Skip to main content

Enorm veel last van packetloss in een hoop games.

• is een Master Poster
  • 21 reacties

Zoals in mijn titel staat vermeld ondervind ik helaas een hoop problemen op het gebied van gamen, Dit is op beide mijn pc's precies hetzelfde (Dus niet een PC probleem?)

Ik ben recent overgestapt van Odido ivm dat ik nu glasvezel aangelegd heb gekregen, voorheen zat ik bij budget energie nog op de oude telefoonlijn en was het probleem precies hetzelfde.

Ik omschrijf dit probleem als packetloss omdat ik zelf ook mijn huiswerk heb gedaan en het zich uit als packetloss op mijn scherm so to speak.

Ik ervaar enorme fps drops en soms reageren de click op mijn muis/toetsenbord gewoon niet en het is voornamelijk als er veel gebeurd in het spel niet constant. (Overigens blijft de ping normaal geen rare spikes)

Ik ben hier al bijna een vol jaar mee bezig om het probleem te vinden waar dit nu precies verkeerd gaat voor mij want ik heb dit niet altijd gehad ook niet bij de andere provider.

Ik had iets gelezen over Hops of zoiets kan het zijn dat daar een rotte appel tussen zit die de verbinding naar de game servers verstoord voor mij?

Hopelijk kan iemand mij helpen ik zal hieronder even vermelden om welke games het allemaal gaat.

Apex legends, League of legends en Pubg (Allemaal EUW servers)

Mvg Martijn

Uitgelichte reactie

13 maart 2025

Hallo ​@Smartyn 

Zijn beide pcs rechtstreeks bekabeld op de router aangesloten zonder switch er tussen?

Hoe werkt de verbinding op alle apparaten bij het streamen, surfen en andere dingen behalve bovenstaande games?

Kan je ook eens een traceroute doen naar de gamesedver om te kijken of er een omweg wordt genomen?

28 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20544 reacties
  • 13 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@Smartyn 

Zijn beide pcs rechtstreeks bekabeld op de router aangesloten zonder switch er tussen?

Hoe werkt de verbinding op alle apparaten bij het streamen, surfen en andere dingen behalve bovenstaande games?

Kan je ook eens een traceroute doen naar de gamesedver om te kijken of er een omweg wordt genomen?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 13 maart 2025

Hey ​@Waqqas

Bedankt voor je snelle reactie!

Beide pc's zijn inderdaad rechtstreeks bekabeld naar de modem er zit niets tussen.

Ben geen expert ik heb wel een kastje van delta tussen de glasvezel verbinding en de modem.

Nu je het toevalig hebt over het surfen en streamen is mij ook opgevallen dat de kwaliteit van filmpjes vaak ook heel laag is veel pixels op te merken zegmaar en het laden vaan pagina's duurt soms ook lang. (of ik verwacht teveel)

En hoe doe ik precies een traceroute wat is de beste manier.

Mvg Martijn

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20544 reacties
  • 13 maart 2025

@Smartyn 

Open op je pc opdrachtenprompt, type : tracert (IP van de gameserver).

Is dit probleem de hele dag door hetzelfde of is het in de avond erger bijvoorbeeld?

Je zou dan wanneer het erger is op je pc opdrachtenprompt kunnen openen, type: ping -n 1000 8.8.8.8 en zodra dit klaar is deel het resultaat hier.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 13 maart 2025

Dit ondervind ik helaas altijd er is geen moment dat het beter is.

Ik zal het eens proberen en hier plaatsen.

Ik heb ook eerder contact opgenomen met league of legends zelf en die zeiden dat ik pingplotter moest gebruiken en hun konden er uit halen dat ik wel degelijk vanuit mijn ISP packetloss heb maarja iedereen wijst naast elkaar aan dat a gaat.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 13 maart 2025

Ik heb een trace gedaan naar de league of legends EUW server in dit geval (Ik weet niet zeker of dit het goede IP is maar dit IP stond bij EUW.)

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 13 maart 2025

Even om terug te komen op het stukje streamen bijvoorbeeld als ik youtube filmpjes kijk en de kwaliteit staat op 1080p ziet het er uit alsof het nog steeds op lage kwaliteit staat. voornamelijk als er beweging is in een filmpje.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 13 maart 2025

Niemand verder een idee? Vandaag ook opgevallen terwijl mijn vriendin op haar mobiel zat verbonden met wifi storing veroorzaakte op mijn game die ik aam het spelen was icoontje van packetloss liet zich zien.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13501 reacties
  • 14 maart 2025

Hey ​@Smartyn, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele verbinding. Zou je voor mij eens een bekabelde pingtest willen uitvoeren? Ervaar je dit op elke server van LOL of echter alleen EUW? 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.

Vragenlijst:

• Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

• Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

• Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 14 maart 2025

Hee Tommie!,

Bedankt voor de reactie ik ga er gelijk mee aan de slag had alleen 1 vraag over de 1gb/2.5gb aansluitingen hoe kan ik zien op wat voor snelheid mijn kabel nu zit?

Mvg Martijn

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 14 maart 2025

Toevalig net eens geprobeerd op EUNE te spelen precies hetzelfde (Overigens blijft mijn ping altijd netjes 12ms).

Modem: Zyxel EX5601-T1 (Van odido)

Speelt zich altijd af en in meerdere games.

Wat ik voornamelijk ervaar in games zijn stutters of late reacties bijvoorbeeld met oppakken van spullen van de grond in apex als voorbeeld bij league bijvoorbeeld vastlopers van een paar seconden of lage framerate en stutters of characters die ik noem het moonwalked achteruit lopen of zelfs ability's die ik niet zie waardoor ik wel word geraakt. (Mijn excuus als ik niet duidelijk ben probeer mijn best te doen om het zo goed mogelijk te omschrijven)

Poort weet ik niet zeker of het 1gbits of 2.5 is.

Ping naar 8.8.8.8

Tracert naar 8.8.8.8

Ping naar 1-48-179-143.ftth.glasoperator.nl

Hoop dat dit voldoende is anders hoor ik het :)

Mvg

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 14 maart 2025
Smartyn schreef:

Ik ben recent overgestapt van Odido ivm dat ik nu glasvezel aangelegd heb gekregen, voorheen zat ik bij budget energie nog op de oude telefoonlijn en was het probleem precies hetzelfde.

Je had dit dus ook bij je vorige provider...

Smartyn schreef:

Ik ben hier al bijna een vol jaar mee bezig om het probleem te vinden waar dit nu precies verkeerd gaat voor mij want ik heb dit niet altijd gehad ook niet bij de andere provider.

Mmmm. Had je het nu wel of niet bij je vorige provider?

Je ping lijkt goed en er lijkt ook geen echte packetloss te zijn naar normale servers.

Welk abonnement heb je nu qua snelheid?

Je kunt nog andere servers in de game proberen.

Heeft het ooit soepel, snel en zonder problemen gewerkt op je computers? (Het zou ook bijvoorbeeld iets in Windows kunnen zijn, of met een update van Windows).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 14 maart 2025

Ja inderdaad had ik dit voorheen bij budget ook. (Maar het is ook goed geweest dit is ongeveer een jaar geleden begonnen)

Ik heb op het moment 400mb up en download en die worden ook geleverd (getest doormiddel van speedtest).

Dat heb ik al geprobeerd geen verandering.

En ja we hebben daarvoor nooit problemen gehad.

Maar het rare blijft is dat dit zich precies hetzelfde uit op beide mijn pc's en ze hebben niet dezelfde hardware.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 14 maart 2025

Ik ga volgende week langs bij mijn moeder langs ik ga mijn pc daar eens aansluiten en kijken hoe het dan werkt om uit te sluiten of het aan ons huis ligt?

Het werkt me eerlijk gezegd op mijn zenuwen dat ik de oorzaak niet kan vinden je gaat de raarste dingen proberen.

Ik heb bijvoorbeeld mijn pc's zelfs op een andere stroomgroep gezet om te kijken of het misschien dat is kword er gek van :S

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 14 maart 2025
Smartyn schreef:

Ik ga volgende week langs bij mijn moeder langs ik ga mijn pc daar eens aansluiten en kijken hoe het dan werkt om uit te sluiten of het aan ons huis ligt?

Dan kun je inderdaad al een heel belangrijk deel uitsluiten.

Je zegt dat de PC's niet dezelfde hardware hebben... maar wel dezelfde software (OS, versie en e.v. virusscanner e.d.)?

Ik ben benieuwd naar de bevindingen bij je moeder met je PC. Het is inderdaad erg lastig (en frustrerend) om dit soort dingen uit te vogelen 😵‍💫

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 14 maart 2025

Ik heb zelfs pas mijn hele pc opnieuw geïnstalleerd Ik heb zowel windows 10 als windows 11 geprobeerd op deze pc zelfde uitkomst en geen virusscanners.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 17 maart 2025

Ik ga morgen mijn pc aansluiten op een ander netwerk bij iemand anders ben benieuwd.

Ik had nog 1 kleine vraag ik heb hier pingplotter open staan en ik zie packetloss op het modem zou er iets in mijn meterkast storing op het modem kunnen veroorzaken? (Want ik heb nog screenshots van toen ik bij budget energie zat exact hetzelfde packetloss op de modem)

Ik wil zover mogelijk alles uitsluiten.

Vandaag zelfs iemand laten langs komen om mijn stopcontacten door te meten of het niet een elektriciteit probleem is helemaal niks gevonden.

Hier even 2 screenshots van de pingplotter pings naar kijk.nl en de ander naar leagueoflegends.com

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 18 maart 2025

Helaas vandaag niet mijn pc kunnen testen op een ander zijn netwerk.

Eerlijk gezegd zou ik het prettig vinden als er een technisch iemand van odido eens langs komt bij mij om eventueel ook dingen te kunnen nakijken.

Met bellen naar de klanten service kom ik niet verder dan hier naartoe verwezen te worden en geen reactie te krijgen of er word een lijnmeting gedaan en de modem word gereset wat allemaal niet werkt.

Hopelijk zou iemand van odido mij hier in te woord kunnen staan.

Ik betaal immers niet voor onstabiel internet

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13501 reacties
  • 19 maart 2025

Hey ​@Smartyn, in mijn uitgevraagde pingtest ziet het er redelijk goed uit. Lichte uitschieten omhoog maar geen extreme uitschieters. Zou je eens de DDoS-Firewall op het modem willen uitschakelen? Kan je dan eens testen of de verbinding verbeterd ja of nee? 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 19 maart 2025

Inmiddels ook de klantenservice ingeschakkeld mijn probleem ligt nu ook bij de technische diesnt

En hey ​@Tommie van Odido Hoe moet ik dat precies doen?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13501 reacties
  • 19 maart 2025

Ga naar http://192.168.1.1/ → Login met de gegevens van het modem → Klik op het hamburger menu → Beveiliging → Firewall → DoS → Uitschakelen ​@Smartyn. Dan even een test-run uitvoeren om te kijken of dit verschil maakt! 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 19 maart 2025

Een test run via pingplotter of iets ander in specefiek?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 19 maart 2025

Heb zelf even games uitgeprobeerd helaas geen verschil :(

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 21 maart 2025

Heeft hier iemand zodanig veel kennis, Dat de benaming "Bufferbloat” een belletje laat rinkellen?

Ik heb zelf nog even research gedaan en een test uitgevoerd volgens de site heb ik hoge latency als het internet onder druk staat dus tijdens gamen en het word erger zodra meerdere mensen hier in huis op internet zitten dat het overduidelijk een probleem word.

Zo ja zou dit mijn oorzaak kunnen zijn wat ervaar als packetloss?

De site geeft namelijk aan dat mijn score verre van goed is voor gamen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 21 reacties
  • 22 maart 2025

Ik heb hier bijvoorbeeld ook een speedtest.

Ik vind de 80ms op de download vreemd de symptomen zoals trage web browseing valt me ook op dat het allemaal niet responsive is.

En zoals ik eerder heb vermeld dat filmpjes ook niet reageren zoals ze ooit gedaan hebben (Lage kwaliteit of een niet soepel lopen.)

Maandag komt er weer iemand van guideon langs om naar de wifi te kijken ik weet al bijna zeker dat dit weer niets opschiet ik hoop echt dat er in de Odido branche ergens een super held is die wel weet waar we het over hebben want ik heb het gevoel dat ik nergens kom als ik waar dan ook contact opneem wat Odido gerelateerd is of niemand weet wat of het word op dingen gegooid waar ik het niet over heb.

Maargoed ik wacht maandag af en hoop dat er iemand langskomt die weet wat het kan zijn.

Gegroet Smartyn

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13501 reacties
  • 24 maart 2025

Hey ​@Smartyn, wij zijn inderdaad bekend met Bufferbloat dit kan een extreem hoge latentie en jitter veroorzaken. Echter kunnen we helemaal niks geks zien op de lijn.

Inmiddels zie ik dat ze een monteur hebben aangestuurd voor je, die komt vandaag langs. Zou je mij een terugkoppeling willen geven wat zijn/haar bevindingen zijn? Als de monteur niks kan zien dan kan ik een logging starten op het modem om te kijken of we daar iets op zien. Alvast bedankt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen