Help! 3G, H, H+, E, 4G, wat betekent dat allemaal?
Beste antwoord door DennisAmeling
[Update: Er is nu ook 5G bij T-Mobile! Zie dit topic voor meer informatie.]
Ik zie op het forum de laatste tijd regelmatig berichten voorbijkomen waarin jullie bijvoorbeeld aangeven dat je geen 3G hebt, omdat je H of H+ in je scherm ziet staan. Laten we dat misverstand gelijk even de wereld uit helpen: H is 3.5G en H+ is 3,75G, dus sneller dan 3G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller!
Ik kan me voorstellen dat al die benamingen best verwarrend zijn en wil graag een en ander voor jullie verduidelijken in dit topic.
Waarom zie ik opeens H+ of E in mijn scherm, terwijl ik dat voorheen nooit had?
Zoals je wellicht weet is T-Mobile bezig met het grootschalige netwerkprogramma Samen Meer Bereiken, waarin het complete netwerk onder handen wordt genomen. Niet alleen wordt 4G toegevoegd, maar eerst worden het 2G en 3G netwerk compleet vernieuwd. Hierdoor kan T-Mobile de laatste technieken op het netwerk activeren zodat je verbinding op 2G en 3G ook sneller wordt.
Fijn dat het netwerk sneller wordt, maar hoe zie ik dat dan terug?
Op het 2G netwerk zal EDGE worden geactiveerd, op het 3G netwerk zal HSPA+ worden geactiveerd en ten slotte wordt het 4G netwerk geactiveerd. Hieronder alles overzichtelijk op een rijtje met de bijbehorende maximale snelheden.
Dit zijn maximale theoretische snelheden die alleen in optimale omstandigheden kunnen worden gehaald. De praktische snelheid ligt vaak lager.
Let op: de manier waarop je dit terug zult zien in het display van je toestel verschilt per fabrikant. Zo zullen de meeste fabrikanten de term 4G gebruiken, maar dat klopt eigenlijk niet helemaal. In sommige gevallen zie je LTE in beeld, dat is de technisch correcte benaming. Verder heeft dit geen invloed op je netwerkervaring: je zit gewoon op hetzelfde 4G netwerk.
Voor 3G dezelfde kanttekening: de meeste fabrikanten zullen H+ in het scherm tonen bij het nieuwe netwerk, maar op de iPhone bijvoorbeeld blijf je gewoon 3G in het scherm zien. Apple maakt geen onderscheid tussen 3G, H en H+ in de benaming, maar je zult uiteraard wel gebruik maken van het H+ netwerk. Klinkt tegenstrijdig, maar dit is puur een manier van netwerkindicatie die Apple aanhoudt.
En hoe zit het met mijn bereik, wordt dat ook beter?
Jazeker! Een mobiel netwerk werkt met frequenties. Hoe lager de frequentie, hoe beter het bereik, maar hoe lager de maximale snelheid die kan worden behaald. 2G wordt nu grotendeels op de 900MHz band uitgezonden en 3G op de 2100MHz band. Na de netwerk-upgrade op jouw locatie zal T-Mobile 3G op 900Mhz uit gaan zenden, dus wordt je bereik op 3G (grotendeels) gelijk aan dat van 2G. 4G zal worden uitgezonden op 1800MHz om zo hogere snelheden mogelijk te maken. Dit zal betekenen dat je dekking binnenshuis misschien niet altijd optimaal zal zijn met 4G, maar in ieder geval beter dan nu met 3G het geval is. Binnenshuis zul je dan wel bijna altijd 3G hebben. Omdat ik zo van plaatjes houd, hier even een illustratie:
Blijft mijn belkwaliteit hetzelfde na de upgrade?
4G is een data-only netwerk. Dat betekent dat je (voor nu) alleen kunt internetten op het netwerk en voor bellen zal je toestel terugschakelen naar 2G of 3G. Er is wel één groot voordeel: op 3G heeft T-Mobile in de omgebouwde gebieden HD Voice aan staan. Dit betekent dat je een sterk verbeterde geluidskwaliteit zult ervaren! Let hierbij op het volgende:
- HD Voice werkt alleen bij T-Mobile klanten onderling, niet als je naar KPN of Vodafone klanten belt;
- HD Voice wordt niet op alle toestellen ondersteund. Op deze pagina vind je een overzicht met veel toestellen die HD Voice ondersteunen, maar het kan zijn dat jouw toestel hier niet tussen staat terwijl het wel HD Voice ondersteunt. In dat geval geldt dat je het vanzelf ervaart als jouw toestel het ondersteunt
Het netwerk heeft na de upgrade enkele weken nodig om zich te optimaliseren. In die periode kun je prolemen ervaren met het opzetten van gesprekken of het gebruiken van je mobiele internetverbinding. Heb je na een lange periode (bijv. langer dan een maand) nog steeds problemen? Schroom dan niet om dat via de Dekkingskaart door te geven.
Ziet er goed uit! Wanneer ben ik aan de beurt?
Op de 4G pagina van T-Mobile kun je je postcode invoeren om te checken wanneer 4G in jouw woonplaats beschikbaar is. Als 4G beschikbaar is dan zullen ook de bovenstaande werkzaamheden (de upgrade van 2G en 3G) grotendeels afgerond zijn in jouw woonplaats en zul je dus ook op die netwerken een betere mobiele verbinding ervaren.
Ik hoop dat ik een en ander zo heb kunnen verduidelijken en dat jullie, net als ik, niet kunnen wachten tot het netwerk geüpgraded is.
Mocht er iets ontbreken of niet kloppen, laat het dan vooral weten!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.