Mijn Fritbox 6860 5G (hierna te noemen 6860) heb ik getest op zowel Odido Mobiel als Odido Klik en Klaar. Hierbij deel ik mijn bevindingen. De aanleiding voor deze stap was dat ik hier in het buitengebied als het om vast internet gaat alleen maar gebruik kan maken van diensten die voor mij te traag en onbetrouwbaar zijn gebleken. Ik gebruikte daarvoor Fritzboxen ondermeer de 7590 en zijn voorgangers. Als test maakte ik een tussenstap met de 6850 LTE en Odido Mobiel. Met het aangeven van T Mobile als provider in de Fritzbox en een configuratie backup vanuit de 7590 werkte dit alles binnen 1 uurtje en waren al mijn instellingen keurig overgezet! Veel sneller dan vast maar nog wel beperkt tot circa 30Mbps. Vervolgens heb ik opnieuw als test daarnaast de Klik en Klaar dienst met de standaard Zyxel NR5307 in gebruik genomen. .Ook dit werkt prima en is natuurlijk veel sneller. Met de komst van de nieuwe 6860 hoopte ik alles eindelijk perfect te kunnen gaan inrichten. Ik heb de Klik en Klaar chip in de 6860 geplaatst. Met de instelling T Mobile bleek geen netwerk te kunnen worden gevonden en er was ook geen instelling voor Klik en Klaar. Odido klantenservice gaf aan dat het modem niet zou gaan werken. Gelukkig hadden ze het mis. Op de 6860 moet voor de klik en klaar dienst ‘andere provider’ worden aangeklikt en moet “fwainternet” als APN worden ingesteld. Nadat ik het configuratiebestand vanuit de andere Fritzbox geladen heb werkte alles ook hier binnen een uurtje naar behoren. Snelheid ca. 500Mbps. Kortom de Fritzbox 6860 5G werkt prima met klik en Klaar.. Ik heb vervolgens de chip van Odido mobiel in de 6860 geplaatst. Nadat als provider T mobile is aangegeven en de configuratie bestanden weer zijn geladen draaide het hele netwerk binnen een uurtje naar volle tevredenheid. Ook hier circa 500Mbps. Omdat ik graag uit en in wil bellen met mijn DECT telefoons via de 6860 via het Odido mobiele nummer geef ik de voorkeur aan Odido mobiel boven Klik en Klaar. De Klik en Klaar dienst met de NR5307 heb ik daarnaast aangehouden voor TV kijken met NLZiet en server backups. Technisch kan dit ook via de 6860 / Odido mobiel maar ik breng zo het grootste dataverbruik naar Klik en Klaar. Ter informatie mijn netwerk met de 6860 is behoorlijk complex en uitgebreid. Diverse Windows PC’s, iMac, iPhones, iPad’s, Apple TV. Synology Servers, draadloze printers, Home Assistant Home Automation voor radiatorkranen, CV ketel, heel veel lampen, dimmers, temperatuur, vochtigheid beweging-, licht- en CO2 sensors, schakelaars, Enphase met zonnepanelen, P1 gas en electra meter en meer. Voor de 6860 telefonie met DECT gebruik ik 5 DECT telefoons, het Odido mobiele nummer om ingebeld te worden en uit te bellen en maak ik gebruik van VOIP ‘vaste nummers’ bij CheapConnect.
Voor zowel Klik en klaar geldt dat het IP nummer dagelijks wijzigt. Dat is niet erg, Om toch van buiten naar binnen te komen moet voor zowel Klik en klaar als mobiel dan natuurlijk wel gebruik worden gemaakt van een Dynamic DNS dienst (DDNS).