Skip to main content
Beantwoord

Klik & klaar buitenantenne 5G

• 9 november 2024
  • 10 reacties
  • 1037 Bekeken

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Met KPN buitengebied haal ik 60mbps down en 19 up. Bij Odido haal ik 26mbps down en 0,19 up. Bij KPN heb ik weliswaar een buitenantenne. Heeft Odido ook de mogelijkheid tot een buitenantenne? Nu is het nog trager dan een koperen draadje.

Beste antwoord door eric

Nee, de standaard klik en klaar modem/router heeft geen buitenantenne. Je zou wel een eigen modem met buitenantenne kunnen kopen.

Bekijk origineel

10 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8734 reacties
  • Antwoord
  • 9 november 2024

Nee, de standaard klik en klaar modem/router heeft geen buitenantenne. Je zou wel een eigen modem met buitenantenne kunnen kopen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 9 november 2024

@eric en welke modem adviseert Odido dan?

• 143 reacties
  • 9 november 2024
W2W schreef:

@eric en welke modem adviseert Odido dan?

Je kan ieder 5g modem met FWA en ANT-aansluiting nemen, de goedkoopste zou de Zyxel 505 FWA zijn

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8734 reacties
  • 9 november 2024

Odido adviseert geen modem, maar je mag ene eigen.modem wel gebruiken met de sim uit klik en klaar.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 9 november 2024
eric schreef:

Odido adviseert geen modem, maar je mag ene eigen.modem wel gebruiken met de sim uit klik en klaar.

Dank, maar dan wordt het wel weer de vraag of 5g met eigen modem de snelheid verbetert in de omgeving waar ik woon. Ik zit op de rand van ‘basis’, net in ‘plus’, naast ‘snel’. En voor de laatste richting worden geen pijlen aangegeven voor het opstellen van het apparaat. Verwacht dus eigenlijk dat het niet verbetert ten opzichte van het huidige 4g buitengebied van KPN. Mogelijk dan toch naar Starlink kijken. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8734 reacties
  • 9 november 2024
W2W schreef:
eric schreef:

Mogelijk dan toch naar Starlink kijken. 

Dat kan ook. Of eerst een nieuw modem van bol.com of amazon.nl proberen. Kun je makkelijk terugsturen. 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 9 november 2024
eric schreef:
W2W schreef:
eric schreef:

Mogelijk dan toch naar Starlink kijken. 

Dat kan ook. Of eerst een nieuw modem van bol.com of amazon.nl proberen. Kun je makkelijk terugsturen. 

Dat is een idee (het proberen), maar dan heb ik ook een andere antenne nodig. Een snelle zoektocht geeft dan aan EUR 799,- (router + antenne). Vermoed dat andere buitengebiedbewoners ook tegen dit probleem gaan aanlopen. Zou een goeie zijn als Odido dit gepast aanbiedt (oplost).

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8734 reacties
  • 9 november 2024

De huidige router kost listprijs ook 500 euro. Door grote aantallen mag je verwachten dat dit inkoop voor hen minder is. Maar buitenrouter zou een goede zijn in een afbetaling model, net zoals je een mobiele telefoon bij een mobiel abonnement neemt en dan in 2 jaar afbetaald. Zo hadden ze ook 4Gvoor thuis in de markt. Maar dan is het niet echt meer klik en klaar. Zo'n buitenantenne ophangen is best een stevige klus. 

• 143 reacties
  • 10 november 2024

Een 5G antenne is niet veel anders dan Wifi of DAB antenne, ze werken allemaal in bereik 2Ghz-5Ghz. Ik gebruik b.v. een DAB antenne met SMA connector (zit meestal op een 5G router), kost paar euro maar de signaal sterkte is significant beter.

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 28 maart 2025

Volgens mij genoeg vergelijkbare situaties hier. Benieuwd of iemand mij kan helpen, ik anderen. Kort samengevat; intussen aantal jaar KPN adsl plus 4g buitengebied modem. Snelheid circa 70 down, 15 up.

Omdat dit toch regelmatig een probleem geeft ben ik Odido klik en klaar gaan proberen. De Odido modem geeft standaard dramatische snelheden; 10 down, 1 up binnen in woning. Als ik de Odido modem ca 50 meter van het huis afzet (utp kabel en verlengkabel) dan is 80 down 4 up haalbaar. De up blijft dus dramatisch, in de praktijk niet bruikbaar. 

Heb een Teltonika 5g router plus een 5g buitenantenne (+14dbi) besteld om dit te testen. De Teltonika router aangesloten op de reeds aanwezig 4g buitenantenne (gebruikt voor KPN 4g), dit geeft een snelheid van 40 down en 20 up. Zeer bruikbaar dus al. 

Vraagstuk; de gekochte 5g buitenantenne ziet er exact hetzelfde uit als de 4g buitenantenne die ik al heb. Ik denk dat ik de 40/20 snelheid nog wel kan verbeteren door de buitenantenne van m’n huis gevel af te halen en die te plaatsen waar ik met de Odido modem ook al een redelijke snelheid haalde (80/4). Nu twijfel ik of die nieuw gekochte 5g antenne daar ga plaatsen, of m’n 4g van de gevel ga schroeven (kabels terugtrekken door wand etc) en die ga gebruiken. Als de nieuwe 5g echt beter is, dan wordt het zeker die. Maar vraag me dat dus af. In dat geval gebruik ik net zo lief de gene die ik reeds in bezit heb. 

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen