Skip to main content

Publieke ip niet te bereiken van buitenaf

Ik heb sinds vanmiddag ineens dat mijn ip niet meer te bereiken is vanaf buitenaf.
Als ik zelf mijn ip ping met een computer op het lokale netwerkt dan werkt dat prima, maar andere van buitenaf krijgen een time-out. Ook het verbinden met mijn computer (via port forwarding) wat t/m vandaag prima werkte lukt niet meer.

Ik had al gebeld met de klantenservice, maar die konden mij niet helpen want het viel niet binnen de standaard problemen.

Een collega van mij heeft voor mij `tracert` gedraaid en kreeg het volgende (begin eraf geknipt voor privacy):
```
  5    26 ms    23 ms    22 ms  86.85-254-62.static.virginmediabusiness.co.uk [62.254.85.86]
  6     *        *        *     Request timed out.
  7    27 ms    26 ms    24 ms  uk-lon01b-ri1-ae-25-0.aorta.net [84.116.136.102]
  8    24 ms    26 ms    28 ms  ldn-b3-link.ip.twelve99.net [213.248.84.25]
  9    30 ms    29 ms    25 ms  ldn-bb1-link.ip.twelve99.net [62.115.120.74]
 10     *        *       31 ms  adm-bb1-link.ip.twelve99.net [62.115.139.144]
 11    31 ms    28 ms    30 ms  adm-b3-link.ip.twelve99.net [62.115.136.221]
 12    41 ms    34 ms    36 ms  odido-ic-381103.ip.twelve99-cust.net [62.115.151.1]
 13     *        *        *     Request timed out.
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19     *        *        *     Request timed out.
 20     *        *        *     Request timed out.

etc ...
```
Dus het lijkt er op dat het ergens binnen Odido mis loopt.

Mijn modem is een Zyxel T56. Ik heb 'm ondertussen al meerdere keren herstart (ook 30s gewacht) en ook mijn converter voor de glasvezel.

Ik vond nog een oud topic met hetzelfde probleem: https://community.odido.nl/topic/show?tid=304788&fid=492
Daar is het mysterieus weer opgelost na enige tijd.

Ik hoop dat het bij mij ook op mysterieuze wijze weer werkt morgen
 zo niet hoop ik dat Odido het intern op kan lossen, want ik kan dus nu mijn eigen huis niet bereiken van buitenaf (en mijn collega's ook niet).

Uitgelichte reactie

25 maart 2025

Je kunt niet vertrouwen op traceer. Die doet n.l. alleen UDP en dat wordt niet door alle sub-hops ondersteund. Je zou dan een traceroute -T moeten doen op Linux. Dan wordt dat via TCP gedaan en is betrouwbaarder.

Inderdaad eerst controleren of je IP gewijzigd is.

(Overigens zou je in dat geval ook dynamic dns in kunnen stellen in de Zyxel met duckdns. Dan heb je nooit meer last van een e.v. IP wisseling want je kunt dan gewoon bas.duckdns.org gebruiken als host om te verbinden) 

9 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8707 reacties
  • 25 maart 2025

Is je IP adres niet veranderd? Wat zegt "whatismyip.com".

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 25 maart 2025

Mijn ip is niet veranderd. “whatsmyip.com” zegt hetzelfde als mijn modem.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 954 reacties
  • 25 maart 2025

Je kunt niet vertrouwen op traceer. Die doet n.l. alleen UDP en dat wordt niet door alle sub-hops ondersteund. Je zou dan een traceroute -T moeten doen op Linux. Dan wordt dat via TCP gedaan en is betrouwbaarder.

(Overigens zou je in dat geval ook dynamic dns in kunnen stellen in de Zyxel met duckdns. Dan heb je nooit meer last van een e.v. IP wisseling want je kunt dan gewoon bas.duckdns.org gebruiken als host om te verbinden) 

• Auteur
  • 2 reacties
  • 25 maart 2025
rvk01 schreef:

Bedankt voor de suggesties, maar het punt is niet dat UDP niet werkt. TCP werkt ook niet, en ping ook niet (van buitenaf, naar mezelf pingen werkt wel).

Mijn ip is niet gewijzigd. Ik heb het direct van mijn modem gepakt. Whatsmyip zegt ook hetzelfde.

Een dynamische dns instellen gaat niet helpen, want die vertaalt het alleen maar in mijn kale ip-adres, welke dus niet werkt.

• 143 reacties
  • 25 maart 2025

Zijn routers niet standaard ingesteld om op ping van buiten niet te reageren? Dat is de effectiefste methode tegen script kiddies, de proberen iemand te vinden en dan DDOSen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 954 reacties
  • 25 maart 2025
ccnl schreef:

Zijn routers niet standaard ingesteld om op ping van buiten niet te reageren? Dat is de effectiefste methode tegen script kiddies, de proberen iemand te vinden en dan DDOSen.

Dat is standaard inderdaad op de Zyxel uitgeschakeld. Je kunt de PING response bij Onderhoud > Extern beheer wel zo weer aanzetten op de WAN poort.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 25 maart 2025
rvk01 schreef:
ccnl schreef:

Dat is standaard inderdaad op de Zyxel uitgeschakeld. Je kunt de PING response bij Onderhoud > Extern beheer wel zo weer aanzetten op de WAN poort.

Ah dank! Ik wist niet dat dat uit stond. Lijkt ook de trace te beinvloeden. Als ik het aan zet kan ik nu succesvol een ping doen vanuit extern. Ik hoop dat dit betekent dat tcp ook weer werkt
 we gaan het zien morgen.

Edit:
Oh, nu mag ik plotseling wel reageren

In 't kort. Mijn ip is niet veranderd, maar ik was niet bereikbaar via tcp/udp. En ping, maar dat lag dus ook aan dat dat uit stond.

• 143 reacties
  • 26 maart 2025
Bas van den Berg schreef:

ik was niet bereikbaar via tcp/udp.

Je kan het testen via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/, natuurlijk moet een server op de ports luisteren en een portforwarding in Zyxel naar jouw test-server. UDP kan je niet testen, alleen TCP.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 954 reacties
  • 26 maart 2025
ccnl schreef:

UDP kan je niet testen, alleen TCP.

Inderdaad kun je met de meeste sites UDP niet testen. Met veel Linux tools wel. Bv ook met nmap. Je kunt uiteraard ook een online nmap variant gebruiken 😉

https://pentest-tools.com/network-vulnerability-scanning/udp-port-scanner-online-nmap

• 143 reacties
  • 26 maart 2025
rvk01 schreef:
ccnl schreef:

UDP kan je niet testen, alleen TCP.

Inderdaad kun je met de meeste sites UDP niet testen. Met veel Linux tools wel. Bv ook met nmap. Je kunt uiteraard ook een online nmap variant gebruiken 😉

https://pentest-tools.com/network-vulnerability-scanning/udp-port-scanner-online-nmap

Het probleem is dat de servers zijn niet verplicht op UDP een antwoord te geven, je weet dus niet of de port open of gesloten is. Alleen bij antwoord weet je dat de port is open

Table 5.3. How Nmap interprets responses to a UDP probe

Probe Response Assigned State
Any UDP response from target port (unusual) open
No response received (even after retransmissions) open|filtered
ICMP port unreachable error (type 3, code 3) closed
Other ICMP unreachable errors (type 3, code 1, 2, 9, 10, or 13) filtered

• Auteur
  • 2 reacties
  • 26 maart 2025

Dank voor de hulp iedereen! Het werkt weer vandaag, ik weet niet precies wat er mis was gisteren.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen