Skip to main content

Waardeloze WiFi [Odido Klik & Klaar - Zyxel NR5307]

• 12 februari 2025
  • 5 reacties
  • 467 Bekeken

Sinds een week of twee Odido Klik & Klaar in huis. Het leek me wel mooi: eindelijk een beetje marktdisruptie voor dat dure, onbuigzame Ziggo. Installatie was fluitje van een cent en als het werkt, werkt het goed. Ik woon vrij centraal in Rotterdam en haal 500 Mbps down / 100 Mbps up.

Je voelt 'm aankomen: de helft van de tijd werkt het niet. Na verloop van tijd klapt de WiFi in elkaar. Op werkdagen, weekenddagen, 's ochtends, ‘s avonds - het maakt niet uit. Ook een reboot van het meegeleverde Zyxel-modem is niet altijd voldoende om het weer aan de praat te krijgen. Het is dan bidden tot de internetgoden of het WiFi-signaal snel mag terugkeren… Het opvallende is dat het probleem iedere keer alleen in het WiFi-gedeelte zit: als ik een apparaat bekabeld aansluit tijdens zo'n periode werkt het top.

Met andere woorden, het idee van 5G-internet thuis werkt uitstekend in de grote stad. Maar de meegeleverde Zyxel-box lijkt pure rommel als het op WiFI aankomt. Ik heb inmiddels het idee dat een router van de Action nog een stabieler signaal af zou kunnen geven. Wat is hier aan te doen, Odido? Ben geneigd op te zeggen als dit zo doorgaat.

Achtergrondinfo:

• Tijdens zo'n episode branden de twee middelste lampjes gewoon blauw en de twee buitenste lampjes groen.
  • Ik heb 2.4 Ghz en Mesh al uitgezet omdat dat door anderen hier aangeraden werd. Dit scheelt qua latency / ping spikes (had daarvoor vaak minimaal 40-50 ms, nu 19-20 ms). Maar blijkt geen oplossing te zijn voor het compleet eruit klappen van de WiFi.
  • WPA3 uitgezet omdat dat ook hier werd aangeraden. Geen merkbaar verschil.
  • Het probleem doet zich op alle apparaten voor (laptops, telefoons, tablets, TV, Xbox, etc).
  • Dekking is uitstekend en de Zyxel staat op de plek die volgens de Klik & Klaar-app het meest ideaal zou moeten zijn - en in de vensterbank voor het raam. Nogmaals, het probleem zit niet tussen zendmast en Zyxel want bekabeld werkt alles uitstekend.
Uitgelichte reactie

12 februari 2025

Hallo ​@Blijtalie 

Je geeft aan dat je vrij centraal in Rotterdam woont en Klik&Klaar werkt het beste als het niet te druk is op het mobiele netwerk. In een stad als Rotterdam kan het erg druk worden volgens mij, hierdoor is er minder bandbreedte beschikbaar voor het modem.

5 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20390 reacties
  • 12 februari 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@Blijtalie 

Je geeft aan dat je vrij centraal in Rotterdam woont en Klik&Klaar werkt het beste als het niet te druk is op het mobiele netwerk. In een stad als Rotterdam kan het erg druk worden volgens mij, hierdoor is er minder bandbreedte beschikbaar voor het modem.

• is een King Poster
  • 33 reacties
  • 12 februari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Blijtalie 

Wat jij zegt komt niet overeen met wat Blijtali zegt:
“Nogmaals, het probleem zit niet tussen zendmast en Zyxel want bekabeld werkt alles uitstekend.”

Als het bedraad in huis prima werkt, dan ligt de oorzaak toch niet in drukte op het mobiele netwerk?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 12 februari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Blijtalie 

Exact wat ed-win onder jouw reactie schrijft: ik heb zoveel mogelijk details geprobeerd toe te voegen aan mijn hulpvraag waaruit blijkt dat het probleem niet in de dekking zit, want als ik een apparaat bekabeld aansluit werkt het supersnel (~500 Mbps). Beetje jammer dat dan toch weer gesuggereerd wordt dat het probleem aan de 5G-kant van het verhaal kan zitten. Dat zit het niet: het zit aan de WiFi-kant.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20390 reacties
  • 12 februari 2025

@Blijtalie 

Dan heb ik het waarschijnlijk niet helemaal gelezen. Heb je het modem ook al eens voorzien van een fabriekreset dmv het resetknopje?

• is een Master Poster
  • 137 reacties
  • 12 februari 2025

@Blijtalie Ik heb de 2.4Ghz en 5 Ghz Wifikanalen vastgezet en dat heeft mij een stabieler wifi netwerk opgeleverd.

Maar ik moet ook nog steeds regelmatig (ca 1x per week) mijn router (incl 2 Odido wifi punten) via de app resetten om weer volle snelheid te krijgen.

Zie ook 

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen