Ik kwam vanavond een artikeltje tegen dat Logius, de overheidsinstantie voor IT, aangeeft dat alle overheidsdiensten per 31 december zowel via IPv4 als IPv6 bereikbaar moeten zijn. Ik herinner me diverse topics vanuit het verleden in dit forum die allemaal geen verandering hebben gebracht. Diverse redenen passeerden de revue; het staat nog niet op de planning, de Zyxels hebben moeite met IPv6, ik meen me zelfs een topic te herinneren waarin het werd afgedaan als een ‘luxe feature’.
We zijn inmiddels zo’n 2 jaar verder sinds het laatste topic dat ik me kan heugen. Zeker onder de ‘goed ontwikkelde landen’ beginnen we inmiddels achter te lopen met de adoptie van dit protocol.
De noemer ‘budgetprovider’ - voor zover jullie dat willen uitstralen - is wat mij betreft ook geen excuus meer. Een van de redenen dat Nederland achterblijft is juist omdat er zo weinig gebeurt bij de providers die grote aantallen klanten hebben.
En nee, ik heb het - voor de duidelijkheid - over native IPv6 routering, direct vanuit T-Mobile. Ik weet dat er tunnelbrokers bestaan, maar daar kleven ook nadelen aan.
Om nog een andere vraag voor te zijn: Er zijn inmiddels al hostingproviders die tegen goedkopere tarieven IPv6-only diensten aanbieden. De IPv4-addressen raken op en ja, dat horen we al jaren, maar zeker nu IoT voet aan de grond krijgt is dit vroeg of laat een feit. Er zijn nu al providers die vaste klanten via CG-NAT aansluiten voor IPv4. Dus de vraag ‘waarvoor heb je het nodig’ is niet meer relevant in mijn ogen. Nog daargelaten dat IPv6 efficienter is (en andere voordelen heeft).
Dus opnieuw mijn vraag: wanneer komt dit? Hoe lang gaan jullie dit nog ‘aankijken’? De wereld beweegt, T-Mobile staat stil. Ik wil geen reactie met ‘zodra we meer weten, hoor je het als eerste’. Dat horen we namelijk al jaren.