Skip to main content

Ik heb sinds vanmiddag ineens dat mijn ip niet meer te bereiken is vanaf buitenaf.
Als ik zelf mijn ip ping met een computer op het lokale netwerkt dan werkt dat prima, maar andere van buitenaf krijgen een time-out. Ook het verbinden met mijn computer (via port forwarding) wat t/m vandaag prima werkte lukt niet meer.

Ik had al gebeld met de klantenservice, maar die konden mij niet helpen want het viel niet binnen de standaard problemen.

Een collega van mij heeft voor mij `tracert` gedraaid en kreeg het volgende (begin eraf geknipt voor privacy):
```
  5    26 ms    23 ms    22 ms  86.85-254-62.static.virginmediabusiness.co.uk n62.254.85.86]
  6     *        *        *     Request timed out.
  7    27 ms    26 ms    24 ms  uk-lon01b-ri1-ae-25-0.aorta.net 84.116.136.102]
  8    24 ms    26 ms    28 ms  ldn-b3-link.ip.twelve99.net s213.248.84.25]
  9    30 ms    29 ms    25 ms  ldn-bb1-link.ip.twelve99.net 62.115.120.74]
 10     *        *       31 ms  adm-bb1-link.ip.twelve99.net <62.115.139.144]
 11    31 ms    28 ms    30 ms  adm-b3-link.ip.twelve99.net n62.115.136.221]
 12    41 ms    34 ms    36 ms  odido-ic-381103.ip.twelve99-cust.net 962.115.151.1]
 13     *        *        *     Request timed out.
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19     *        *        *     Request timed out.
 20     *        *        *     Request timed out.

… etc ...
```
Dus het lijkt er op dat het ergens binnen Odido mis loopt.

Mijn modem is een Zyxel T56. Ik heb 'm ondertussen al meerdere keren herstart (ook 30s gewacht) en ook mijn converter voor de glasvezel.

Ik vond nog een oud topic met hetzelfde probleem: https://community.odido.nl/topic/show?tid=304788&fid=492
Daar is het mysterieus weer opgelost na enige tijd.

Ik hoop dat het bij mij ook op mysterieuze wijze weer werkt morgen… zo niet hoop ik dat Odido het intern op kan lossen, want ik kan dus nu mijn eigen huis niet bereiken van buitenaf (en mijn collega's ook niet).

Is je IP adres niet veranderd? Wat zegt "whatismyip.com".


Mijn ip is niet veranderd. “whatsmyip.com” zegt hetzelfde als mijn modem.


Je kunt niet vertrouwen op traceer. Die doet n.l. alleen UDP en dat wordt niet door alle sub-hops ondersteund. Je zou dan een traceroute -T moeten doen op Linux. Dan wordt dat via TCP gedaan en is betrouwbaarder.

Inderdaad eerst controleren of je IP gewijzigd is.

(Overigens zou je in dat geval ook dynamic dns in kunnen stellen in de Zyxel met duckdns. Dan heb je nooit meer last van een e.v. IP wisseling want je kunt dan gewoon bas.duckdns.org gebruiken als host om te verbinden) 

 


Je kunt niet vertrouwen op traceer. Die doet n.l. alleen UDP en dat wordt niet door alle sub-hops ondersteund. Je zou dan een traceroute -T moeten doen op Linux. Dan wordt dat via TCP gedaan en is betrouwbaarder.

Inderdaad eerst controleren of je IP gewijzigd is.

(Overigens zou je in dat geval ook dynamic dns in kunnen stellen in de Zyxel met duckdns. Dan heb je nooit meer last van een e.v. IP wisseling want je kunt dan gewoon bas.duckdns.org gebruiken als host om te verbinden) 

 

Bedankt voor de suggesties, maar het punt is niet dat UDP niet werkt. TCP werkt ook niet, en ping ook niet (van buitenaf, naar mezelf pingen werkt wel).

Mijn ip is niet gewijzigd. Ik heb het direct van mijn modem gepakt. Whatsmyip zegt ook hetzelfde.

Een dynamische dns instellen gaat niet helpen, want die vertaalt het alleen maar in mijn kale ip-adres, welke dus niet werkt.


Zijn routers niet standaard ingesteld om op ping van buiten niet te reageren? Dat is de effectiefste methode tegen script kiddies, de proberen iemand te vinden en dan DDOSen.


Zijn routers niet standaard ingesteld om op ping van buiten niet te reageren? Dat is de effectiefste methode tegen script kiddies, de proberen iemand te vinden en dan DDOSen.

Dat is standaard inderdaad op de Zyxel uitgeschakeld. Je kunt de PING response bij Onderhoud > Extern beheer wel zo weer aanzetten op de WAN poort.

 


Zijn routers niet standaard ingesteld om op ping van buiten niet te reageren? Dat is de effectiefste methode tegen script kiddies, de proberen iemand te vinden en dan DDOSen.

Dat is standaard inderdaad op de Zyxel uitgeschakeld. Je kunt de PING response bij Onderhoud > Extern beheer wel zo weer aanzetten op de WAN poort.

 

Ah dank! Ik wist niet dat dat uit stond. Lijkt ook de trace te beinvloeden. Als ik het aan zet kan ik nu succesvol een ping doen vanuit extern. Ik hoop dat dit betekent dat tcp ook weer werkt… we gaan het zien morgen.

Edit:
Oh, nu mag ik plotseling wel reageren…
In 't kort. Mijn ip is niet veranderd, maar ik was niet bereikbaar via tcp/udp. En ping, maar dat lag dus ook aan dat dat uit stond.


ik was niet bereikbaar via tcp/udp.

Je kan het testen via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/, natuurlijk moet een server op de ports luisteren en een portforwarding in Zyxel naar jouw test-server. UDP kan je niet testen, alleen TCP.


 

UDP kan je niet testen, alleen TCP.

Inderdaad kun je met de meeste sites UDP niet testen. Met veel Linux tools wel. Bv ook met nmap. Je kunt uiteraard ook een online nmap variant gebruiken 😉

https://pentest-tools.com/network-vulnerability-scanning/udp-port-scanner-online-nmap

 


 

UDP kan je niet testen, alleen TCP.

Inderdaad kun je met de meeste sites UDP niet testen. Met veel Linux tools wel. Bv ook met nmap. Je kunt uiteraard ook een online nmap variant gebruiken 😉

https://pentest-tools.com/network-vulnerability-scanning/udp-port-scanner-online-nmap

Het probleem is dat de servers zijn niet verplicht op UDP een antwoord te geven, je weet dus niet of de port open of gesloten is. Alleen bij antwoord weet je dat de port is open

Table 5.3. How Nmap interprets responses to a UDP probe

Probe Response Assigned State
Any UDP response from target port (unusual) open
No response received (even after retransmissions) open|filtered
ICMP port unreachable error (type 3, code 3) closed
Other ICMP unreachable errors (type 3, code 1, 2, 9, 10, or 13) filtered

Dank voor de hulp iedereen! Het werkt weer vandaag, ik weet niet precies wat er mis was gisteren.


Reageer