Ik heb sinds 2018 een 100mbit/s internet contract bij TMT/Odido via DSL. Volgens mij was toen al aangegeven dat op mijn address maar 80mbit/s haalbaar zijn.
Sinds het begin krijg ik met de Xyzel T-50 bekabeld ongeveer 77mbit/s op een goede dag; dit is ook min of meer de waarde die de router op het dashboard zelf aangeeft. De ingebouwde WiFi gebruik ik trouwens nooit, heb ik bij alle routers direct uitgezet. Mijn thuisnetwerk is van Ubiquity; switches en access points, dus hiermee haal ik sowieso ook via WiFi de bekabelde snelheden.
Helaas heb ik sinds begin af en toe een uitval van het internet. Soms 10 seconden, soms 3-4 minuten, soms 10minuten zonder internet, dan moet ik de router nieuw starten. Dit gebeurt op alle toestelen in huis, dus geen windows of mac of mobiel probleem. Deze uitval gebeurt soms 2 maanden niet, dan weer 4 keer per week. Er is voor mij in de afgelopen 6 jaar geen patroon of afhankelijkheid te erkennen (bijvoorbeeld dat een telefoon van een bezoeker of een bepaalde laptop of zo dit veroorzaakt). Ook zonder thuisnetwerk connectie met maar een laptop aan de LAN ports heb ik dit probleem al gehad.
De klantenservice verteld mij natuurlijk - elke keer dat ik contact opneem - de router opnieuw op te starten (doe ik inmiddels sowieso elke 2-3 weken ter preventie - zonder success). Ook moet ik elke keer vertellen dat het niet het WiFi of zo is en dat dit al een lang bestaand probleem is.
Over de afgelopen jaren had ik nu 4 nieuwe routers (3x T-50 en nu de T-54). Dit maakt echter geen verschil. De meest recente T-54 router is nog langzamer, ik krijg nu max 60mbit/s en heb nog steeds de uitvallen.
Ook waren al over de jaren 3 gewone monteurs langs. Deze hebben mijn speedtest bekabeld geverifieerd, de router uitgewisseld of teruggezet en de ISRA punt altijd gewisseld en opnieuw aangesloten. Binnenkort kan ik dus een winkel openen met al de oude ISRA punten die hier liggen ;)
Een keer was ook een ‘expert’ monteur langs die naast deze stappen ook nog naar de buurtpunt/centrale is gereden. Opgelost heeft dit echter niks.
Hiernaast dus ook ongeveer 30 gesprekken met de klantenservice op Twitter/X en ook een keer met de technische afdeling die van mij alle logs en screenshots hebben gekregen - die hebben dus ook geverifieerd dat de speedtest met maar een toestel op het netwerk bekabeld is uitgevoerd en dat er geen andere gekke dingen in mijn huis aan stonden of een probleem veroorzaken. Zij hebben uiteindelijk een van de technici langs gestuurd.
Ik zit dus nu met jaren vervelde ervaring en zonder echt verder te zijn. De klantenservice medewerkers zijn altijd heel aardig en reageren snel, maar komen met de standard oplossingen die ik al zelf ken niet echte oplossingen die ik nodig heb. Ook zit er altijd verschil in wat de reden is volgens hun. Een dag meten zij mijn leiding en vertellen mij dat er een bridgetap is, de volgende dag meet dan een andere collega en verteld mij dat de leiding helemaal geen bridgetap heeft en er perfect uitziet……
Dit thread is dus mijn laatste hoop - misschien is hier iemand met een idee wat ik nog kan doen of met wie ik contact kan opnemen om het een keer echt op te lossen.
Alvast dank voor jullie suggesties!
Traag en onbetrouwbaar internet sinds jaren zonder oplossing van de klantenservice - wat doen?
Uitgelichte reactie
Reageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.