Al een tijdje heb ik op mijn T-Mobile ZyXel T50 router een aantal UniFi AP's aangesloten, geen probleem. Echter wilde ik wat meer van de UniFi functionaliteit gaan gebruiken, zoals gescheiden VLAN's voor IoT hardware. Hiervoor kon ik aan een mooie USG komen nadat ik mezelf naar ik dacht goed had ingelezen. Maar 1 vraag bleef nog open, en aangezien ik hem ook nog niet goed aangemeld krijg op de Controller heb ik het vermoeden dat ik iets fout doe.
Mijn ZyXel zit met zijn DHCP range op 192.168.1.1, ik heb hier een aantal reserveringen waaronder eentje voor de USG (192.168.1.248). Dit adres heb ik tevens in de DMZ ingevoerd. Nu is het zo dat alle bekabelde apparaten op de ZyXel, en dus in de 192.168.1 range zitten. Hier valt ook de UniFi controller onder die in een Docker container draait. Mijn idee was ook om de bekabelde items hier te houden en dus de .1. range voor bekabeld te bewaren. Dan via de AP's overige VLAN's te regelen, .2. etc.
De USG heb ik een range van 10.1.1.* gegeven om te voorkomen dat ze elkaar bijten bij de setup.
Mijn vragen:
Gaat dit sowieso werken? De AP's, Controller en USG op de ZyXel met de 192.168.1 range, en alle overige apparaten verbonden aan de AP's een IP van de Controller/USG?
Indien hierboven een ja geeft, hoe kan ik zorgen dat ik vanuit het USG netwerk de controller in het ZyXel netwerk kan bereiken en de inform URL werken kan krijgen en de USG kan Adopten?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en ik het niet te warrig heb neergezet.