Skip to main content

Klik & klaar upload enorm vertraagd

• is een Top Poster
  • 6 reacties

Sinds november hebben we thuis Klik & Klaar. Tot nu toe erg stabiel en probleemloos. Sinds afgelopen weekend is de verbinding aanmerkelijk langzamer, zonder dat daar een reden voor lijkt te zijn. Graag zou ik weten wat er aan de hand is en wat ik er eventueel aan kan doen.

Tot afgelopen weekend hadden we een stabiele situatie:

• Download ~ 500-700 Mbit.
  • Upload ~ 80-100 Mbit
  • Ping ~ 15ms

Vanaf dit weekend is de upload abrupt gedaald tot 25-35Mbit. Er lijkt een plafond te zijn bij 30-35Mbit. De download is redelijk op peil gebleven. De ping is gemiddeld gestegen tot 20-30ms.

Aan onze kant is er niets veranderd:

• Modem op dezelfde plaats.
  • Geen veranderingen aan het interne netwerk.
  • Geen veranderingen aan huis of omgeving.
  • Zelfde firmware b7D0528.
  • 5G verbindingswaarden zijn niet veranderd:
    NR5G-NSA - N78
    RSRP -87
    RSRQ -11
    SINR 21
  • Snelheid om meerdere bedrade/wifi devices getest.

Al geprobeerd:

• Modem op verschillende plaatsen.
  • Modem verschillende keren gereset.

We zijn op een afstand van 500m verbonden met mast 20867 (Spijkenisse park Waterland). Dit is ook de enige mast in de buurt.

In het topic op tweakers zijn meerdere mensen met gelijke klachten:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2268550

Wat kan hier aan de hand zijn? Is er iets veranderd aan de mast, zit K&K op een andere band, worden wij begrensd in snelheid?

Uitgelichte reactie

3 april 2025

Ben je per ongeluk door de FUP van 2TB per maand gegaan? Dan krijg je de laagste prioriteit. 

13 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8877 reacties
  • 3 april 2025

Ben je per ongeluk door de FUP van 2TB per maand gegaan? Dan krijg je de laagste prioriteit. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 3 april 2025

Geen idee... Kan ik dat ergens zien?

Zou typisch zijn gezien de downloadsnelheid nog steeds hoog is.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8877 reacties
  • 4 april 2025

Het streven is 300 mbit down en 30 up. In het begin kan dat meer zijn, maar er komen steeds meer klik en klaar klanten en ze gaan pas uitbreiding als dat streefgetal moeilijk haalbaar wordt.. het blijft mobiel,  je deelt die radiozender met alle andere klanten in jouw omgeving.  

De door jouw gemeten snelheden zijn dus prima.  Maar mocht het voor jou niet bruikbaar meer zijn is er geen onderliggend lang contract,  je kunt altijd met 1 maand opzegtermijn er vanaf.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 4 april 2025

Goedemorgen Eric. Dank voor je reacties.

Dat de 5G verbinding gedeeld wordt en langzamer wordt met meer gebruikers is me duidelijk. Je zou dan een geleidelijke afname van snelheid verwachten met toename van gebruikers. Dat lijkt hier niet aan de hand.

De upload is hier plotsklaps met een factor 3 ingestort en er lijkt sprake van een cap. De upload is gedurende de week ook verder aan het afnemen. Inmiddels halen we de 20Mbit nauwelijks meer. Dat is een factor 5 minder dan een week geleden! De download en ping zijn redelijk gelijk gebleven. Daar moet toch iets aan de hand zijn?

• is een Master Poster
  • 52 reacties
  • 4 april 2025

@ErVe 

Als ik terug kijk in mijn log heb ik dit ook precies een week lang gehad sinds 28-3 maar 30Mbps.

Maar vandaag zie ik weer 100 tot 116 wat redelijk lijkt op de 120 die ik de afgelopen maanden had.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 4 april 2025

@JarJar 

Dank voor het delen. In het topic op tweakers melden ook een aantal mensen gelijke terugval van de upload. Hier helaas nog geen verbetering, de upload lijkt vooralsnog alleen nog maar verder terug te vallen.

• is een Master Poster
  • 52 reacties
  • 4 april 2025

@ErVe 

Ja ik zag het ik wou net daar melden dat het hier weg lijkt te zijn! Overigens zie ik hier 2 dagen geleden de laagst gemeten waarde van 13Mbps. Maar ik zit niet de hele dag te testen echter afgelopen week wel dagelijks.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 5 april 2025

Sinds vanmorgen opeens van 25Mbit naar 95Mbit upload. Niks mis met de verbinding dus. Meerdere gebruikers op tweakers melden hetzelfde. Ben benieuwd of het zo blijft.…

@Odido wat was er nou aan de hand?

• is een Master Poster
  • 52 reacties
  • 5 april 2025

Nou ik zit na 24 uur zonder cap deze ochtend toch gewoon weer op 27 Mbps ipv 120Mbps.

De andere waardes zijn wel gelijk gebleven zoals ik gewend ben de afgelopen maanden...

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 6 april 2025

En ook hier is de 30Mbit cap weer terug na 24 uur...

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8877 reacties
  • 6 april 2025
ErVe schreef:

En ook hier is de 30Mbit cap weer terug na 24 uur...

Ok, nou een 300mbit down/30 up is wat als ideaal bij klik en klaar wordt aamgegeven. Dus lijkt bjj jou zo te worden ingeregeld.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 6 april 2025

Dat zou logisch zijn...behalve dat:

- het 5 maanden constant hoger is geweest

- er niks wordt gecommuniceerd over een andere policy

- het willlekeurig en abrupt lijkt te veranderen

- de download nog steeds hoog is (650-700Mbit)

- de upload regelmatig inzakt tot aanzienlijk lager dan 30Mbit

Ik zou prima vrede hebben met een stabiele 300-30mbit maar dat is bij de upload nu zeker niet zo. Het komt nogal experimenteel over nu.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8877 reacties
  • 6 april 2025

Het is in zekere zin experimmenteel. Pas vorig jaar zomer is de 3.5 ghz frequentie geveild en sinds september 2024 biedt Odido dit product aan. Het is zo'n enorm succes dat bijstellen bij een nieuw product er gewoon bijhoort.  De zeer hoge maximale snelheden zijn ver boven de standaard van klik en klaar. Wel lekker als er nog niet zoveel klanten zijn, maar terug naar de basis als er veel meer komen. Ze hebben altijd een download van maximaal 300 mbit aangegeven. In de mobiele wereld hoort dan 10% upload goed te zijn. Mobiele netwerken zijn vooral bedoeld voor download.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen