Skip to main content

Internet over VLAN 801 I.P.v. 300

Beste community team,

Ik start even een nieuw topic aangezien dit een ander probleem is dan waar ik mijn vorige topic over ben begonnen.

Tijdens het installeren van mijn eigen hardware op het netwerk heb ik ontdekt dat mijn internetverkeer over VLAN 801 binnenkomt in plaats van VLAN 300. Het lijkt mij dat dit niet helemaal de bedoeling is aangezien ik VLAN 801 nergens terug kan vinden in de documentatie of dit forum.

Wat handig is om hierbij te vermelden is dat al het verkeer dat terug komt over VLAN 801 binnenkomt. Wanneer ik een DHCP Discover pakket verstuur naar WAN over VLAN 300 komt deze terug met een DHCP Offer op VLAN 801.

Ik verwacht dat dit probleem plaatselijk is en dat er gewoon een switch bij mij in de wijkcentrale niet helemaal goed geconfigureerd staat. Is er hier een Odido medewerker die in staat is om dit vanuit jullie kant te bekijken?

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik dat graag.

Alle hulp wordt gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,

Luca.

Uitgelichte reactie

1 april 2025

Kan het zijn dat de Zaram SFP nog oude instellingen heeft? Er zit volgens mij een optie voor VLAN-translation in die 300 zou kunnen herschrijven naar 801. Gewoon een gokje hoor... ik ken die dingen verder niet zelf. 

3 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1016 reacties
  • 1 april 2025

Kan het zijn dat de Zaram SFP nog oude instellingen heeft? Er zit volgens mij een optie voor VLAN-translation in die 300 zou kunnen herschrijven naar 801. Gewoon een gokje hoor... ik ken die dingen verder niet zelf. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 1 april 2025
rvk01 schreef:

Hallo RVK,

Dankjewel voor je reactie. Het zou erg raar zijn als dit is ingeschakeld op de Zaram. Deze komt namelijk nieuw uit de doos. Desondanks zal ik morgen even voor de zekerheid controleren of dit staat ingeschakeld.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 2 april 2025

Ik heb het even nagekeken en VLAN-translation staat niet ingesteld op de Zaram.

Daarom ben ik maar even verder gaan kijken. In de OMCI configuratie die ik vanuit Odido ontvang zien ik de onder andere de onderstaande regels staan over VLAN’s:

rule<1>:
            filter outer: prio 15 vid 4096 tpid/dei 0
            filter inner: prio 8 vid 100 tpid/dei 5 ext. 0
            filter ether: (none) (0)
            treat  tags to remove: 1
            treat  outer: prio 15 vid 0 tpid/dei 0
            treat  inner: prio 8 vid 800 tpid/dei 2
        rule<2>:
            filter outer: prio 15 vid 4096 tpid/dei 0
            filter inner: prio 8 vid 300 tpid/dei 5 ext. 0
            filter ether: (none) (0)
            treat  tags to remove: 1
            treat  outer: prio 15 vid 0 tpid/dei 0
            treat  inner: prio 8 vid 801 tpid/dei 2

Hoogstwaarschijnlijk gaat het verkeer aan jullie kant dus over VLAN 801. Normaliter zou je dan zien dat er aan jullie kant iets met het verkeer wordt gedaan wat terug komt naar mij zodat dit weer over VLAN 300 gaat of dat dit via OMCI aan mijn kant geregeld wordt.

Dit is alleen allebei niet het geval. Er gaat dus iets fout in de apparatuur aan jullie kant of in de OMCI configuratie die naar mij toe gestuurd wordt.

@Tommie van Odido Zou jij dit misschien kunnen doorzetten naar jullie backoffice (Of is er iemand uit dat team op dit forum actief) zodat hun hier eens naar kunnen kijken.

Alvast bedankt!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen