Skip to main content

Netgate 6100 (PFsense) aansluiten

Allen,

Ik probeer nu al een tijd om mijn Netgate 6100 aan te sluiten opde glasvezel aansluiting van Odido, Nu hoor en lees ik overal dat het recht toe, recht aan zou moeten zijn en ik ben echt geen beginneling maar krijg dit gewoon niet voor elkaar.

Heb nu al veel geprobeerd en aangepast maar niks wil lukken, ik krijg gewoon geen link. Dus mijn WAN port blijft down en ook op de MTU zie ik maar 2 lampjes branden, het lampje van de LAN blijft uit.,

Hieronder de settings van de netgate die volgens mij allemaal goed staan. Ik weet zeker dat ik de juiste poorten heb want als ik deze zo achter de Zylex inprik werkt alles gewoon zoals verwacht.

En ik heb Vlan 300 aangemaakt en aan mijn WAN interface gekoppeld, (als ik dat doe en de netgate opnieuw opstart en deze achter de Zylex hang, dan heb ik wel een link maar uiteraard geen internet door de VLAN. )

Ik weet niet meer waar ik verder moet kijken.

Ik heb al een keer vanuit de Zylex een release van ip adres gedaan, maar dat maakt geen verschil, al een paar keer met de service desk aan de lijn gehangen om te kijken of die nog wat konden doen maar helaas.

Wat zie ik over het hoofd of wat doe ik fout?

Ik hoor graag, alvast bedankt.

Uitgelichte reactie

20 maart 2025

Hallo ​@Wolfsdream 

Op de general configuration tab moet je bij IPv6 wel disabled kiezen als dat kan want Odido is IPv4 only.

Dat het achter de Zyxel wel werkt is logisch, achter de Zyxel hoef je niks qua VLAN in te stellen.

11 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 20 maart 2025

@Wolfsdream Moet je bij WAN niet de VLAN kiezen ipv ix3?

Laat het VLAN scherm ook eens zien? 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 20 maart 2025

Ik zit nu op werk maar zal dat vanavond proberen en ook een schermprint maken.

Maar moet de link er niet minimaal zijn? Dat ik dan geen internet heb snap ik als het fout zit met de VLAN maar ik krijg gewoon geen link.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 20 maart 2025
Wolfsdream schreef:

Maar moet de link er niet minimaal zijn? Dat ik dan geen internet heb snap ik als het fout zit met de VLAN maar ik krijg gewoon geen link.

Er staat daar "DHCP: down". Dat is iets anders dan "Interface link" (tenzij jij dat ergens anders nog ziet staan). Zonder VLAN is er geen DHCP dus dan is het logisch dat die 'down' is. Status is ook "No carrier" niet "Interface down" o.i.d. Dus dat klopt ook wel.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20541 reacties
  • 20 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@Wolfsdream 

Op de general configuration tab moet je bij IPv6 wel disabled kiezen als dat kan want Odido is IPv4 only.

Dat het achter de Zyxel wel werkt is logisch, achter de Zyxel hoef je niks qua VLAN in te stellen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 20 maart 2025

Allen,

Dank voor de antwoorden. Maar ik denk dat er iets anders aan de hand is.

Heb van een collega een sfp te leen (Met RJ45 connector) gekregen en dan krijg ik gelijk een link. Zelfs zinder de vlan config, uiteraard geen internet dan maar ben al veel verder nu. Lijkt erop dat de MAC  van de rj45 toch ergens geblokkeerd is of een incompatibiliteit.

Zal met de odido contact opnemen en kijk vanaf daar.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 20 maart 2025

Die begrijp ik niet. Je sluit de Netgate aan op dezelfde ONT als de Zyxel? Dus als de Zyxel het doet dan moet die ONT gewoon goed zijn. Of bedoel je dat je die ONT helemaal niet gebruikt en zelf een SFP module hebt (wat je niet gezegd hebt). Dat zou een heel ander verhaal zijn.

Een SFP module zou natuurlijk wel mooi zijn (geen ONT apart op stroom nodig) maar die moet je dan weer kopen (of al hebben).

Success met de helpdesk want die hebben er volgens mij niet zoveel verstand van. 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 21 maart 2025

ok,

Ik ga proberen om alles zo duidelijk mogelijk neer te zetten.

Ik probeer een Netgate 6100 te gebruiken als mijn FW/router. Hiervoor koppel ik de Zylex los en breng de OTN spanningloos.

Daarna configureer ik de Netgate, WAN als DHCP VLAN300 op de juiste port en sluit deze aan. OTN op spanning en wachten.

Dan krijg ik geen ip adress van Odido en ook op de OTN brandt het LAN port lampje niet.

De settings opde Netgate zijn dan de volgende :

Wat ik ook probeer ik krijg geen IP adres van Odido.

Ik heb toen van mijn collega een SFP module te leen gekregen die ik in de netgate kan stoppen en die een RJ45 als connectie heeft.

Hiermee ben ik nu aan het experimenteren om dit allemaal werkend te krijgen.

Als ik de module in de netgate stop en de internetkabel er in stop krijg ik wel een link op de port te zien.

en ook het lampje op de MTU gaat netjes branden bij LAN.

echter krijg ik nog geen ip adres., De SFP module komt in mijn netgate als interface OPT7 te voorschijn.

De VLAN 300 heb ik netjes aangemaakt en kan ik alleen maar aan de ix3 koppelen, niet aan de OPT7. Maar bij de interface status zie je dat de OPT7 en de ix3 door de VLAN aan elkaar gekoppeld zijn.

Ik denk zelf dat het probleem daar zit, maar dat weet ik dus niet zeker.

En dit is al test, ik wil eigenlijk gewoon dat het werkt met de RJ45 rechtstreeks op de netgate ipv vias de SPF.Dat is het makkelijks en zou ook gewoon moeten werken zonder gedoe. Zou een kwestie zijn van alleen VLAN aanmaken op juiste interface en gaan, maar dat wil bij mij dus totaal niet.

Ik zal nog wel even door rommelen en proberen, documentatie zoeken en doorlezen want dit moet gewoon werken.

Ik hoor graag als iemand nog ideeën heeft.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 21 maart 2025

Dat je geen ip krijgt op de SFP module is natuurlijk logisch want die is hier geregistreerd. Je eigen ONT is momenteel nog de geregistreerde ONT.

Maar volgens mij is bij je eigen RJ45 oplossing geen VLAN op de WAN gezet. Je hebt VLAN wel aangemaakt op poort ix3. Maar daarna moet je bij assignment bij WAN iets kiezen die "VLAN on ix3" (zoals je bij OPT7 wel ziet) niet voor ix3 zelf. Wat ben je allemaal onder de dropdown onder WAN assignment staan? 

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2088 reacties
  • 22 maart 2025

Je interface assignment is de kink in de kabel, selecteer wat nu bij je OPT7 staat bij je WAN.

Zo dus ..

En dan onder Status → System Log → DHCP zou je dan zoiets moeten zien gebeuren.

Let op de request via de correcte interface zoals hierboven.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 maart 2025

Dank Pieter_B

Dat ga ik proberen.

Dit is in ieder geval wat ik kan kiezen

Ik ga weer proberen. Nadeel is dat ik dit alleen kan doen als er verder niemand thuis is want alles moet wel (blijven) werken.

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2088 reacties
  • 25 maart 2025

Ik ga weer proberen. Nadeel is dat ik dit alleen kan doen als er verder niemand thuis is want alles moet wel (blijven) werken.

Dat probleem kennen denk ik wel meer hier, maar zonder de stekker eruit te trekken lukt het zeker niet.

Heb een plaatje gemaakt Wat waar moet komen te staan, want je kunt niet 2x de WAN assignment doen.

Dus eerst OPT7 omzetten, en vervolgens de WAN.

Daarna de WAN UTP kabel rechtstreeks aansluiten op de ONT, dan zou het in theorie moeten werken.

Als er nog vragen zijn, dan horen we het wel.

Want wat ​@rvk01 ook al aangeeft, dit is een afwijkende eigen installatie waar de gemiddelde helpdeskmedewerker geen kaas van heeft gegeten (uitzonderingen daar gelaten).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen