Skip to main content

'Ziggo-eigenaar overweegt overname glasvezelnetwerken, mogelijk Delta en ODF'

'Ziggo-eigenaar overweegt overname glasvezelnetwerken, mogelijk Delta en ODF'

https://tweakers.net/nieuws/233378/ziggo-eigenaar-overweegt-overname-glasvezelnetwerken-mogelijk-delta-en-odf.html

Misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar mocht dit doorgaan is dit absoluut geen goed nieuws voor mensen die momenteel internet afnemen van Odido via de netwerken van Delta en OpenDutchFiber, of niet?

Ik ben vertrokken bij VodafoneZiggo, vanwege de kostenverhouding met het product dat ze leveren, als zij die lijnen overnemen zie ik het wel weer gebeuren dat de kosten die Odido moet betalen aan huur omhoog gaan en doorbelast worden aan de gebruikers.

Overal waar Odido internet aanbiedt via het KPN netwerk is het 10+ euro duurder per maand dan elders, dit zal via Liberty Global/VodafoneZiggo netwerk niet anders zijn.

Hoe groot is de kans dat het ACM hier een stokje voor steekt, gaat Odido zelf hier een stokje voor steken of wordt het maar alvast berusten op het feit dat de rekening weer omhoog gaat?

Uitgelichte reactie

29 maart 2025

Odido is geen eigenaar van de glasvezel netwerken.  Zij heeft wel de grootste voetprint in Nederland qua reach omdat ze met alle grote netbeheerders huurovereenkomst heeft afgesloten. De ACM zal inderdaad toezicht moeten houden op de machtspositie van telecom bedrijven in Nederland,  eigenlijk net zoals in het tweakers artikel staat over de overname van een aantal glasvezel netwerken door KPN.

Maar de markt is dynamisch,  wat nu is zal over 10 jaar echt anders zijn. Zeker nu veel glasvezel bedrijven,  maar ook Odido in handen zijn van investeerders.

7 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8726 reacties
  • 29 maart 2025

Odido is geen eigenaar van de glasvezel netwerken.  Zij heeft wel de grootste voetprint in Nederland qua reach omdat ze met alle grote netbeheerders huurovereenkomst heeft afgesloten. De ACM zal inderdaad toezicht moeten houden op de machtspositie van telecom bedrijven in Nederland,  eigenlijk net zoals in het tweakers artikel staat over de overname van een aantal glasvezel netwerken door KPN.

Maar de markt is dynamisch,  wat nu is zal over 10 jaar echt anders zijn. Zeker nu veel glasvezel bedrijven,  maar ook Odido in handen zijn van investeerders.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 29 maart 2025
eric schreef:

Ik weet dat Odido geen eigenaar is van de lijnen zoals ODF wat bij mij hier binnenloopt, maar ik zie wel weer de kostenstijgingen tegemoet zoals bij KPN-netwerken het geval is. Dan mag je meer voor hetzelfde betalen, enkel omdat Ziggo(LG) eigenaar is van die lijn en dan is het maar de vraag of het onderhoud op deze lijnen wel fatsoenlijk gedaan wordt.

De kosten die Ziggo(LG) maakt voor het opkopen van deze partijen wordt ergens doorberekend, de klanten uiteraard.

Dit lijkt mij voor Odido ook allesbehalve goed nieuws, op plekken waar ze via KPN aanbieden is het duurder of gelijk aan wat KPN kost per maand. Daar komt dan straks ook eenzelfde situatie bij via Ziggo bij.

Dan wordt Odido toch vrijwel overal buitenspel gezet omdat het niet kan concurreren met de prijzen als de twee concurrenten de lijnen bezitten?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8726 reacties
  • 29 maart 2025

Correct. Daarom is Odido ook begonnen met klik en klaar. Internet via de nieuwe hoge 5G frequenties.  Dat blijft dus op hun eigen netwerk, sterker nog, dan hoeven ze ook geen hoge aanlegkosten te maken naar elk huis. Dus ze zijn wel degelijk bezig met hun eigen strategie. 

Vanaf 12 april ook voor de zakelijke markt beschikbaar. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 990 reacties
  • 29 maart 2025
Zekerheid schreef:

Ik weet dat Odido geen eigenaar is van de lijnen zoals ODF wat bij mij hier binnenloopt, maar ik zie wel weer de kostenstijgingen tegemoet zoals bij KPN-netwerken het geval is. Dan mag je meer voor hetzelfde betalen, enkel omdat Ziggo(LG) eigenaar is van die lijn en dan is het maar de vraag of het onderhoud op deze lijnen wel fatsoenlijk gedaan wordt.

Dit is volgens mij bij Delta ook al het geval hoor. Hier betaal je €55 voor 1000/1000. Dat is volgens mij hetzelfde als bij KPN. Alleen bij ODF en KPN ODF betaal je volgens mij iets (€5 of €10) minder (wegens de eigen apparatuur).

Ze lopen vaak te klagen als er twee glasvezelkabels in de straat aangelegd worden maar juist om deze grappen en grollen vind ik dat niet erg. Binnenkort komt hier ook Glaspoort. Laat maar gelijk binnen leggen. Hoe meer hoe beter. Dan heb je tenminste concurrentie en keuze. Dat heb je dus als er één beheerder van het netwerk is veel minder.

• 143 reacties
  • 29 maart 2025
eric schreef:

Correct. Daarom is Odido ook begonnen met klik en klaar

Vanaf 12 april ook voor de zakelijke markt beschikbaar. 

Staat vanaf 15-04. Ze gebruiken ook dezelfde APN Fwainternet, maar mag de frequentie B8, B20, B28, n8, n20, n28 niet gebruiken. Zijn deze frequenties wel geoorloofd met K&K?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8726 reacties
  • 29 maart 2025

Nee, die staan uit in de zyxel router . Zodra het 5G standalone core netwerk gereed is kunnen ze dat ook vanuit het radio netwerk uitzetten. Dat is ook logisch als je voor 24 euro 2TB aan data mag versturen, dan moet dat in de hoge frequentie banden.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 29 maart 2025
rvk01 schreef:
Zekerheid schreef:

Dit is volgens mij bij Delta ook al het geval hoor. Hier betaal je €55 voor 1000/1000. Dat is volgens mij hetzelfde als bij KPN. Alleen bij ODF en KPN ODF betaal je volgens mij iets (€5 of €10) minder (wegens de eigen apparatuur).

Ze lopen vaak te klagen als er twee glasvezelkabels in de straat aangelegd worden maar juist om deze grappen en grollen vind ik dat niet erg. Binnenkort komt hier ook Glaspoort. Laat maar gelijk binnen leggen. Hoe meer hoe beter. Dan heb je tenminste concurrentie en keuze. Dat heb je dus als er één beheerder van het netwerk is veel minder.

Dat zal bij Delta idem zijn, echter is Delta t.o.v. Ziggo(LG) een kleinere partij, als VodafoneZiggo dit overneemt zal het graag de investering daarin terug willen zien, dat gaat dus gepaard met kostenverhogingen.

Je zou dan dus uiteindelijk een situatie krijgen waarin KPN en VodafoneZiggo een duopolie voeren, en andere aanbieders zoals Odido qua internet thuis vrijwel niet kan concurreren omdat die andere twee partijen de dienst uitmaken.

Met ook dus het gevolg dat deze 2 partijen zo’n beetje de kosten voor het hele land kan bepalen. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten om 5-20 euro meer te betalen per maand omdat de naam van Ziggo op het kabeltje geplakt zit...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen