Skip to main content

Beste allemaal,

 

Wij hebben op dit moment alles in 1 van kpn, maar overwegen over te stappen op Odido. Bij kpn hebben we 4 wifi punten (2 superwifi en 2 experia wifi) die allemaal samen werken en zorgen voor goed wifi bereik in het hele huis. 

 

Als ik kijk naar soortgelijke mogelijkheden bij Odido, kom ik bij de wifi plus punten. Als ik deze selecteer, kan ik er echter maar 2 toevoegen. Bij de veelgestelde vragen staat dit:

 

Hoeveel wifipunten kan ik aansluiten?

Maximaal 2. Heb je 2 wifipunten, dan moet je er 1 op je modem aansluiten met een kabel. Het andere wifipunt kan je daarna draadloos gebruiken en daar zet je het mesh-wifinetwerk op. Het is wel belangrijk dat je het wifisignaal op de modem zelf uitzet. Anders kan het zijn dat je internet minder snel of stabiel wordt.

 

Betekent dit dus dat er maar maximaal 2 wifi punten mogelijk zijn bij Odido? Is dit ook niet te weinig voor het hele huis? 

 

Alvast bedankt!

-Alex

Ja dit klopt. 2 WiFi punten schijnt het maximum te zijn bij Odido. 

Maar je kunt ook gewoon je huidige Experia WiFi's en SuperWiFi's blijven gebruiken. Daar als eens over nagedacht? Anders een Deco set kopen ofzo.


Een Deco set kopen is je provider onafhankelijke oplossing!


Oké, ik ga me daar eens in verdiepen. Bedankt! Toch vraag ik me af waarom je maar max. 2 van die wifi plus punten in bruikleen kan nemen bij Odido, is dit een technische limitatie?


Hallo @Alexpress03 

Bij meer dan 2 WiFi punten zijn er mogelijk problemen met de verbinding maar van een ander las ik dat hij 3 WiFi punten heeft en het werkt zonder problemen.


Oké, ik ga me daar eens in verdiepen. Bedankt! Toch vraag ik me af waarom je maar max. 2 van die wifi plus punten in bruikleen kan nemen bij Odido, is dit een technische limitatie?

Dat is mij ook een raadsel. Volgens mij weet niemand het, want ik heb nog nergens een uitleg gezien hier op het forum 😄


Zo te zien wil je, of heb je, meerdere Wifi punten nodig voor voldoende/betere dekking.

Odido Mesh systeem kan voor nu alleen nog maar 2 extra Mesh Wifi punten bedienen, waarbij de optie die @eric aangeeft zeker het overwegen waard is.

Een ander voordeel is dan ook, dat je je eigen netwerk van A tot Z in eigen beheer hebt. Dus niet wachten op de zo nodige updates van de Odido software, maar gewoon meegaan met elke kleine/grote software updates van je eigen devices.

Paar bekende systemen voor Mesh zijn;

Er is dus keuze genoeg om hetzelfde te realiseren, waarbij de ‘semi pro’ installatie mijn voorkeur heeft. Met als belangrijkste reden, eenvoudig uit te breiden met bijv. nog een extra Mesh Wifi punt helemaal achter in de tuin.


Dus een systeem als deze zou ook kunnen werken?

 

https://www.amazon.nl/dp/B0CG9X8743?ref=emc_s_m_5_i_atc&th=1


Ja, op papier is dit een wifi Mesh systeem, maar de prijs is wel erg laag.... Persoonlijk ken ik dit merk niet,  is niet echt een bekend merk. Je kunt voor ervaring of hulp bij installatie niet echt op de community hier terugvallen.


@Alexpress03 Om met odido mesh system te werken, heb je een wifi versterker met EasyMesh nodig, de van Mercusys van amazon ondersteunt geeen EasyMesh. De TP-Link versterker met EasyMesh zijn b.v. RE705X, RE550, RE450

Het maximale aantal van wifi versterkers worden beperkt door de factoren van antennen in Router/Versterker en ruimte van jouw woning.

Bij zyxel T56 heb je b.v. 4 antennes, dus je kan maximaal 4 versterkers gebruiken, de alle met router  direct verbonden zijn, per versterkers kan je weer idR 3 clients of meer verbinden. De clients kunnen verbinding verbreken en andere clients voorrang geven, de versterkers moeten altijd hun verbinding intact houden.

Indien niet alle versterkers zijn verbonden met de router, kan je meer versterkers gebruiken, maar het maximale getal wordt beperkt door de maximale hoops, bij ieder hoop wordt de snelheid gehalveerd. Dwz. bij gebruik van 4 versterkers met 5 hoops heb je bij de laatste versterker alleen nog 6% snelheid over van wifi snelheid van router.


Je kunt op de router van Odido WiFi gewoon uitzetten. Dan kun je elk systeem aansluiten wat je maar wil. Daarbij moet er altijd wel minimaal 1 punt bekabeld aangesloten worden.


Ja, op papier is dit een wifi Mesh systeem, maar de prijs is wel erg laag.... Persoonlijk ken ik dit merk niet,  is niet echt een bekend merk. Je kunt voor ervaring of hulp bij installatie niet echt op de community hier terugvallen.

Dit is een dochterbedrijf van TP-Link. Volgens mij werkt het exact hetzelfde als bijvoorbeeld de TP-Link Deco M4.

 

Ik snap alleen dat ethernet backhaul nog niet helemaal. Er staat dat je alle punten aan elkaar door moet lussen (dus kabel van punt naar ander punt), maar is het niet mogelijk om de punten los van elkaar aan het modem aan te sluiten? Of werkt het dan allemaal niet meer?

 

Dat zou namelijk wat logischer zijn gezien mijn huidige situatie, anders moet ik een zo’n punt in de meterkast laten staan.


Dat zou namelijk wat logischer zijn gezien mijn huidige situatie, anders moet ik een zo’n punt in de meterkast laten staan.

Dat moet dus sowieso. Minimaal 1 punt moet bekabeld aangesloten zijn. Zoals ik eerder al schreef. Dat is bij alle WiFi systemen van een ander merk.

Uiteraard mag dat punt ook elders in huis staan. Als het maar bekabeld is.


Ik snap alleen dat ethernet backhaul nog niet helemaal. Er staat dat je alle punten aan elkaar door moet lussen (dus kabel van punt naar ander punt), maar is het niet mogelijk om de punten los van elkaar aan het modem aan te sluiten? Of werkt het dan allemaal niet meer?

Ethernet backhaul werkt op IEEE 802.11s protocol of hersteller eigene implementatie. Dwz, als je de punten alle aan het modem wil aan sluiten, moet het modem dat backhaul protocol ondersteunen. Anders werkt de ethernet backhaul niet, de punten zien elkaar wel maar kan geen backhaul tot stand brengen. Dat heeft tot gevold, dat jouw mesh system voortdurend wisselen tussen ethernet backhaul en wireless backhaul en maak jouw netwerk unbruikbaar.

Dat heeft b.v. TP-Link onder aandacht gebracht

 

Dat betekent dat tussen een master en slave van een mesh netwerkt mag geen router/switch staan, de ethernet backhaul protocol van beiden niet onder steunt.


Backhaul moet je zien, als op welke manier de transport van je data die verwerkt moet worden.

Zo is er de bedraade backhaul, als de snelste manier en heeft de voorkeur.

Als de backhaul wireless is, moet je de wifi eigenlijk ‘delen’ met alles. Zijn er dus meer gebruikers op 1 wifi punt, zal de backhaul sneller ‘vol’ raken t.o.v. bedraad. Tevens heb je met een wireless backhaul, ook nog alle storing die er bij komt kijken als er heel veel wifi signalen in je omgeving zijn.

Dus kort, backhaul is in basis ‘hoe komt mijn data terug bij het modem’.


Wat de situatie nu is dat ik een kabel heb lopen vanaf het modem in de meterkast naar de woonkamer naast de tv (begane grond), daar staat wifipunt 1. Dan heb ik ook een kabel lopen vanaf het modem naar een andere kamer (begane grond), daar staat wifipunt 2. En dan heb ik nog een kabel lopen vanaf het modem naar de slaapkamer boven (eerste verdieping), daar staat wifipunt 3.

Als ik het goed begrijp (verbeter me gerust als ik het fout heb) zou deze opstelling dus niet werken, aangezien op deze manier alle wifi punten niet rechtstreeks aan elkaar doorgelust zijn, maar allemaal los aan het modem gekoppeld zijn… De “oplossing” zou dan dus zijn om een wifi punt in de meterkast te zetten en daar de 2 anderen mee te verbinden, maar ik wil dus eigenlijk helemaal geen wifi punt in de meterkast te hebben. (Dit hadden we eerst maar daardoor was de verbinding verrassend slecht)


Ik snap alleen dat ethernet backhaul nog niet helemaal. Er staat dat je alle punten aan elkaar door moet lussen (dus kabel van punt naar ander punt), maar is het niet mogelijk om de punten los van elkaar aan het modem aan te sluiten? Of werkt het dan allemaal niet meer?

Ethernet backhaul werkt op IEEE 802.11s protocol of hersteller eigene implementatie. Dwz, als je de punten alle aan het modem wil aan sluiten, moet het modem dat backhaul protocol ondersteunen. Anders werkt de ethernet backhaul niet, de punten zien elkaar wel maar kan geen backhaul tot stand brengen. Dat heeft tot gevold, dat jouw mesh system voortdurend wisselen tussen ethernet backhaul en wireless backhaul en maak jouw netwerk unbruikbaar.

Dat heeft b.v. TP-Link onder aandacht gebracht

 

Dat betekent dat tussen een master en slave van een mesh netwerkt mag geen router/switch staan, de ethernet backhaul protocol van beiden niet onder steunt.

Excuses, ik had dit bericht nog niet gelezen. Maar wel hartelijk dank, dit lijkt antwoord te geven op mijn hiervoor geschreven bericht. Wel jammer, dan moet je dus of een wifi punt in de meterkast laten staan of nog een extra kabel terug trekken.


@Alexpress03 Indien je Odido mesh compatibele versterkers gebruikt, is de modem de master, en de punten mogen allemaal of bekabeld of draadlos verbonden zijn. Maar als je vreemde versterkers gebruik, kan je geen 2 versterkers direct aan het modem aansluiten, maar wel Punt1 met Punt2 verbinden.

Daarom is beter EasyMesh versterkers te kopen, je spaar een Node (100,-€) en verwacht geen incompatibiliteit.


Reageer