Skip to main content

Deco M4 instellen: lukt niet bekabeld

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort klant bij Odido en hoop dat ik gebruik mag maken van jullie kennis! Ik gebruik M4 Deco's die ik nog had van mijn vorige provider (Ziggo). De hoofd-Deco fungeert als router, en mijn internet werkt prima.

Mijn netwerk is als volgt opgebouwd:

• De hoofd-Deco is als router direct verbonden met het glasvezelkastje.
  • Vanuit de hoofd-Deco loopt een ethernetkabel naar een unmanaged switch (TP-Link TL-SG105) in de meterkast.
  • Vanuit deze switch lopen ethernetkabels naar:
    • Deco 2 op zolder.
    • Een tweede switch (TP-Link TL-SG108) in de woonkamer, waarop ook Deco 3 is aangesloten.

Het probleem:
De Deco's herkennen de bekabelde verbinding niet. Wanneer ik een Deco opnieuw start, knippert deze eerst rood (geen verbinding) en schakelt daarna over op een draadloze verbinding. Als test heb ik de Deco's rechtstreeks via een ethernetkabel op de hoofd-Deco aangesloten. Dan werken de bekabelde verbindingen wél.

Andere apparaten die op de switches zijn aangesloten, zoals een Playstation via de TL-SG108, hebben gewoon een stabiele bekabelde verbinding. Dit lijkt dus specifiek een probleem te zijn tussen de Deco's en de switches.

Mijn vraag:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Deco's de bekabelde verbinding via de switches herkennen? Kan het aan de instellingen van de switches liggen, of moet ik ergens anders naar kijken? Alle hulp en tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hieronder nog even een schematische weergave van de huidige setup:

Uitgelichte reactie

14 januari 2025

In eerste instantie zou ik zeggen dat je moet controleren of alle switches IEEE 1905.1 ondersteunen (voor de backhaul van de Deco's). Alleen... volgens mij ondersteunen die TP-Link switches dit al. 

11 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8748 reacties
  • 14 januari 2025

Je moet de deco in Access Point mode zetten. De Zyxel kan alleen in Router mode en deelt dus de IP adressen uit. Twee routers, zoals jij nu hebt geeft die problemen. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 januari 2025

Hoi ​@eric , bedankt voor je reactie.

Ik maak dus geen gebruik van de Zyxel. De hoofd-deco staat als in de 'router-modus' en fungeert als modem/router. Internet werkt hiermee perfect. De Zyxel staat dus ook uit :-)

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1012 reacties
  • 14 januari 2025
eric schreef:

Je moet de deco in Access Point mode zetten. De Zyxel kan alleen in Router mode en deelt dus de IP adressen uit. Twee routers, zoals jij nu hebt geeft die problemen. 

Waar zie jij dat de Zyxel nog in die verhaal staat??

De hoofd Deco is direct aangesloten op de ONT.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8748 reacties
  • 14 januari 2025

Oeps, sorry

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1012 reacties
  • 14 januari 2025

In eerste instantie zou ik zeggen dat je moet controleren of alle switches IEEE 1905.1 ondersteunen (voor de backhaul van de Deco's). Alleen... volgens mij ondersteunen die TP-Link switches dit al. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 januari 2025

Hoi ​@rvk01 , thanks! Volgens mij ondersteunen beide switches IEEE 1905.1

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1012 reacties
  • 14 januari 2025

Oei. Ik lees hier dat iemand zegt dat de TL-SG108S geen ethernet backhaul (IEEE 1905.1) ondersteund. 

https://www.reddit.com/r/TpLink/comments/14o0osg/deco_ethernet_backhaul_megathread/

En een TL-SG105 weer wel. En verderop weer iemand waarbij de TL-SG105 ook weer niet werkt.

Dus het kan echt van het precieze type, jaar en/of firmware afhangen.

Je kunt nog even kijken of het helpt als je de 105 en 108 omdraait en je daarna op zolder wel verbinding hebt (dat de 108 dus wel werkt maar de 105 niet).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 januari 2025

Mmm hier lees ik weer dat het wel wordt ondersteund (op alle switches): https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/653338

Ik ga jouw suggestie de komende dagen even proberen. Bedankt voor de tip, ​@rvk01 !

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 januari 2025

Ha ​@eric en ​@rvk01 , goed nieuws! Eén van de switches bleek defect te zijn. Andere switch er tussen gezet en het werkt! Bedankt voor jullie hulp.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1012 reacties
  • 15 januari 2025

Dan was die in de meterkast dus defect (want anders had de zolder het wel gedaan). Fijn dat het werkt 👍

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 januari 2025

Haha heel scherp. Dat klopt inderdaad, ​@rvk01 !

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen