Skip to main content

Gedoe omtrent wijzigen abonnementsvoorwaarden en het opzeggen van abonnement

• 30 december 2024
  • 6 reacties
  • 144 Bekeken

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Ik had naar aanleiding van berichtgeving (zoals https://tweakers.net/nieuws/229596/odido-klanten-kunnen-binnenkort-snelheid-vast-internet-niet-verlagen.html) over de wijziging van de algemene voorwaarden mijn 1-jarig Internet+TV abonnement vroegtijdig opgezegd via de telefonische klantenservice(na 5 keer doorverbonden te worden en niemand echt lijkt te weten wat hij/zij doet), echter is de pagina https://www.odido.nl/service/factuur/abonnementwijziging in de tussentijd dusdanig aangepast dat ik daardoor niet zo goed weet waar ik aan toe was.

In eerste instantie stond er op de Odido pagina niet vermeld dat de wijziging van de voorwaarden(en dus ook het kostenloze recht op opzegging) alléén voor 24-maand contracten zou zijn, waardoor ik het vermoeden heb dat ik met mijn specifieke opzegging van mijn 12-maandenctontract nog een naheffing zal gaan ontvangen en de opzegging dus níét kostenloos is. In het Tweakers artikel dat gebasseerd was op de oorspronkelijke Odido pagina(die dus inmiddels gewijzigd is) worden de 12-maanden-contracten wel genoemd. Helaas is het voor mij te laat om nog de 'oude' Odido pagina van de wijziging te kunnen screenshotten ter bewijsvoering hiervan. Ook dit topic laat mij in verwarring achter.

Omdat ik graag helder en een eenduidig antwoord wilde heb ik via het contactformulier gevraagd hoe het nou precies zit met mijn specifieke opzegging: kan ik een naheffing verwachten en zo ja, dan wil ik liever dat mijn contract gewoon doorloopt tot de oorspronkelijke einddatum en dat mijn stopzetting geannuleerd wordt.

De aanpak van Odido is echter: terugbellen, en als je niet opneemt is je zaak gesloten. Zodoende, toen ik de eerste keer niet opnam, wederom het formulier ingevuld, specifiek gevraagd of hier schriftelijk op gereageerd kan worden, maar toch werd ik wederom teruggebeld toen mijn telefoon op stil stond. Als ik had willen bellen, had ik zelf wel gebeld in plaats van mijn verhaal in een formulier typen en dan tot 6 werkdagen wachten op een telefoontje die je móét opnemen.

Ik ben dus 2 weken verder en heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag, dus besloot dan toch maar het nummer terug te bellen. Na 40 minuten bellen en meerdere keren doorverbonden te worden heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag, en is het enige wat ik weet dat wát het antwoord ook is (wel of geen naheffing of wel/geen kostenloze opzegging), is dat mijn opzegging niet meer geannuleerd kan worden omdat het “buiten de beslissingstermijn valt”. Dat is dus nogal zuur, omdat ik geen helder antwoord van jullie heb gekregen in de tussentijd.

Dus mijn contract eindigt op 15 januari, of ik dat nu wil of niet. Of ik door moet betalen voor de periode tot april (mijn oorspronkelijke einddatum) is mij nog steeds niet helder. Maar omdat het contract al zo snel afloopt moet ik wel al in actie komen en een ander internetabonnement afsluiten omdat ik anders zonder internet zit. Dit was juist wat ik wilde voorkomen maar nu ontkom ik daar niet meer aan en is het ‘annuleren van het annuleren’, zelfs als dat zou kunnen, eigenlijk te laat. Dan moet ik het andere internetabonnement dus ook weer gaan annuleren. 

TLDR: Klantenservice moet echt beter, niemand kan een helder antwoord geven, op schriftelijke vragen zou gewoon schriftelijk antwoord moeten kunnen komen. Na 1 uur bellen weet ik nog steeds niet waar ik aan toe ben. Is mijn opzegging kosteloos en zo nee, is mijn opzegging nog te annuleren? Who knows. 

Uitgelichte reactie

30 december 2024

Zo'n wijziging van een dienst dient minimaal 1 maand van te voren te worden aangekondigt en dan heeft de klant als de wijziging nadelig uitpakt het recht om binnen 30 dagen kosteloos op te zeggen.

Je hebt je gebaseerd op een Tweakers artikel terwijl je geen bericht hebt gehad van Odido over de wijziging. Het geldt voor jou dus niet en Odido heeft alleen een telefonische directe klantenservice. 

6 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8637 reacties
  • 30 december 2024
Uitgelichte reactie

Zo'n wijziging van een dienst dient minimaal 1 maand van te voren te worden aangekondigt en dan heeft de klant als de wijziging nadelig uitpakt het recht om binnen 30 dagen kosteloos op te zeggen.

Je hebt je gebaseerd op een Tweakers artikel terwijl je geen bericht hebt gehad van Odido over de wijziging. Het geldt voor jou dus niet en Odido heeft alleen een telefonische directe klantenservice. 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 30 december 2024

Ik wil graag geloven wat je zegt, maar ik zou ook graag willen geloven dat 1 van de medewerkers die ik heb gesproken dit gezegd zou hebben. Dat is niet gebeurd, en dat vind ik dus wel kwalijk. Ook een eventuele naheffing is in het gesprek niet benoemd, alleen in de bevestigingsmail van de opzegging zelf.

De eerste keer dat ik belde heb ik bij elke persoon die ik sprak specifiek de wijziging van de voorwaarden en het kosteloos opzeggen bewust genoemd. Dit resulteerde in onwetendheid, waarna ik weer een andere persoon aan de lijn kreeg, waarna weer hetzelfde gebeurde. De vijfde persoon die ik sprak zei wel van de wijziging van de voorwaarden te weten, vroeg waar ik dit gelezen had, en zette de annulering door.

Toch heb ik daarna twijfels gehad en wilde ik dus helder krijgen hoe de vork precies in de steel zit zodat ik er eventueel nog iets aan kon doen, en door de dramatische doorverwijsbingo waar je 5x je naam en postcode moet geven, besloot ik dat dus d.m.v. het contactformulier te doen, in de hoop dat in getypte tekst mijn vragen wel duidelijk overkomen en iemand daadwerkelijk dingen opzoekt in plaats van "ik weet dit niet dus ik verwijs je door" en een concreet antwoord zou geven.

Ik zou sowieso aanbevelen om, indien het statement "Odido heeft alleen een telefonische klantenservice" klopt(en daar lijkt het op), het contactformulier op de website te benoemen als wat het is: een "terugbelverzoek". Dan is degene die contact opneemt hier ook beter bewust van. In de bevestigingsmail van je ingevulde formulier staat tevens niet vermeld dat het om een telefonisch antwoord zou gaan. Er staat "Je ontvangt binnen 6 dagen een inhoudelijke reactie", wat in mijn optiek eerder zou duiden op een schriftelijke reactie in plaats van een belletje. Verbeterpuntje dus.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8637 reacties
  • 30 december 2024

Tja, schriftelijk kan handig zijn, maar vaak zie je ook dat het wat luisteren naar een klant en daarop antwoorden, dus meer een dialoog gevoerd wordt naar aanleiding van zo'n contactvraag. Jij hebt het misschien goed opgeschreven, ik vermoed dat de meeste vragen nogal cryptisch zijn en in een gesprek duidelijk wordt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 876 reacties
  • 30 december 2024
eric schreef:

Het probleem met die “klantenservice” is dat ze het daar niet goed weten. Diverse verhalen gehoord waarbij klanten te horen hebben gekregen dat het voor ALLE contracten geldt. Dit is dus (volgens het verhaal hier) niet het geval. Het is duidelijk dat de medewerkers (ALLE) op de telefonische klantenservice hier niet goed over geïnformeerd zijn. Dan wordt er hier duidelijker antwoord gegeven (na wat uitzoekwerk).

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 22 januari 2025

Er is onduidelijkheid over het niet meer verlagen van de internetsnelheid na 1 februari 2025.

Ik heb al enkele keren telefonisch contact opgenomen met de klantendienst maar krijg elke keer een ander antwoordt. Ik heb sinds 24 oktober 2024 een 2 jarig contract met daarin 12 maande 1 Gb internet snelheid. Nu geven jullie aan dat ik de snelheid niet meer kan verlagen na 1 februari 2025, de ene medewerker zegt ja klopt je moet hem nu verlagen een andere medewerker zegt nee als de 12 maanden voorbij zijn kun je de snelheid gewoon verlagen. Ik zou graag zwart op wit een antwoort hebben wat nu de werkelijkheid is. Zou ik nu mijn snelheid verlagen dan ben ik mijn voordeel van 30 euro per maand kwijt en ga ik 45 euro betalen voor een lagere internet snelheid. jjwolters 

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 876 reacties
  • 24 januari 2025

@jjwolters Als het goed is raak je je korting niet kwijt als je de snelheid verlaagt. Gebeurd dit wel dan moet je even contact opnemen met de klantenservice (want dat zou dan een foutje zijn).

Wat betreft de mogelijkheid om te verlagen na 31 januari… kun je eens kijken op de factuur van december? Staat daar een zin dat de voorwaarden gewijzigd zijn? Als dat zo is, dan klopt het inderdaad dat je na 31 januari niet kunt verlagen. Als de voorwaarden niet gewijzigd zijn… dan zou die mogelijkheid nog wel aanwezig moeten zijn.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen