Skip to main content
Beantwoord

Eigen (4g) modem bij Klik en Klaar internet toegestaan?

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Beste;

Ik heb op dit moment o.a. een 4g voor thuis abonnement.

Ik heb eventueel belangstelling voor een klik en klaar abonnement. Mijn vraag is echter of het is toegestaan mijn bestaande 4g modem (FritzBox) te gebruiken, in plaats van het meegeleverde modem. Dit is voor mij essentieel in verband met de meer geavanceerde netwerk mogelijkheden.

De vraag is dus, voordat ik het overweeg: mag ik het klik en klaar (5g) simkaartje in een eigen 4g modem gebruiken?

Bedankt!

Junzi.

Beste antwoord door Demi van Odido

Hi ​@Junzi ien ​@NHendriks, ik ben hier met het verlossende woord! 😁 Het is zeker mogelijk om ook bij Klik&Klaar een eigen modem te gebruiken. Ik geef jullie hier graag meer informatie over.

Bij het gebruik van een eigen modem, moet je wel zelf een aantal instellingen aanpassen op het apparaat. Eigenlijk net zoals het handmatig instellen van de internet APN op een mobiel. Het enige verschil is dat de APN zelf niet 'internet.mobiel' moet zijn maar 'fwainternet'. Er is geen 'Sim Only' versie beschikbaar voor Klik&Klaar.

Je ontvangt altijd een modem van ons, maar je benr vrij om deze niet te gebruiken. Bij het eventueel opzeggen van het abonnement verwachten we dit modem wel uiteraard retour dus bewaar ons modem goed als je deze niet gebruikt.

Neem onderstaande instellingen over bij de Instellingen van het modem/router.

Weet je niet waar je deze instellingen kan vinden? Check dan de handleiding van je eigen modem/router. Houd er verder ook rekening mee dat we geen ondersteuning bieden op eigen apparatuur.

• naam: internet (eigen keuze)
  • APN: fwainternet
  • proxy: leeg
  • poort: leeg
  • gebruikersnaam: leeg
  • wachtwoord: leeg
  • MCC: 204
  • MNC: 16
  • Verificatietype: PAP
  • Type toegangspunt: vul internet/default in, of kies voor internet
  • APN protocol: IPv4
  • APN roaming protocol: IPv4

Kunnen jullie hiermee uit de voeten? 😊

Bekijk origineel

10 reacties

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025

Helaas zeg je niet welk type Fritzbox je hebt.

ik ga even uit van de 6850 LTE

Zolang je dezelfde APN over neemt en akkoord gaat met de mindere snelheid… Ja 
alleen ik denk dat je jezelf echt te kort doet qua snelheid tov gewoon een goede router achter de zyxel NR5307 te zetten die bij klik & klaar zit.

Die Fritz!box kan helaas niet achter de NR5307 want die Fritz!box heeft geen WAN poort.

heb je echter de 6890 4G LTE dan zou ik deze zeker achter de NR5307 zetten
Deze heeft wel een WAN poort. alleen is de snelheidsbeperking van LTE wel echt reden om gewoon die NR5307 er voor te houden.

Wil je wel echt een upgrade?

Koop dan een eigen 5G modem die niet firmwarematig door Odido beperkt is qua banden en dus ook in bridge kan

Bijvoorbeeld de zyxel NR7302 (outdoor! met PoE voeding (wel ff injector bijbestellen).kan dus ook boven op het dak) en daar dan binnen een goede router / mesh systeem achter plaatsen. onder de 200 heb je er zo een nieuw. gebruikt heb ik ze al voor 150 gezien.

• is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025

Heb eigenlijk dezelfde vraag, alleen ik heb een TP-Link Deco X20 4G.

Ik kan verlengen, maar is het 'klik en klaar'?

Ik gebruik 4G voor thuis nu in de TP-Link in een buitengebied, samen met een buitenantenne; dit werkt prima.

Met het 'klik en klaar'-modem is er geen aansluiting voor een buitenantenne.

Kan de 5g sim in de tp link ?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8708 reacties
  • 7 februari 2025

De bedoeling is dat je de snelle 3.5ghz 5G frequenties gebruikt bij klik en klaar. Zo voorkomt Odido dat het normale 4G netwerk volloopt.

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 7 februari 2025
Harrie8262 schreef:

Ik gebruik 4G voor thuis nu in de TP-Link in een buitengebied, samen met een buitenantenne; dit werkt prima.

Als je de APN in jouw TP-Link kan aanpassen naar fwainternet dan werkt het gewoon.

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 7 februari 2025
eric schreef:

De bedoeling is dat je de snelle 3.5ghz 5G frequenties gebruikt bij klik en klaar. Zo voorkomt Odido dat het normale 4G netwerk volloopt.

Ik begrijp dat Odido de lage banden graag vrij wilt houden. Maar je hebt al een aantal jaar vrije modem keuze dus de eindgebruiker kan dit gewoon doen.

Maar ik vraag mij af al als Junzi al 4G voor thuis gebruikt. Hoe gaat een 5G sim dan ineens die banden laten vollopen die sowieso al in gebruik waren?

• is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
JarJar schreef:
Harrie8262 schreef:

Als je de APN in jouw TP-Link kan aanpassen naar fwainternet dan werkt het gewoon.

Ja dit is aan te passen in de settings . Thanks voor de info

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 12 februari 2025

Heel erg bedankt voor alle inbreng!

Ik was benieuwd of iemand van Odido hier wellicht antwoord op kan geven?

Ik begrijp wel dat ze liever hebben dat alles zo standaard mogelijk is en dus waarschijnlijk het we toestaan, maar dit niet zo direct uitspreken, maar toch zou het fijn zijn er er iemand van Odido hier op zou kunnen reageren.

• is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 28 februari 2025
Junzi schreef:

Ik was benieuwd of iemand van Odido hier wellicht antwoord op kan geven?

Ik begrijp wel dat ze liever hebben dat alles zo standaard mogelijk is en dus waarschijnlijk het we toestaan, maar dit niet zo direct uitspreken, maar toch zou het fijn zijn er er iemand van Odido hier op zou kunnen reageren.

Ik wacht ook nog op een officieel statement van Odido hierover. De Beleidsregel Handhaving Eindapparaten benoemt FWA-diensten niet direct maar een mobiele telefoon zit op dezelfde plek in het netwerk als een FWA-modem waardoor je kan stellen dat er sprake is van vrije modemkeuze conform de beleidsregel van de ACM. Odido moderators geven het ook meermaals aan op de Community dat er sprake is van vrije modemkeuze.

Als dit daadwerkelijk zo is dan moet Odido deze informatie verstrekken (in dit geval dus de APN) en lijkt het mij ook wel dat het toegevoegd moet worden aan hun website; https://www.odido.nl/service/producten/internet/instellingen/eigen-modem

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 1934 reacties
  • Antwoord
  • 3 maart 2025

Hi ​@Junzi ien ​@NHendriks, ik ben hier met het verlossende woord! 😁 Het is zeker mogelijk om ook bij Klik&Klaar een eigen modem te gebruiken. Ik geef jullie hier graag meer informatie over.

Bij het gebruik van een eigen modem, moet je wel zelf een aantal instellingen aanpassen op het apparaat. Eigenlijk net zoals het handmatig instellen van de internet APN op een mobiel. Het enige verschil is dat de APN zelf niet 'internet.mobiel' moet zijn maar 'fwainternet'. Er is geen 'Sim Only' versie beschikbaar voor Klik&Klaar.

Je ontvangt altijd een modem van ons, maar je benr vrij om deze niet te gebruiken. Bij het eventueel opzeggen van het abonnement verwachten we dit modem wel uiteraard retour dus bewaar ons modem goed als je deze niet gebruikt.

Neem onderstaande instellingen over bij de Instellingen van het modem/router.

Weet je niet waar je deze instellingen kan vinden? Check dan de handleiding van je eigen modem/router. Houd er verder ook rekening mee dat we geen ondersteuning bieden op eigen apparatuur.

• naam: internet (eigen keuze)
  • APN: fwainternet
  • proxy: leeg
  • poort: leeg
  • gebruikersnaam: leeg
  • wachtwoord: leeg
  • MCC: 204
  • MNC: 16
  • Verificatietype: PAP
  • Type toegangspunt: vul internet/default in, of kies voor internet
  • APN protocol: IPv4
  • APN roaming protocol: IPv4

• is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 maart 2025
Demi van Odido schreef:

Zekers! Had het al werkend maar wilde vooral zekerheid dat er niet opeens een moment komt dat het niet meer ging werken. Komt deze informatie ook nog op jullie website?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen