Summer break is over en het echte leven begint weer. Vandaag gaan veel studenten weer back to school. Voor mij is dat echt alweer een tijd geleden, maar als ik terugdenk aan mijn leuke schooltijd dan mis ik het wel een beetje. Een klein beetje dan…
Vroegah toen alles anders was
Mijn schooltijd was zo anders dan nu. Geen laptop, iPads, smartphones en dus zeker geen online lessen. Wij hadden pen en papier en daar moest je het mee doen. Ja sure, er waren wel computers, maar die gebruikte je om Patience te spelen, uhm ik bedoel om werkstukken te maken.
De eerste schooldag was altijd spannend. De dag van te voren pakte je dan je oversized schooltas in, want daar moesten wel 100 boeken in die je dagen van te voren had gekaft in coole kaftpapier. En zodra je op school was snel naar je kluisje rennen om alles daarin te dumpen.
Was het onderwijs vroeger leuker en misschien zelfs makkelijker dan nu?
De pauze vond ik natuurlijk het leukst. Ik heb de beste herinneringen aan onze kantine momenten. Gezellig chillen, lachen en lunchen met een groepje. Niemand die afgeleid is door een iPhone of Samsung. Nee, volle focus voor elkaar totdat de bel gaat en dan soms ook de fun ook doorzetten in het klaslokaal. Mijn plekje was vaak achterin. Goed genoeg voor als ik wel wilde focussen op de les en helemaal chill als ik gewoon even wilde wegdromen. Maar nu met die online lessen. Hoe kun je wegdromen? Word je niet caught on camera? Dat brengt de volgende vraag in mij op; Was het onderwijs vroeger leuker en misschien zelfs makkelijker dan nu?
#Backtoschool2021
Tegenwoordig gaat veel van het onderwijs digitaal. De lessen, zelfstandig huiswerk en zelfs groepsprojecten. Geen papieren rapport of roosters meer en geen cijfers bijhouden in je agenda. Alles wordt tegenwoordig geregistreerd in Magister.
Met Magister heb je inzicht in je roosters, huiswerk en cijfers. En jup zelfs de ouders hebben toegang tot Magister en dus kunnen ze alles bijhouden van hun kind. Heel fijn voor de ouders natuurlijk, maar dat betekent dat kids van nu hun 5,3 niet meer kunnen verbergen. (Niet dat ik dat deed hoor was een straight A student… ) Natuurlijk is dat goed hoor, maar dat brengt mij weer bij de vraag; Hadden wij het vroeger makkelijker op school?
Ik ben heel benieuwd naar jullie schoolervaring. Hoor je bij de oldskool groep of herken jij je heel erg in de schoolervaring van nu? Deel hier je ervaringen!