Skip to main content
Beantwoord

ZyXel 56 -> 2x AX55: 1 thuisnetwerk

• 19 februari 2024
  • 3 reacties
  • 195 Bekeken

Beste allen,

Ik wordt spoedig aangesloten op het glasvezelnet via Odido met de ZyXel T56. Ik ben in het bezit van 2 TP-LINK AX55 routers. Er lopen vanuit de meterkast (waar de T-56 komt te staan) 2 UTP kabels naar strategische plekken om overal volledige (wifi) dekking te waarborgen.

Mijn vraag is; is het volgende mogelijk?: De T-56 (wifi aan) in de meterkast. Vanuit de T-56 lopen de 2 UTP’s naar 2 AX55’s op verschillende plekken in de woning die dezelfde wifi/ssid uitzenden, en waar ook apparaten met LAN kabels aan kunnen.

Belangrijkste is dat er geen afname in snelheid/stabiliteit is. Daarbij is het doel om 1 wifi netwerk te kunnen hebben door de hele woning d.m.v. de 3 apparaten.

Alvast bedankt

Beste antwoord door Waqqas

Hallo @beree 

Met bovenstaande zal je niet 1 WiFi netwerk hebben omdat de Zyxel niet samen met andere routers van een andere fabrikant in een mesh netwerk werkt.

Wat je kan doen is 1 TP-LINK in de meterkast op de mediaconverter aansluiten, de Zyxel hen je dus niet nodig en deze instellingen heb je nodig voor in de TP-LINK:

De andere TP-LINK kan je dan plaatsen waar jij wilt.

Bekijk origineel

3 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20443 reacties
  • Antwoord
  • 19 februari 2024

Hallo @beree 

Met bovenstaande zal je niet 1 WiFi netwerk hebben omdat de Zyxel niet samen met andere routers van een andere fabrikant in een mesh netwerk werkt.

Wat je kan doen is 1 TP-LINK in de meterkast op de mediaconverter aansluiten, de Zyxel hen je dus niet nodig en deze instellingen heb je nodig voor in de TP-LINK:

De andere TP-LINK kan je dan plaatsen waar jij wilt.

• Auteur
  • Debutant
  • 1 reactie
  • 19 februari 2024

Bedankt voor de snelle terugkoppeling!

Eigenlijk zou ik er dus 1 AX55 bij moeten kopen? Deze routers werken tot 1GB, wat ook mijn abbo is. Ik neem aan dat er dan de volle potentie uitgehaald wordt met de AX55?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20443 reacties
  • 19 februari 2024

@beree 

Normaal zou je de volle snelheid moeten halen inderdaad, je zou het eerst met 2 TP-LINK routers kunnen bekijken en daarna een rede aanschaffen.

Zyxel in de meterkast met WiFi uit en de 2 TP-LINK routers in Acces Point Mode is misschien ook mogelijk.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen