Skip to main content
Beantwoord

XGS-PON

Mr Reason

Hallo allemaal! Ik heb drie vragen m.b.t. glasvezel internet.

1. Ik heb een Internet + TV abonnement (1 Gbit) afgesloten bij Odido en deze gaat eind februari in werking.
Momenteel zit ik nog op een klassiek abonnement bij Caiway (Glas Standaard, 600Mbit) en tevens ook nog op het AON-glasnetwerk.
Van Caiway heb ik onlangs een mail gehad dat ze de straat (of wijk?) over gaan zetten op XGS-PON, maar er nog geen concrete datum gecommuniceerd, dus dit zal ergens in dit jaar gebeuren.
Heeft dit invloed op de manier hoe ik de glasvezel bij Odido geleverd gaat krijgen? Of gaat Odido meteen leveren met XGS-PON?

2. Daarnaast heb ik bij Caiway nu de dienst aan staan dat ik geen CG-NAT IP-adres krijg (100.x.x.x), maar een dynamisch IP. Blijft dit werken bij Odido, gezien dit wel over het Delta netwerk geleverd gaat worden?

3. Graag zou ik m'n glasvezel kabel in huis direct op eigen apparatuur willen aansluiten. Mijn router is een TP-Link ER7412-M2 en heeft een 1Gbit SFP aansluiting.
Mijn idee was om een Zaram XGS-PON ONU SFP+ hier in te steken en de glasvezel kabel hier direct op aan te sluiten.
Nu weet ik dat ik eerst de geleverde ONT en Modem van Odido moet aansluiten om de verbinding te activeren, maar kan ik daarna mijn eigen apparatuur aansluiten (met VLAN300 op de WAN poort) en de geleverde apparatuur er tussen uithalen?
En zo ja, welke gegevens van de SFP-module zullen er opgestuurd moeten worden om dit te kunnen activeren?

Eventuele alternatieve apparatuur/SFP's of tips zijn uiteraard welkom.

Beste antwoord door eric

1) Dat is inderdaad afhankelijk van de planning van Delta Fiber. Maar als je een 8 gbit verbinding kunt bestellen op jouw adres dan zal direct xgs-pon nodig zijn. 

2) Odido gebruikt geen CGNAT. Je krijgt dus een eigen dynamisch ipv4 adres.

3) Eerst zal de Odido verbinding op de Zyxel worden opgeleverd. Daarna kan een moderator helpen met het aanmelden van je eigen ONT.

Bekijk origineel

11 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8674 reacties
  • Antwoord
  • 1 februari 2025

1) Dat is inderdaad afhankelijk van de planning van Delta Fiber. Maar als je een 8 gbit verbinding kunt bestellen op jouw adres dan zal direct xgs-pon nodig zijn. 

3) Eerst zal de Odido verbinding op de Zyxel worden opgeleverd. Daarna kan een moderator helpen met het aanmelden van je eigen ONT.

Mr Reason
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 2 februari 2025
eric schreef:

Hallo Eric,

Bedankt voor je antwoord. Volgens m'n postcodecheck kan ik op dit moment maximaal 2Gbit krijgen op m'n adres via Odido. Dus ik denk dat ik dus over gezet zal worden op XGS-PON als m'n abonnement start.

Mr Reason
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 14 maart 2025

Inmiddels is eergisteren het internet van Odido opgeleverd en de verbinding werkt alleen is de internetsnelheid maar de helft van wat het moet zijn. Tijdens de oplevering is er door de Guideon monteur een test gedaan (via z'n mobiel?) en volgens de werkbon die ik kreeg (een paar minuten nadat hij weg was) haalde hij 654Mbit.

Ik heb toen zelf getest op het Zyxel modem (vanaf m'n bekabelde high-end computer met 1Gbit NIC), maar haalde ca. 470Mbit down/430Mbit up.

Daarna heb ik de Zyxel modem er tussen uitgehaald en m'n eigen apparatuur (Enterprise TP-Link apparatuur) er op aangesloten en VLAN300 ingesteld op de WAN en daarna nogmaals getest (wederom met dezelfde computer). Nu haalde ik ca. 480Mbit down/435Mbit up.

Vervolgens heb ik de Nokia ONT 30 sec. van de stroom gehaald en weer opnieuw gestart en zelfs de CAT6 UTP kabel tussen ONT en router vervangen door een CAT 7 STP kabel en weer een test gedaan en wederom dezelfde snelheden als hiervoor.

Als laatste test heb ik m'n laptop direct aan de ONT gehangen (met een netwerkkabel) en VLAN 300 ingesteld in de NIC. Nu haalde ik 485Mbit down en 435Mbit up.

Het lijkt er dus sterk op dat de beloofde snelheid niet wordt gehaald door een configuratie van de lijn.
Wellicht dat er sprake is van glasvezel demping.

Hiervoor had ik op dezelfde glasvezel lijn (van Caiway/Delta) een 600Mbit abonnement en deze haalde altijd de beloofde snelheid. Met testen was zelfs vaak de snelheid ietwat beter dan het abonnement.
Regelmatig haalde ik toen de 650Mbit down/630 up.
Aan m'n interne apparatuur lijkt het dus niet te liggen, gezien die niet veranderd is.

Het enige wat dus anders is, is dat ik van AON naar XGS-PON ben gegaan en dat m'n Genexis Titanium ONT is vervangen door een Nokia XS-010X ONT.

Graag zie ik verder onderzoek vanuit Odido tegemoet en hoop ik de contractuele 1000Mbit snelheid te kunnen halen.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13496 reacties
  • 20 maart 2025

Hey ​@Mr Reason, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je optimaal van je snelheid kunt genieten, dit moet bekabeld een stuk hoger zijn met een 1 Gbit/s verbinding. Goed om te horen dat je het een en ander zelf al getest hebt, er lijkt inderdaad iets niet goed te gaan. Ik heb het ONT opnieuw geregistreerd, kan je controleren of de snelheid nu wel goed is? Zo niet, mag ik je dan vragen om de Zyxel aan te sluiten? Ik krijg namelijk geen volledige meting als je eigen router is aangesloten. Alvast bedankt!

Mr Reason
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 20 maart 2025

Goedemiddag Tommie,

Bedankt voor het checken, het lijkt er op dat je actie heeft geholpen! 😀 
Ik heb een aantal testen gedaan en één van de resultaten is hieronder te vinden. Het is niet de volledige 1000Mbit, maar het zit er tegen aan.

Het probleem lijkt dus te zijn opgelost!

Is er nog een manier op de verbinding volledig naar de 1Gbit te krijgen? Of is dit het maximale dat er uit te knijpen is? Anders weet ik dat ik in ieder geval niet verder meer hoeft te upgraden qua snelheid.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8674 reacties
  • 20 maart 2025

XGS-PON blijven shared internet verbindingen,  dus dit is een hele mooie waarde.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 20 maart 2025
Mr Reason schreef:

Is er nog een manier op de verbinding volledig naar de 1Gbit te krijgen? Of is dit het maximale dat er uit te knijpen is? Anders weet ik dat ik in ieder geval niet verder meer hoeft te upgraden qua snelheid.

Met een 1Gbps verbinding zou je ongeveer 1040Mbps moeten kunnen halen .. maar he, kan jouw hardware dat ook aan? Als je bekabeld test moet je in ieder geval LAN 1 gebruiken (want 2 tot 4 zijn 1Gbps poorten). Verder moet je eventuele switch en je computer netwerkkaart ook hogere snelheden aan kunnen. Een 1Gbps netwerkkaart zal altijd rond de 940Mbps binnen steken.

Mr Reason
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 20 maart 2025
rvk01 schreef:
Mr Reason schreef:

Met een 1Gbps verbinding zou je ongeveer 1040Mbps moeten kunnen halen .. maar he, kan jouw hardware dat ook aan? Als je bekabeld test moet je in ieder geval LAN 1 gebruiken (want 2 tot 4 zijn 1Gbps poorten). Verder moet je eventuele switch en je computer netwerkkaart ook hogere snelheden aan kunnen. Een 1Gbps netwerkkaart zal altijd rond de 940Mbps binnen steken.

Bedankt voor je reactie. Duidelijk. Dan is voor nu alles prima in orde!

@Tommie van Odido Vandaag is mijn Odido verbinding actief geworden via het netwerk van Delta. Ik zou nu graag mijn eigen ONT (Fritzbox 5590) willen gebruiken. Zou jij mij daar bij kunnen helpen?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13496 reacties
  • 26 maart 2025

Dat kan ik zeker ​@DecrauwvanAalsburg! Mag ik hem op ieder moment registreren of plan je liever een dag/tijdstip in? Dan ontvang ik graag een privébericht met een aantal data zodat ik kan kijken of dat mij schikt! 

Tommie van Odido schreef:

Dat kan ik zeker ​@DecrauwvanAalsburg! Mag ik hem op ieder moment registreren of plan je liever een dag/tijdstip in? Dan ontvang ik graag een privébericht met een aantal data zodat ik kan kijken of dat mij schikt! 

Goedemiddag Tommie. 

Bedankt alvast, je mag hem ieder moment registreren.

Groet Cornelis

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen