Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort klant bij Odido en hoop dat ik gebruik mag maken van jullie kennis! Ik gebruik M4 Deco's die ik nog had van mijn vorige provider (Ziggo). De hoofd-Deco fungeert als router, en mijn internet werkt prima.
Mijn netwerk is als volgt opgebouwd:
- De hoofd-Deco is als router direct verbonden met het glasvezelkastje.
- Vanuit de hoofd-Deco loopt een ethernetkabel naar een unmanaged switch (TP-Link TL-SG105) in de meterkast.
- Vanuit deze switch lopen ethernetkabels naar:
- Deco 2 op zolder.
- Een tweede switch (TP-Link TL-SG108) in de woonkamer, waarop ook Deco 3 is aangesloten.
Het probleem:
De Deco's herkennen de bekabelde verbinding niet. Wanneer ik een Deco opnieuw start, knippert deze eerst rood (geen verbinding) en schakelt daarna over op een draadloze verbinding. Als test heb ik de Deco's rechtstreeks via een ethernetkabel op de hoofd-Deco aangesloten. Dan werken de bekabelde verbindingen wél.
Andere apparaten die op de switches zijn aangesloten, zoals een Playstation via de TL-SG108, hebben gewoon een stabiele bekabelde verbinding. Dit lijkt dus specifiek een probleem te zijn tussen de Deco's en de switches.
Mijn vraag:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Deco's de bekabelde verbinding via de switches herkennen? Kan het aan de instellingen van de switches liggen, of moet ik ergens anders naar kijken? Alle hulp en tips zijn welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hieronder nog even een schematische weergave van de huidige setup: