Skip to main content

2.4ghz wifi slechts 25mbps snelheid op de Zyxel T-54

• Doet lekker mee
  • 54 reacties

Onlangs hebben we de Zyxel T-54 ontvangen en aangesloten. De snelheid van de 5GHz-verbinding is prima (rond de 95 Mbps). Echter, de snelheid op de 2.4GHz-frequentie is niet zoals we gewend zijn. Op het oude modem (een Huawei-modem) haalden we ongeveer 45-50 Mbps, maar nu is dit slechts 25 Mbps. Wat is de reden dat het nieuwe modem niet hoger dan 25 Mbps haalt op de 2.4GHz-frequentie?

Uitgelichte reactie

21 maart 2025

Hallo ​@Emre 

Wanneer je inlogt op de router interface door in je browser naar 192.168.1.1 te gaan en log in met  admin en het Login Password dat achter de router staat.

Ga in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, daar kun je voor 2,4 GHz de frequentie wijzigen en eventueel een vast kanaal kiezen. Kijk even of het wijzigen verbetering brengt.

18 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 21 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@Emre 

Wanneer je inlogt op de router interface door in je browser naar 192.168.1.1 te gaan en log in met  admin en het Login Password dat achter de router staat.

Ga in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, daar kun je voor 2,4 GHz de frequentie wijzigen en eventueel een vast kanaal kiezen. Kijk even of het wijzigen verbetering brengt.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 21 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Emre 

Dat ga ik dan later even testen. Wat wel apart is dat ik de snelheid zojuist zowel op twee computers als 2 smartphones heb geprobeerd. De smartphones halen een snelheid van ongeveer 65mbps, dit is dus best goed. Echter, de computers halen slechts 25mbps. Dus weet niet of veranderen van kanaal dit zal verbeteren voor de computers.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 22 maart 2025

@Emre 

Hier verschilt de snelheid op de 2,4 GHz band ook van apparaat tot apparaat, misschien zijn het wat oudere computers due nog werken met een oudere WiFi protocol?

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 22 maart 2025
Waqqas schreef:

@Emre 

Hier verschilt de snelheid op de 2,4 GHz band ook van apparaat tot apparaat, misschien zijn het wat oudere computers due nog werken met een oudere WiFi protocol?

Hi, dat zou best kunnen, maar waarom behaalde ik dan hogere snelheden met de oudere Huawei modem? Dat is wat ik me nu afvraag. Op zich niet een heel groot probleem want ik zit vooral op 5ghz, maar wilde het gewoon weten.

Wat ik nog belangrijker vind is dat het bereik van deze Zyxel T-54, veel slechter is. We hebben de modem op dezelfde plek staan, maar bepaalde kamers hebben bijna geen bereik. Ik zou denken dat de nieuwe modem beter zou moeten presteren. Enig idee hoe dit zou kunnen komen?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 22 maart 2025

@Emre 

Ik heb hier een Zyxel-T56 en de router alleen is genoeg voor een goede wifi verbinding, niks extra's nodig.

Zoals ik al eerder aangaf kan je spelen met de WiFi instellingen in de interface om te kijken met welke instellingen de WiFi het beste werkt.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 22 maart 2025
Waqqas schreef:

@Emre 

Ik heb hier een Zyxel-T56 en de router alleen is genoeg voor een goede wifi verbinding, niks extra's nodig.

Zoals ik al eerder aangaf kan je spelen met de WiFi instellingen in de interface om te kijken met welke instellingen de WiFi het beste werkt.

Kan een kanaal invloed hebben op bereik?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 22 maart 2025

@Emre 

Een rustiger kanaal kan wel zorgen voor hogere snelheden en dan zou het ergens waar je nu een mindere snelheid ervaart, wat beter kunnen gaan.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 22 maart 2025
Waqqas schreef:

@Emre 

Een rustiger kanaal kan wel zorgen voor hogere snelheden en dan zou het ergens waar je nu een mindere snelheid ervaart, wat beter kunnen gaan.

Oke, dus qua bereik doet t dus niet veel.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 22 maart 2025

@Emre 

Heb je apparaten met WiFi 6 ondersteuning? WiFi 6 zou een beter bereik moeten hebben.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 22 maart 2025
Waqqas schreef:

@Emre 

Heb je apparaten met WiFi 6 ondersteuning? WiFi 6 zou een beter bereik moeten hebben.

Ja, een aantal iPhones bijvoorbeeld. Wel jammer dat het bereik niet even goed is als de huawei modem. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 22 maart 2025

@Emre 

Ik heb zelf beide netwerken gesplitst, 2,4 GHz en 5 GHz. ik vindt dat het dan wel beter gaat dan wanneer je 1 mesh netwerk hebt.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 22 maart 2025
Waqqas schreef:

@Emre 

Ik heb zelf beide netwerken gesplitst, 2,4 GHz en 5 GHz. ik vindt dat het dan wel beter gaat dan wanneer je 1 mesh netwerk hebt.

Het is bij ons momenteel ook gesplitst.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 22 maart 2025

@Emre 

Je zou een WiFi Plus punt van Odido erbij kunnen nemen indien je dat wilt.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 22 maart 2025
Waqqas schreef:

@Emre 

Je zou een WiFi Plus punt van Odido erbij kunnen nemen indien je dat wilt.

Dat is inderdaad mijn vervolgstap.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 26 maart 2025

Wilde geen nieuwe topic openen, dus doe het even hier. Sinds de aansluiting van de modem hebben we iets vreemds opgemerkt. Elke dag rond 14:00/15:00 uur valt het internet uit/herstart de modem. Wat kan de reden hiervan zijn? Lijkt we alsof het geprogrammeerd is want het gebeurt steeds rond 14:00/15:00 uur.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 26 maart 2025

@Emre 

De T54 heeft een foutje in de nieuwe firmware waardoor hij spontaan herstart, dit kan worden opgelost door een firmware downgrade. Een moderator kan je hiermee helpen.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 26 maart 2025
Waqqas schreef:

@Emre 

De T54 heeft een foutje in de nieuwe firmware waardoor hij spontaan herstart, dit kan worden opgelost door een firmware downgrade. Een moderator kan je hiermee helpen.

Ik zie trouwens dat het al zo een 5 maanden speelt. Dat het zo lang duurt om een nieuwe stable firmware update uit te brengen verbaasd mij wel. Trouwens, de modem herstart ook wanneer ik inlog op de routerinterface.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 54 reacties
  • 26 maart 2025
Emre schreef:

Wilde geen nieuwe topic openen, dus doe het even hier. Sinds de aansluiting van de modem hebben we iets vreemds opgemerkt. Elke dag rond 14:00/15:00 uur valt het internet uit/herstart de modem. Wat kan de reden hiervan zijn? Lijkt we alsof het geprogrammeerd is want het gebeurt steeds rond 14:00/15:00 uur.

@Tommie van Odido Zou je een firmware downgrade kunnen uitvoeren? En weten jullie wanneer dit überhaupt echt opgelost zal worden?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen