Ik gebruik nu een kleine 3 weken klik & klaar en in het begin werkte dit helemaal prima. Ik heb een 5G mast dichtbij mijn woning, modem op een goede plek kunnen zetten en de snelheden zijn meer dan goed.
Echter heb ik sinds enkele dagen veel problemen met klik & klaar. Het internet valt regelmatig uit. Een reset van het modem lost het meestal wel op, maar ik kom nu op een punt dat ik vandaag al meerdere keren een reset uit heb moeten voeren.
Is het mogelijk dat er iemand van Odido kan meekijken of het wel goed gaat in het modem en met het signaal/de masten?
Ik gebruik het klik & klaar modem inclusief de twee WiFi mesh punten. As het werkt, dan werkt het goed, maar het uitvallen van het internet begint nu wel erg vaak voor te komen.
Ik vrees dat ik het moet gaan opzeggen als de problemen in deze mate aanhouden.
Alvast dank!
Bladzijde 1 / 1
Verbinding maken met het modem via de kabel of wifi werkt wel, maar er is geen internet..ook niet via bekabeling. Zojuist weer een reset uit moeten voeren.
Alle informatie inclusief serienummer van het modem staat in mijn profiel.
Hey @david_vl, welkom op onze Community!
Ik heb de dekking bekeken en dat is echt super op jouw adres. Kan je eens kijken of het modem nog op de B7 firware zit of op de B9? Ik gok op de B7 omdat je de wifipunten hebt aangesloten en wegvallende diensten ervaart. De B7 werkt niet zo lekker met de wifipunten, de B9 wel alleen zijn hier de lage frequenties op uitgeschakeld. Dit hebben we uitgeschakeld om het mobiele netwerk niet in de weg te zitten. Jij hebt een hele goede dekking op de hoge frequenties, als je nog op de B7 zit, zal ik het modem laten upgraden naar de B9?
Hi Tommie, bij ons valt de laatste dagen het internet een paar keer per dag weg, het herstarten van de 5G modem biedt dan oplossing. Het modem zit nu op B9, weet niet of deze laatste dagen daar naar toe is geupgrade van B7. 5G lampje brand gewoon groen en na reset doet internet het weer en is de snelheid uitstekend. Maar sinds 3 dagen valt deze dus regelmatig weg...is een reinstall van de B9 firmware mogelijk?
Hey @david_vl, welkom op onze Community!
Ik heb de dekking bekeken en dat is echt super op jouw adres. Kan je eens kijken of het modem nog op de B7 firware zit of op de B9? Ik gok op de B7 omdat je de wifipunten hebt aangesloten en wegvallende diensten ervaart. De B7 werkt niet zo lekker met de wifipunten, de B9 wel alleen zijn hier de lage frequenties op uitgeschakeld. Dit hebben we uitgeschakeld om het mobiele netwerk niet in de weg te zitten. Jij hebt een hele goede dekking op de hoge frequenties, als je nog op de B7 zit, zal ik het modem laten upgraden naar de B9?
De huidige firmware is:
V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806
Dus ik denk dat ik al op B9 zit?
Alvast bedankt!
Nu om 11:17 uur valt mijn internet wederom weg. Ik weet niet of in het modem uit te lezen is waar dit aan zou kunnen liggen?
Hi David, heb hetzelfde probleem, soms komt het vanzelf na een minuut terug, soms moet je even de 5G modem reboot geven, dat duurt 2 minuten. De snelheid en bereik is dan gewoon goed. Het lijk op een firmware bug in B9. Ben bang dat we moeten wachten op nieuwe software release, die kan je niet zelf downloaden, doet Odido automatisch. Hoe snel ze dit doen is de vraag, even afwachten, de interval tussen de storingen wordt tot op heden niet hoger.
@Tommie van Odido Het probleem is nog aanwezig. Kan jij verder nog iets uitlezen of iets anders?
Hey @david_vl, ik heb het modem uitgelezen maar zie de uitval op 5 december om 11:17 niet terug. Is hij na die tijd nog een keer uitgevallen?
Dank voor je reactie @Tommie van Odido
Ik ben inmiddels zo ver, met wat verplaatsingen etc, dat het met de bekabelde verbindingen goed lijkt te gaan, maar om daarvan overtuigd te zijn moet het nog wel wat meer dagen achter elkaar stabiel blijven.
Ik lijk alleen één hardnekkig probleem over te houden waar ik niet vanaf kom. De verbinding met WiFi van mobiele apparaten en dan met name iPhones, maar ook Sonos speakers. Mijn telefoon heeft plots geen internet meer, of een downloadsnelheid van minder dan 1mbps, terwijl bekabelde apparaten (en sommige andere WiFi apparaten) wel blijven werken. Dit komt zowel voor als ik vlakbij mijn modem zit en daarmee verbonden ben, en tijdens het roamen en verplaatsen in huis. Vooral het laatste lijkt een probleem te zijn. Verbinding maken met een mesh punt gaat goed en heb overal vol bereik. Ook als ik de verbinding tussen de mesh punten en modem zie, dan is deze goed. Helaas blijft het probleem ook aanwezig als ik alle mesh punten uitzet en alleen het modem gebruik. Wel verbinding, maar ik heb dan geen internet.
Soms is de WiFi uit en weer aanzetten genoeg om direct weer een snelle verbinding te hebben. Soms moet ik het hele netwerk vergeten en verwijderen en werkt het weer na opnieuw verbinding te maken met het netwerk. En een andere keer lost alleen een reset van het modem dit op, maar dat is niet altijd handig i.v.m. thuiswerken en ook een groot ongemak natuurlijk. Probleem komt voor bij meerdere type iPhones en een iPad en zie het dus opvallend vaker gebeuren na roaming door het huis wanneer de apparaten overschakelen naar een ander mesh punt, maar het gebeurt ook stil zittend naast het modem terwijl ik al een tijd met het modem verbonden ben.
Problemen spelen onder andere af op een iPhone 15 pro max, iPhone 13 pro max, een iPad air uit 2021 (allen zijn volledige up to date), maar ook Sonos speakers hebben dit probleem.
Wat ik heb gedaan tot nu toe bij meerdere apparaten:
Modem + WiFi mesh punten opnieuw ingesteld
WiFi alleen via modem laten gaan en naast het modem blijven
Mesh punten op andere locaties gezet. Op elke testlocatie een goed signaal, maar geen oplossing.
Wifi in modem uitgezet en 1 mesh punt via UTP aangesloten en de WiFi via daar gebruiken lost het helaas ook niet op.
Mobiele of andere apparaten opnieuw opgestart
Netwerkinstellingen volledig gereset
Prive WiFi adres uitgeschakeld
Bellen via WiFi uitgeschakeld op iPhone
Probleem blijft echter aanwezig. Kan dit iets softwarematig zijn in Zyxel en/of de Mesh met het toewijzen richting de apparaten? Of iets met betrekking tot IP adressen of de DHCP lease tijden? De apparaten geven zelden de melding dat er geen internetverbinding is via de WiFi, maar voor het overgrote deel is deze melding er niet en denken de apparaten dat er een goede verbinding is, maar laden apps en webpagina’s niet. En dit gebeurt dan gewoon van het ene op het andere moment terwijl ik bezig ben op het apparaat.
Via de DSL verbinding met het Zyxel T50 modem en daaraan een oud google AC1200 mesh systeem was dit probleem niet aanwezig.
Sorry voor het lange verhaal en hartelijk dank voor je tijd en moeite.
Hey @david_vl, dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik ben toch eens wat dieper onderzoek gaan doen, je locatie ziet er goed uit maar er zit veel druk op de cellen van de mast. Hierdoor wordt jouw modem vaak van cell naar cell gestuurd, een cell handover noemen we dat ook wel. Als dit voor de verstoring zou moeten zorgen, ik zeg niet dat het zo is, dan zou je dit op alle apparaten tegelijkertijd voelen. Is dit het geval of verschilt dit per apparaat? Dan sluiten we dit in ieder geval uit.
Ik heb ook de verbinding tussen je wifipunten bekeken, op dit moment staan ze wel erg dichtbij het modem. Ze zitten op -44 dBm en -54 dBm, dat zou ongeveer 5 meter afstand zijn. Zou je de wifipunten eens wat verder kunnen plaatsen?
Zou je ook kunnen controleren op welke band je voor de meerderheid zit en zodra je uitvalt en opnieuw verbind, op welke band zit je dan? Ook ben ik benieuwd naar een speedtest dichtbij het modem. Welke snelheid haal je gemiddeld?
Hey @david_vl, dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik ben toch eens wat dieper onderzoek gaan doen, je locatie ziet er goed uit maar er zit veel druk op de cellen van de mast. Hierdoor wordt jouw modem vaak van cell naar cell gestuurd, een cell handover noemen we dat ook wel. Als dit voor de verstoring zou moeten zorgen, ik zeg niet dat het zo is, dan zou je dit op alle apparaten tegelijkertijd voelen. Is dit het geval of verschilt dit per apparaat? Dan sluiten we dit in ieder geval uit.
Ik heb ook de verbinding tussen je wifipunten bekeken, op dit moment staan ze wel erg dichtbij het modem. Ze zitten op -44 dBm en -54 dBm, dat zou ongeveer 5 meter afstand zijn. Zou je de wifipunten eens wat verder kunnen plaatsen?
Zou je ook kunnen controleren op welke band je voor de meerderheid zit en zodra je uitvalt en opnieuw verbind, op welke band zit je dan? Ook ben ik benieuwd naar een speedtest dichtbij het modem. Welke snelheid haal je gemiddeld?
Dank voor je uitgebreide reactie @Tommie van Odido !
Op het moment van het uitvallen van het internet, dan gebeurt dit inderdaad ook op andere apparaten tegelijk. De apparaten die ik via de kabel heb, zijn veelal apparaten voor smart home zaken etc, dus dat is lastig te checken zonder WiFi. Als ik een volgende uitval van het internet ervaar, zal ik direct controleren of de TV nog wel internet heeft, aangezien die onder andere via UTP verbonden is. Het resultaat zal ik hier plaatsen zodra ik die heb. Is er iets te doen tegen dit cell handover(en)? Ik kan me voorstellen dat het een vrij drukke mast is ja.
Wat betreft de WiFi punten en plaatsing ervan zorgt de indeling van de woning voor een kleine uitdaging. De ideale plek waar ik een WiFi punt zou willen hebben is in één rechte lijn vanaf het modem de vrij lange gang in, echter heb ik daar geen enkele stroomaansluiting op die plek. Vervolgens zijn alle kamers links van de gang en betreffen de muren dikke, betonnen muren. Zodra ik een kamer instap keldert de signaalsterkte. Vanaf het modem naar het verste WiFi punt levert, volgens het WiFi punt, een signaalsterkte op die varieert tussen de -80/-90 dBm en de interface geeft een oranje lijn met status zwak. De muren hebben een zeer sterke invloed op de signaalsterkte. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik er nog een WiFi punt tussen heb geplaatst aan de andere kant van de woonkamer en bij een muur. In de kamer achter deze muur bevindt zich het 2e WiFi punt. Is er een bepaalde signaalwaarde die optimaler is voor het WiFi punt? Wie weet wat ik nog voor elkaar kan krijgen met verplaatsingen. Helaas is het bekabeld aansluiten van de mesh punten geen mogelijkheid voor mij.
Ik heb al eerder de band een aantal keren gecheckt na uitval en ik ben altijd verbonden met de 5Ghz-band en deze band pakt hij ook weer op als er weer verbinding is. Vervolgens een tijdje alleen 2.4Ghz gebruikt, maar helaas het zelfde probleem. Ergens had ik “gehoopt” dat het na deze test toe te wijzen was aan een band en eventuele verstoring van een band.
Over de snelheid heb ik niets te klagen. Direct met het modem verbonden kom ik met regelmaat boven de 1Gbps uit, maar gemiddeld zo’n 800-900. Via een WiFi punt zit de snelheid tussen de 300-400 mbit. Dit is top vergeleken met de oude DSL lijn. Zojuist deze speedtest uitgevoerd:
Hier ook veel uitval sinds vorige week. Ik zit op 4.5 km van de dichtstbijzijnde toren, alleen Vodafone heeft er 1 op 1.5 km. Ik heb dus een TP-Link Deco X50 5G á 350 euro gekocht met 2 +15db buitenantennes á 150 euro. Ik verbind met B3 en N27 met 230mbit down en 70 up. Heel netjes maar uiteraard met 4.5 km ertussen is het met slecht weer pruts. Alles werkte prima, gamen ging ook zonder problemen tot...vorige week. Wegvallende verbinding en regelmatig maar 1.6mbit tot 6 mbit. Dit vooral 's avonds na 1800. Er kan dan heel weinig. Tv hapert, gamen is onmogelijk, ping is ineens 200+.
Lijkt verdacht veel op netwerk throttling.
Sinds de overstap van huawei naar erickson is het nooit meer goed geweest langer dan een week.
Landelijke dekking 5G is een leugen. 4G frequentie is landelijk, 5G? Hoe kan ik nou met n78 verbinden op 4.5 km afstand?
Dit is 1 van vele threads over zaken die niet gaan, Odido, time to get your shit together. Ik mis de T mobile tijd, 20 jaar zonder issues, totdat jullie Odido werden. Echt om te huilen maar alternatieven zijn er niet hier....
….Alles werkte prima, gamen ging ook zonder problemen tot...vorige week. Wegvallende verbinding en regelmatig maar 1.6mbit tot 6 mbit. Dit vooral 's avonds na 1800. Er kan dan heel weinig. Tv hapert, gamen is onmogelijk, ping is ineens 200+.
…...
En wat gebeurt er als je je router opnieuw opstart? Als het bij mij wegvalt (regelmatig maar ca 1x per week) dan is een restart van de router voldoende om het weer werkzaam te krijgen. Nu ben ik geen gamer, kijk wel Netflix en nlziet, dus wellicht heb ik er meer last van maar merk ik het niet….
….Alles werkte prima, gamen ging ook zonder problemen tot...vorige week. Wegvallende verbinding en regelmatig maar 1.6mbit tot 6 mbit. Dit vooral 's avonds na 1800. Er kan dan heel weinig. Tv hapert, gamen is onmogelijk, ping is ineens 200+.
…...
En wat gebeurt er als je je router opnieuw opstart? Als het bij mij wegvalt (regelmatig maar ca 1x per week) dan is een restart van de router voldoende om het weer werkzaam te krijgen. Nu ben ik geen gamer, kijk wel Netflix en nlziet, dus wellicht heb ik er meer last van maar merk ik het niet….
Tja, dat helpt soms wel maar vaak ook niet, zeker 's avonds. Ik ben zelf al klant sinds het eerste 4g voor thuis trial, daarnaast ben ik ex Ziggo en KPN monteur. Ik weet een hoop over signalen. Mijn ontvangst signalen zijn prima voor een afstand van 4.5km hemelsbreed, mijn Tp-link deco is nog geen 6 maanden oud en daarnaast werkte het tot een week geleden prima.
Vervelende is dat om dat Odido zo'n pruts modem levert zonder de mogelijkheid om externe antennes aan te sluiten ik zelf 450 euro heb geïnvesteerd. Zorg dan op zn minst dat hier in the middle nowhere je netwerk niet zo snel overbelast raakt, het is niet bepaald hartje Den Haag hier.
Vooral het hele 5G dekking verhaal vind ik niet netjes. 4G frequentie gebruiken voor 5G is prima maar het verkoop het dan als 5G ready ofzo, net als HD ready en full HD, dit is net zoiets. Het is niet echt 5G het is 5G ready.
Vodafone erkend WEL dat er hier een zwart gat is en heeft al een mast geplaatst om dit te dichten, waarom dan niet Odido en KPN? Zelfde zwarte gat toch.
Nou goed, lekker van me af aan het zeiken. Zit alleen nog bij Odido omdat KPN gewoon duur is en die mast staat net zo ver. En de service van een van hun medewerkers bij backend is top, zij is de 2e reden. Denkt mee met elke stap en praat met mij op technisch niveau, erg prettig. Anyway ik heb contact met haar sinds september 2023 tot een paar weken terug. Ongeveer toen T-Mobile, Odido werd en ze overstapten van Huawei zendmasten naar Ericksson....do the math
Signalen op de screenshot zijn dus met 2 gerichte (richtbare) + 15db buitenantennes van 150 euro. Zonder die heb ik bijna niets dus die landelijke dekking is onzin.
…...
Tja, dat helpt soms wel maar vaak ook niet, zeker 's avonds. Ik ben zelf al klant sinds het eerste 4g voor thuis trial, daarnaast ben ik ex Ziggo en KPN monteur. Ik weet een hoop over signalen. Mijn ontvangst signalen zijn prima voor een afstand van 4.5km hemelsbreed, mijn Tp-link deco is nog geen 6 maanden oud en daarnaast werkte het tot een week geleden prima.
Vervelende is dat om dat Odido zo'n pruts modem levert zonder de mogelijkheid om externe antennes aan te sluiten ik zelf 450 euro heb geïnvesteerd. Zorg dan op zn minst dat hier in the middle nowhere je netwerk niet zo snel overbelast raakt, het is niet bepaald hartje Den Haag hier.
Vooral het hele 5G dekking verhaal vind ik niet netjes. 4G frequentie gebruiken voor 5G is prima maar het verkoop het dan als 5G ready ofzo, net als HD ready en full HD, dit is net zoiets. Het is niet echt 5G het is 5G ready.
Vodafone erkend WEL dat er hier een zwart gat is en heeft al een mast geplaatst om dit te dichten, waarom dan niet Odido en KPN? Zelfde zwarte gat toch.
Nou goed, lekker van me af aan het zeiken. Zit alleen nog bij Odido omdat KPN gewoon duur is en die mast staat net zo ver. En de service van een van hun medewerkers bij backend is top, zij is de 2e reden. Denkt mee met elke stap en praat met mij op technisch niveau, erg prettig. Anyway ik heb contact met haar sinds september 2023 tot een paar weken terug. Ongeveer toen T-Mobile, Odido werd en ze overstapten van Huawei zendmasten naar Ericksson....do the math
Signalen op de screenshot zijn dus met 2 gerichte (richtbare) + 15db buitenantennes van 150 euro. Zonder die heb ik bijna niets dus die landelijke dekking is onzin.
Misschien handig om hier een eigen topic voor te openen in plaats dit allemaal hierzo plaatsen? :-)
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.