Antwoord
  • 3 december 2023

Je kunt achter de ONT van Odido gewoon. Je eigen firewall en router hangen. Enigste configuratie is dat je VLAN 300 moet kunnen selecteren waarop de internetdienst wordt geleverd. Hier zie je de verdere info van Odido. Jij als 'die hard' tweaker komt daar vast wel uit.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 3 december 2023

Ik ben meer een ‘in-over-his-head’ tweaker 😉

Desalniettemin; ik ga er mee aan de slag. Eens kijken hoe ver ik kom met ‘t instellen van vlan 300 op mijn Arista firewall

Dank voor de hulp!

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 juni 2025

En? Werkt het nu? Ik zit met dezelfde combinatie en krijg maar geen IP adres.

• is een Top Poster
  • 195 reacties
  • 16 juni 2025

Normaal werkt dit direct, kwestie van VLAN 300 instellen en je krijgt direct een ip adres. Weet je zeker dat je dat vlan goed ingesteld hebt en de netwerkkabel van de ONT in de WAN poort van je router (indien van toepassing) hebt gedaan (of in de poort die door de software van je firewall wordt aangegeven?)

Verder is het vaak wel van belang dat je eerst de ONT start en pas na een minuut je router opstart, de ervaring leert dat er vaak routers/firewalls zijn die het niet zo tof vinden om pas na een tijdje een dhcp server te kunnen vinden.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 juni 2025

Ik heb het net werkend. Untangle draait in een VM op een ESXi host. Ik moest niet vlan300 configureren in Untangle (fw software) maar in de ESXi host. Bedankt voor het meedenken.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 18 juni 2025

Fijn dat 't is opgelost. Mijn oorspronkelijke post is al weer anderhalf jaar oud. Ik heb 't destijds wel voor elkaar gekregen, precies zoals ​@Jaapje78 beschrijft. Maar ik ben inmiddels over naar OPNsense.
Een aanrader ;-)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen