Skip to main content

Slechte wifi Klik&Klaar Zyxel NR5307

• is een Top Poster
  • 6 reacties

Hallo allemaal,

Sinds kort maak ik gebruik van de 5G-Router die bij het Klik&Klaar abbonnement hoort.

De wifi er van is ronduit slecht/waardeloos te noemen.

Wanneer ik de Zyxel reset, haal ik 550/55 mbit. Bekabeld zelfde snelheid. 

Maar, na een dag werkt de wifi opeens heel slecht, gemiddeld 1 tot 5 mbit down, 30 up. Ik zit recht naast de router.

Wat heb ik zelf geprobeerd:

- Wifi Frequentiebanden scheiden, geen verschil.

- Zyxel resetten, lost het tijdelijk op.

- WPA2 ipv WPA3 beveiliging, geen verschil.

- Firmware gezocht, lijkt er (nog) niet te zijn.

Dekking is goed (-89db)

Zijn er meer gebruikers die hier last van hebben? Ja, de routerfunctie uitzetten en een losse router/wifipunt gebruiken is zeker een mogelijkheid, maar dit is niet de reden waarom ik voor deze oplossing gekozen heb. Zijn de Zyxels nou gewoon zo instabiel of zie ik een instelling over het hoofd die de verbinding om zeep helpt?

Elke hulp is welkom!

Momenteel getest:

Test na reset:

Uitgelichte reactie

13 januari 2025

Hey ​@Lolo89 , welkom op onze Community!

Zou je voor mij eens willen controleren met welke band het modem verbonden is na de reset met als je de hoge snelheid behaald? Dit kun je controleren in het modem bij “Mobiele informatie”. Ook ben ik benieuwd of hij van band veranderd als je opeens de lage snelheid ervaart. Heb je het modem al eens op een andere plek bij een raam gezet om te testen of dit verschil maakt? Welke firmware staat op dit moment op het modem?

Cellular status → Acces Technology en LTE Info → Band.

11 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 13 januari 2025
Uitgelichte reactie

Hey ​@Lolo89 , welkom op onze Community!

Zou je voor mij eens willen controleren met welke band het modem verbonden is na de reset met als je de hoge snelheid behaald? Dit kun je controleren in het modem bij “Mobiele informatie”. Ook ben ik benieuwd of hij van band veranderd als je opeens de lage snelheid ervaart. Heb je het modem al eens op een andere plek bij een raam gezet om te testen of dit verschil maakt? Welke firmware staat op dit moment op het modem?

Cellular status → Acces Technology en LTE Info → Band.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 14 januari 2025

Hoi Tommie, bedankt voor je reactie.

Ik verbind vrijwel altijd via de 5ghz band.

Deze ochtend wil ik inloggen in de router en kan ik niet eens de gateway pagina benaderen. Na 10 minuten lukt het dan eindelijk. Het enige wat veranderd is, is de SSID en WPA2 aangezet ipv WPA3.

De huidige versie is:

V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 14 januari 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 14 januari 2025

Bekabeld: 550mbit

Wifi 5ghz en 2.4ghz op 5 meter afstand: 7mbit

Met de 5g verbinding lijkt echt niks mis te zijn.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 15 januari 2025

Hey ​@Lolo89, op dit moment ben je verbonden met de B1 band. Dat is 4G 1800. Jouw adres valt ook net buiten het 5G bereik van de mast. Kan je hem eens op een andere plek plaatsen bij een raam? In de app heb je een handige compass-tool voor de beste plaatsing. Kan je ook in het modem controleren of je daadwerkelijk met de 5 GHz frequentie verbinding maakt tijdens de test? Is de bekabelde snelheid wel goed?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 januari 2025

Hoi Tommie,

Ik zal hem eens verplaatsen. Ja, ik heb de 5ghz gebruikt en ja, zoals eerder aangegeven, werkt de bekabelde verbinding ook goed.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 18 januari 2025

Router verplaatst, ik haal nu NR5G+, via 2.4ghz haal ik 225 mbit, via 5Ghz 55 mbit. Nog altijd vreemde snelheden mijns insziens. Wat kan ik aan de Wifi instellingen nog veranderen om de boel stabieler te maken. Of is een externe router en accesspoint misschien verstandiger?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 18 januari 2025

Bekabeld haal ik wederom 550/60 mbit.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8588 reacties
  • 19 januari 2025

Je kunt zeker een extern wifi access point aansluiten. Zet dan de wifi van de Zyxel helemaal uit.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 12 februari 2025
Lolo89 schreef:

Bekabeld haal ik wederom 550/60 mbit.

Herkenbaar probleem, Lolo. Hier hetzelfde: WiFi kan compleet in elkaar klappen (en doet dat ook regelmatig). Als ik bedraad een apparaat aansluit, is 500 Mbps down makkelijk haalbaar.

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 12 maart 2025

Ik ervaar ook dezelfde problemen. Vanalles geprobeerd qua settings maar helaas. Het plaatsen van mijn eigen openwrt router achter de klik klaar router en wifi op klik klaar uitzetten heeft problemen volledig opgelost. Bedrage verbinding op zyxel nr5307 blijft wel (overwegend) stabiel. Wifi plus punten maar weer teruggestuurd. Tijd voor een (firmware) fix vanuit odido lijkt me. ik lees veel andere posts die vergelijkbare problemen rapporteren.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen