Skip to main content

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het wifisignaal. Zet je modem op de plek waar je wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het wifisignaal. Het wifisignaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef wifiblokkades op 
De grootste verstoorders van wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je wifisignaal ook verstoren. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 GHz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. Voor meer informatie over bandsteering op het Zyxel modem, zie Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het?

 

Stap 1: Ga naar de wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX of Odido-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde wifikanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord. De beste tip die we kunnen meegeven: zet jouw wifikanaal altijd op automatisch. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit het beste werkt. Mocht je echter toch graag scans willen doen, voer dan onderstaande stappen uit:

Stap 1: Wifikanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi Analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter wifibereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi Analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het wifikanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je wifikanaal aanpassen. Het wifikanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in Mijn Odido regelen. 


Inloggen op het modem om je wifikanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de Odido versterker (Wifi Plus) opnieuw
 

Stap 1: Wifiversterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de wifiversterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je wifi. Heb je geen wifiversterker, lees dan snel meer over Wifi Plus: Alles over Wifi Plus

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de wifiversterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de wifiversterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de wifiversterker halverwege het modem en je wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke wifiverbinding.
  3. De wifiversterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de wifiversterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de wifiversterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het wifisignaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de wifiversterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het wifisignaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel wifiversterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel wifiversterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz wifiversterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het wifisignaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het wifisignaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz wifiversterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de Odido versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een wifiversterker wordt het wifisignaal versterkt.
 

Handleiding wifiversterker 1750E (Quick)

Handleiding wifiversterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding wifiversterker 310 (Quick)

Handleiding wifiversterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel wifiversterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw wifisignaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze wifiversterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het wifisignaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je wifisignaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de wifiversterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het wifisignaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als wifipunt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de wifiversterker in bruikleen van Odido, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de wifiversterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het wifisignaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw Mijn Odido


Wifinaam veranderen

Stap 1: Log in op Mijn Odido
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de wifinaam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere wifinamen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je wifi te verbinden
Lukt het niet om via Mijn Odido je wifinaam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je wifinaam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5 GHz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5 GHz does not have the range that 2.4 GHz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4 GHz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your Mijn Odido or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>Mijn Odido

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your wifi channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The wifi channel can be very easily changed via your Mijn Odido. Click on this link to immediately be on the right page: Mijn Odido. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5 GHz or 5 GHz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Kom je er toch niet uit?

Heb je alle stappen doorgenomen, elke factor uitgesloten, maar kom je er toch niet uit? Geen zorgen! Je kunt altijd een reactie plaatsen in dit topic zodat onze users je kunnen helpen. Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat wifi een service is en geen garantie. Wanneer het bekabeld wel werkt, maar op de wifi niet, dan kan dat betekenen dat het probleem te wijden is aan onzichtbare factoren en is het niet altijd oplosbaar. Toch kijken we er graag naar voor en met je zodat jouw draadloze netwerk geoptimaliseerd is. Laat altijd weten wat jij al geprobeerd hebt om het te fixen, dan pakken onze deskundige toppers de draad verder op!

 

Wat een shit bedrijf dat T-mobile. Heel slecht internet tv ontvangst van de glasvezel en als je dat probeert te melden maken ze je het moeilijk! Regio Den Haag Segbroek. 


Hoi @Indiedied, laat me jou gelijk helpen!

Waar heb je geprobeerd om jouw melding kenbaar te maken? Ik zie namelijk dat er medio vorig jaar voor het laatst contact opgenomen is met onze Klantenservice en zie verder geen berichten op de Community van je. Ik wil graag uitzoeken waar dit dan precies fout gaat zodat het in de toekomst niet meer voorkomt.

wat betreft jouw verbinding: ik zie dat het modem al 66 dagen onafgebroken online is, dat kan ook bijdragen aan een probleem in de verbinding. Zou je deze eens kunnen herstarten op de volgende manier, alsjeblieft?

Voer een reset uit zonder internetkabel: haal het modem en de TV box van de stroom. Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na 20 seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.


Goedendag!

Er was helaas brand geweest in mijn flat en toen was het stroom uitgevallen. Het gebeurde in het elektriciteitskast in de kelder.. en toen het stroom weer aan ging deed het internet het niet meer ineens. 

Met vriendelijke groet,

Damian


Hey T-Mobile Community!

Het is al telefonisch opgelost. In plaats van WiFi heb ik nu tijdelijk 4G netwerk gekregen tot er iemand komt kijken naar de router. Thank you!

Met vriendelijke groet,

Damian


Goedemorgen!

sinds anderhalve week hebben we elke dag wel problemen met onze WiFi. Beneden kijken we tv met de app en dit lukt dan dus ook niet. Het mobiele internet doet het wel. Een wifi-versterker gebruiken we. deze staat boven. 
 

nu krijg ik op de tv de melding ‘geen ethernet’. Betekent dit dat het bekabelde internet niet goed is? 

Na het opnieuw opstarten van de modem (witte kastje woonkamer) krijgen we eerst weer verbinding, maar na een paar minuten gaat het lampje bij het internetbolletje weer rood knipperen en dan valt het uit. Ik word hier echt niet goed van. Het mobiele internet doet het wel.

volgende hebben we al meerdere malen gedaan:

Modem opnieuw opstarten. 

Modem van de stroom af en opnieuw opstarten.

wifi-versterker ook van de stroom gehad en opnieuw aangesloten  

kan iemand alstublieft helpen?

aanvulling:

heb uitvoerig gekeken bij de netwerkinstellingen op de televisie. De tv kan het thuisnetwerk niet vinden. 
Een netwerk waar 5G achter staat, staat niet tussen de beschikbare netwerken. 
Via mijn account het kanaal aanpassen gaat niet, want er kan geen verbinding worden gemaakt met het kastje. Dit geeft jullie website aan. 


Hallo @Winters27 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Wanneer het internet lampje rood is kun je dan eens kijken welke lampjes er branden, knipperen of uit zijn op de mediaconverter?

Indien je DSL hebt is de modem aangesloten op het KPN ISRA waar de KPN kabel ook op is aangesloten zonder aftakkingen oid?

De tv heeft misschien alleen ondersteuning voor 2,4 GHz daarom dat hij het 5 GHz netwerk niet kan zien 


Hallo @Winters27 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Wanneer het internet lampje rood is kun je dan eens kijken welke lampjes er branden, knipperen of uit zijn op de mediaconverter?

Indien je DSL hebt is de modem aangesloten op het KPN ISRA waar de KPN kabel ook op is aangesloten zonder aftakkingen oid?

De tv heeft misschien alleen ondersteuning voor 2,4 GHz daarom dat hij het 5 GHz netwerk niet kan zien 

Goedemorgen,

 

wij hebben een glasvezelverbinding. De medewerkers via de chat kwamen er ook niet uit  vrijdag komt de monteur  Godzijdank heb ik onbeperkte data op mijn mobiel en kan ik andere apparaten verbinden met mijn hotspot, maar wat een gezeik toch.  Pardon my French. Mijn man vermoedt dat de modem (het witte kastje in de woonkamer, weet nooit zeker hoe dit heet) kapot is. Via de netwerkcontrole op de tv hebben we gezien dat er wel een verbinding is via ‘bekabeld internet’. De WiFi doet het dus niet. 
 

soms vind de wifi op mijn telefoon het netwerk, maar zodra je koppelt, wordt er aangegeven ‘geen internetverbinding’. 


hoop dat dit snel opgelost wordt, want dit is echt heel vervelend  

 


Goedendag,

ik maak sinds kort gebruik van Glasvezel van Tmobile binnen Zoetermeer. Om hier het beste uit te halen heb ik 2 x Deco XE75 (wifi 6 😎) aangeschaft en deze aangesloten. 1 deco is bedraad op zolder aangesloten (voor de playstations) en de andere staat beneden ook bedraad in de meterkast pal naast de modem.

wat opvalt is dat de wifi beneden slechter is dan bijvoorbeeld op zolder of op de eerste verdieping. Mobiel neemt dan de wifi van de bovenste deco, maar als deze switcht naar beneden dan is het weer minder goed. Via de deco app heb ik de kanalen gewijzigd en meerdere instellingen geprobeerd maar de wifi in de woonkamer blijft slecht. Hebben jullie tips voor mij ?  Ik heb nu de deco buiten de meterkast kunnen plaatsen, hoog bijna tegen het plafond aan en nog is de verbinding beneden slecht. we hebben glasvezel 400 up/down en speedtest komt niet hoger dan 30 a 40 mbits beneden, maar boven ruim 200. 

ik hoor graag van medegebruikers of Waqqas 🙂 tips! alvast bedankt! 


Hallo @Babalicious 

Maak je naast internet ook gebruik van tv en/of vast bellen? Als je geen vast bellen hebt dan kun je de Deco in de meterkast ook aansluiten op de mediaconverter ipv de Zyxel en VLAN 300 instellen in de app.

Zie hier de instructies

Als je de Zyxel toch wilt behouden, staat WiFi op de Zyxel uit? En heb je ook gekeken of operating mode Acces Point Mode ipv router mode in de app helpt?


Hallo Waqqas,

 

Dank voor de snelle reactie! 

Ik heb inderdaad in de deco app beide modussen geprobeerd, AP en router mode maar in beide gevallen zelfde issue. Op de zyxel staat de WiFi uit en heb verder geen tv of vast bellen aansluiting. Ik zal morgen de mediaconverter rechtstreeks op de deco aansluiten, dus zonder de Zyxel toch? Zal de instructies bekijken en hou je op de hoogte. 

Nogmaals bedankt! Gr 


@Babalicious 

Klopt, internetkabel vanaf de mediaconverter in de Deco en de Zyxel heb je dan niet nodig.

Wellicht kan je de Deco beneden eens voorzien van een fabrieksreset.


Hoi Waqqas, 

Alleen VLAN op 300 en dan denk custom. Verder nog andere parameters of iets anders invullen? 


@Babalicious 

ISP custom, VLAN 300, Dynamic IP volgens mij, voor de rest kan je alles op default laten.


Bedankt! Heb idd 300 en prioriteit VLAN 0 opgegeven. Is het dan beter in acces point te werken of wifi router in dit geval? 


@Babalicious 

Met de Deco aangesloten op de mediaconverter is de Deco ook meteen je router want de Zyxel heb je dan niet meer 🙂


;) top, dan gaan we er mee aan de slag! Bedankt voor je hulp! Fijne avond 


@Babalicious

Met de Deco aangesloten op de mediaconverter is de Deco ook meteen je router want de Zyxel heb je dan niet meer 🙂

Hallo Waqqas,

kom nog terug op dit topic. De Zyxel model is ertussen uitgehaald en de mediaconverter direct op DECO aangesloten (gele kabel WAN staat er op) alleen is de snelheid in de woonkamer nog steeds erg belabberd… testen gedaan met speedtest. Ik heb vanochtend ook de DECO’s omgewisseld, van zolder naar de woonkamer en een nieuwe netwerk aangemaakt, maar wifi snelheid blijft onveranderd. 

dus de 1e verdieping en zolder is snelheid prima, alleen de snelheid rondom de woonkamer is erg slecht. heb je nog meer tips? 


Hallo Waqqas,

kom nog terug op dit topic. De Zyxel model is ertussen uitgehaald en de mediaconverter direct op DECO aangesloten (gele kabel WAN staat er op) alleen is de snelheid in de woonkamer nog steeds erg belabberd… testen gedaan met speedtest. Ik heb vanochtend ook de DECO’s omgewisseld, van zolder naar de woonkamer en een nieuwe netwerk aangemaakt, maar wifi snelheid blijft onveranderd. 

dus de 1e verdieping en zolder is snelheid prima, alleen de snelheid rondom de woonkamer is erg slecht


@Babalicious 

Ik heb geen idee wat er nog geprobeerd kan worden helaas, TP-LINK heeft wel een troubleshoot pagina voor slow speed :

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2429/


Uhhhh...ik vind dit allemaal veel te ingewikkeld. Ik ga zeker geen computer verbinden met het netwerk. Ik krijg alleen van het doorlezen al hoofdpijn en dit soort dingen gaat bij mij grandioos verkeerd en dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik bel de helpdesk wel. Zag dat er ook op afstand hulp mogelijk is en dat er een WiFi-versterker bij je geplaatst kan worden. Dat lijkt mij een veel beter idee.

Ik zou ook een WiFi versterker willen maar dat kost dan weer €2,50 extra dat zijn voor mij 2 broden!! Ik heb vast internet.daarom moet ik alles 1 of 2x per week restten!


Hoi @Kaplaarsje, ik help je graag verder aan betere wifi, zonder extra kosten. De eerste twee stappen uit dit topic zijn eigenlijk het belangrijkst. Als je het modem reset pakt hij automatisch de beste settings op dat moment. Het kan zijn dat er een ander netwerk in jouw omgeving zit die ook telkens wijzigt waardoor de wifi bij jou weer minder wordt. 

 

Een andere actie die altijd goed werkt is het modem op een betere plek zetten. Misschien staat er iets voor het modem waardoor het bereik vermindert. Kun je het modem iets hoger plaatsen? Of wellicht meer vrijstaand? Dat zal zeker ten goede komen aan jouw wifi-verbinding. 

 

Mocht het gaan om het wifi-bereik in een andere kamer of verdieping dan is de afweging van de prijs tegenover het betere bereik. Lees it topic voor de volledige uitleg rondom Wifi Plus:

 


Ik haal bij lange mijn snelheid niet met T-Mobile, ik heeb een 100down/30up abo, maar ik haal maar 44down/10up met 5G, ik ben de enige in de buurt met 5G wifi, mijn signaalsterkte is 100%, mijn PC met dikke antenne staat in direct zicht naar mijn modem, en ik krijg nooit meer 44/10 met T-mobile, dus ik voel me wel een beetje bekocht met dit abo..de snelheid wordt gewoon geknepen.

met Ziggo wat ik verleden jaar had haalde ik gewoon mijn 250/50 op 5G wifi zonder problemen, ik heb alle instellingen doorgelopen dus het zou gewoon beter moeten zijn.

Nu zag ik wel dat er bij mijn abo stond TOT 100mbit down en TOT 30mbit up, dus als ik het letterlijk neem dan kunnen ze zeggen, ja er staat TOT bij, dus het kan dat je dat niet overal haalt..zou wel een beetje flauw zijn maar ja, ik kan het me zomaar voorstellen tegenwoordig met die bedrijven..


Hallo @Marcurios 

Er wordt maar 1 DSL abonnement bij T-Mobile aangeboden en dat is tot 100 Mbps, de werkelijke maximale snelheid die haalbaar is op jouw adres zie je door de postcodecheck op de T-Mobile website te doen.


Dat had ik gedaan toen ik het abo afsloot, en daar kwam uit dat ik de keuze had tussen 100 en 50 down, en 30 up voor beide. Dus koos ik voor 100/30, maar nu blijkt dus dat de max 53/10 is, dus ik ben voorgelogen door de programmering op de website.

ik heb aardig wat ervaring met internet aansluitingen en computers in het algemeen, ik repareer en installeer al meer dan 30 jaar computers dus ik weet wel waar ik op moet letten.
Dat de max dus maar 53/10 is op dit adres had ik zeker wel geweten omdat ik namelijk 3 jaar geleden precies hetzelfde had met KPN en die gave dat zeer duidelijk aan, en daar dus specifiek op gelet het met het afsluiten van mijn abo, en daar heb ik dus zeker geen notificatie van gekregen op de website toen ik het abo afsloot.

Ze hebben wel 2 weken geleden glasvezel bekabeling gelegd in de straat hier dus ik ga sowieso over op glasvezel als dit abo afloopt, maar ik denk niet bij t-mobile want ook t-mobile TV werkt niet naar behoren, de ondertitels bij alle programma's lopen meer dan een minuut achter.
En mijn internet wordt al zeer traag als ik een stream van 1600x900 op mijn 2e PC kijk terwijl ik zit te browsen.
Ook moet je netlimiter gebruiken op beide PC's om een goede load verdeling te krijgen, anders stopt de TV er gewoon mee als je even iets download met pc 2, zo traag is die verbinding..Meer dan 4MB/ps haal ik gewoon niet, dat is echt nog een stuk slechter dan ik op mijn oude KPN VDSL verbinding had, daar haalde ik zeker 8MB/ps.
 


@Marcurios 

Wanneer je de postcodecheck doet dan zie je bovenaan al staan wat de maximaal haalbare snelheid is op je adres. 

Eerst kon je inderdaad kiezen uit 50 of 100 Mbps maar vanwege het nieuwe portfolio 2022 is dat nu 1 abonnement tot 100 Mbps.


Reageer