Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 4983 Bekeken

Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.

Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.

Maximum 575ms ping uit 100

 

Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

165 reacties

Reputatie 1

Ik heb ondertussen alles doorgelezen, hier mijn situatie:

  • Ik ervaar veel lag-spikes en packet loss tijdens online gamen (COD op ps5) wat het ondragelijk maakt. 
  • Ik heb de Firmware update al op mijn T56 Zyxel
  • Verbinding is prima, ik ben niet in de gelegenheid om dit bekabeld te testen en/of screenshots op te sturen van tests met ping etc. 
  • 400mbps download uit en 110mbps download op wifi, (250mbps upload op wifi). Rond 7 ping. 
  • Deze lag spikes zijn om de 5-10 seconden en duren 1-2 seconden.

Er zijn zo veel mensen die dit voor mijn gevoel ook ervaren. Wat kunnen we hier aan doen? Hiervoor nooit problemen ervaren met andere providers. Als jullie perse willen testen zal er iemand langs voor moeten komen. 

This is why I suggested that they allow someone to help them test, and give the share the root console creds, you need a UART device in order to access that. I think this is reaching a point that they are going to start to lose customers, no matter the price, or everyone will start to reject their router and ask for a discount on your monthly, since you can’t use the provided router which you pay for. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Chapeaubas92, @pockeyhock, @JDieren, @hdj1234, @alexsdam, @Den2 en @ChaosMonkey, zoals Teresa al benoemt heeft zijn er seperate tickets aangemaakt. Daarnaast heb ik jullie samen gebundeld en in één keer intern doorgezet naar ons netwerk-team. Er zal dus grondig onderzoek worden gedaan.

 

Buiten dit om ben ik een grootschalig onderzoek gestart om het euvel van latency, ping en jitter beter en sneller te kunnen oplossen. Weet dat jullie ook hierin meegenomen zullen worden en dat we hier strak op zitten. Ik wil geen loze beloftes doen dat het snel opgelost zal zijn dus die zal ik ook niet maken. Dit blijf en is een lastig issue om op te lossen. Ligt het aan de hardware of gaat er iets mis met de capaciteit? Dat is aan ons en de onderaannemers om te onderzoeken. Hopelijk krijgen we nu een beter beeld van de gehele situatie. Bedankt voor jullie begrip.

   

Reputatie 1

I believe it’s safe to say that Odido needs to have a look what their custom firmware package for this  Zyxel EX5601 (which is the base for the T-56) is doing. It doesn’t appear that Odido is willing to give the console login for this device to we can have a look. So I hope they will do a deep dive and speak to whom ever created this customization of the Zyxel firmware, and correct whatever bug they introduced. 

Reputatie 3

@Tommie van Odido Aha, ik had net al een hick-up en zie nu dat er inderdaad een nieuwe firmware versie staat. Mijn Unifi doet geen speedtest, maar wel mijn OpenHab domotica systeem (elke 30min).

Ik zal even kijken of ik vanavond de zyxel ertussenuit kan halen. Dit is het redelijk stabiele beeld sinds 10 uur (toen was internet even weg):
 

 

Reputatie 2

Inderdaad, heb al eerder screenshots  aangeleverd maar er werd helaas niks mee gedaan.

 

( ik sluit mij aan bij @pockeyhock en @Chapeaubas92  vanuit een ander topic over het zelfde probleem. )

 

PING test ( Verder geen apparatuur aangesloten zoals tv box etc ) :
ONT -> Zyxel -> Bedrade computer = 200-1000ms. cmd
ONT -> ASUS -> Bedrade computer = 1-20ms. cmd
ONT -> ASUS -> Bedrade computer -> speedtest Odido Amsterdam-> 200-1000ms.

Reputatie 3

@Jason van Odido jullie hebben toch al talloze screenshots van dit probleem ?! dit moet niet moeilijk zijn om na te spelen. en de bron is de zyxel, ik had ook serieus vaak last van spikes. zyxel eruit en geen greintje last meer. 

if it looks like a duck, quacks like a duck, etc

Reputatie 1

Hey @Den2, ik heb zojuist gekeken en zie dat de netwerkbeheerder werkzaamheden verricht heeft in de wijkcentrale. Zij geven aan dat het opgelost zou moeten zijn. Gebeurt het nog steeds bij één enkele hop van een hoge ms of vaker?

 

Hallo @Tommie van Odido , het zijn nog steeds meerdere spikes in een tijdsbestek van 10minuten. Precies zoals het voorheen ook was. 

 

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er niks gedaan word met de bevindingen van klanten hier op t forum. Iedereen die dit probleem ervaart en een ander merk router plaatst, heeft geen last meer van ping spikes. Zo heb ik zelf een Netgear R7000 geprobeerd ipv de T56 en ook hier zijn de spikes dan verleden tijd. Ik heb dit eerder al gepost inclusief screenshots van de testresultaten. Dus aanpassingen in de wijkcentrale hadden niet gehoeven. Dit had de technische afdeling van Odido ook kunnen zien als ze hier eens mee zouden kijken naar onze testresultaten/bevindingen.

Ik heb al meerdere keren gevraagd om eens een T54 of T75 te testen ipv de T56 maar dit word elke keer genegeerd. Dit is misschien geen echte oplossing en eerder een workaround maar ja als het werkt, werkt het. 

Wat gaat er nu gebeuren om dit probleem te fixen?
 

Reputatie 3

@Tommie van Odido  ik ben wel benieuwd of jullie kunnen naspelen wat hier op de community als oplossing blijkbaar werkt. Even de zyxel vervangen door een andere router en blijkbaar is het opgelost. Om dat na te spelen moet niet heel veel tijd kosten en daarmee kun je dan weer data verzamelen voor een oplossing.

Reputatie 2

Hey @pockeyhock, ik ben op dit moment zoveel mogelijk gegevens aan het verzamelen voor een grondig onderzoek. Hopelijk kunnen we hier dan eindelijk een klap op geven! 

Neem je dan ook gelijk alles mee met de mensen waaronder mijzelf die hun eigen router nu hebben geplaatst ipv de t-56 en GEEN last meer hebben van de latency spikes? We zitten al maaaaaanden te wachten op een fix, en nu is er zo iets simpels (lees : een andere router plaatsen) wat het hele probleem oplost.

Reputatie 1

Ik kan ook bevestigen dat sinds wissel van T-56 naar eigen router, dat de pingspikes weg zijn. Sterker nog.. als ik de T-56 router op LAN IP ping, met of zonder WAN kabel, zie ik alsnog deze ping spikes langskomen. Het probleem zit dus echt in die router zelf. Ik denk dat er weinig structureel mis is op het Odido netwerk hierin.

Pings van tussenliggende switches analyseren heeft m.i. weinig zin. Dat zullen meestal wel layer-3 switches zijn waarbij alle verkeer afhandeling in hardware gebeurd. Dat in tegenstelling tot veel thuisrouters die deel van afhandeling in software nog moeten doen (vandaar ook de ping spikes door firmware problemen).

Het IP wat je ziet van zo’n L3 switch kan slechts een management interface o.i.d. zijn die relatief traag werkt, maar waar je niets mee van doen hebt. Er komt geen productie verkeer langs. Een tweede hint is dat gedurende de route, de ping tijden ongelijkmatig oplopen.. dat suggereert mij dat je iets anders meet.

Nu ben ik geen netwerk engineer, dus ik kan er naast zitten.. maar dit is wat ik gezien heb nadat ik voor mijn werk een custom ethernet switch moest ontwerpen (elektronica design).

Voor wat betreft VLAN300 instellen zie ik dat pfSense dat heel anders doet. Ik krijg in pfSense dan namelijk een tweede (virtuele) netwerk interface waar VLAN300 verkeer op/af komt. De WAN poort is nog steeds actief met een 192.168.10.x (static) IP voor de ONT zonder VLAN. Op de virtuele interface kan ik dan een virtuele gateway aanmaken die als DHCP client een IP van Odido krijgt. Daarna moet ik de routing wijzigen naar die virtuele gateway zodat al mijn internet verkeer via die virtuele gateway gaat (ipv van de fysieke WAN poort, want die heeft geen VLAN tag).

 

 

 

Ik heb deze how-to gevolgd en de Odido router weggehaald en de netgear er voor in de plaats gezet en al een paar uur geen enkele disconnect, packet loss of jitter symbooltjes in beeld gehad tijdens het gamen dus het probleem lijkt voor mij opgelost. Lijkt toch dat de router van Odido het probleem is.

Ik krijg net de volgende mail binnen.

 

Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.

 

En nu? @Tommie van Odido @Teresa van Odido 

Ze zijn wel grappig… ik ga pas de zyxel weer aansluiten als ik 10 andere voor mij heb gezien die zeggen alles werkt weer. En dan nog even babbelen met odido zelf voor compensatie aangezien ik dus vanaf oktober 2023 geen goed gebruik heb kunnen maken van het internet… 

Ach, ik heb al op pagina 4 gezegd dat die T-56 crap is en dat willen ze blijkbaar niet lezen. Zelf heb ik deze nu in de kast gegooid en terug gezet naar fabrieksinstellingen en maak gebruik van mijn Netgear Orbi en ben sinds dien probleemloos aan het gamen.

@Teresa van Odido  en @Tommie van Odido hebben daar helemaal niet meer op gereageerd terwijl ik ook flinke kosten en frustratie heb opgelopen omdat ik sinds aug 23 tegen problemen aanliep met zowel internet als met TV. (waarschijnlijk omdat ik niet zo aardig was maar wat verwacht je als je al zo lang tegen een muur aanloopt van afschuiven e.d.)

Ik vind dat dit soort dingen helemaal niet op een forum uitgevochten moet worden (want zo voelt het bij mij in ieder geval) maar dat mensen met voldoende kennis in dienst van Odido zelf opgelost zou moeten worden.

Maar als je internet problemen ondervind komt Guidion als externe partij die ingehuurd is door Odido voor het netwerk maar ook deze partij gebruikt weer ZZP-ers om mensen de nieuwe aansluitingen te doen.

Het is dus een wirwar van schakels waar je doorheen moet en iedereen wijst naar elkaar en er komt dus heel moeilijk een oplossing.

Dat is nu de werkwijze van Odido in mijn ogen. Als ik van te voren had geweten dat Odido Mobiel en Odido Internet/TV blijkbaar gescheiden zijn van elkaar dan was ik niet overgestapt van KPN internet/TV naar Odido Internet/TV want met mijn mobiele abonnement heb ik nog nooit een lang probleem ondervonden zoals ik nu met internet/TV wel ondervind.

 

Dus ik hoop dat Odido zelf contact opneemt voor eventuele compensatie maar ik verwacht er niet te veel meer van.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Dit is gewoon een fritzbox, bij instellen gewoon WAN gekozen en de zyxel eruit gehaald dan werkte het gewoon.

Reputatie 1

I believe it’s safe to say that Odido needs to have a look what their custom firmware package for this  Zyxel EX5601 (which is the base for the T-56) is doing. It doesn’t appear that Odido is willing to give the console login for this device to we can have a look. So I hope they will do a deep dive and speak to whom ever created this customization of the Zyxel firmware, and correct whatever bug they introduced. 

I don't think they will unlock the T56. A quick firmware update with the problem fixed would be nice, though.

After 4 months of ‘helpdesk misery’, frustation and an unplayable connection, i'm glad to see that the connection is good with an old Netgear router installed. I don't want this as a permanent solution, but for now i can at least enjoy online gaming again.

 

 @Chapeaubas92 hier gaat het na 1,5 dag testen met een R7000 ook nog steeds goed.

 

 

Reputatie 2

😂Interessant weer

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

Reputatie 7
Badge +4

mtr geeft toch nog wel wat drop op de bekende 10.226.4.6:
 

 

Packet loss op een tussen liggende hop is geen probleem, zodra het maar niet gebeurd op de eind bestemming. 

De tussenliggende hops zijn routers onderweg, deze zijn bedoeld om het verkeer te routeren naar de eind bestemming. Dit gebeurd op een ander deel van de hardware dan bijvoorbeeld reageren op ICMP van de mtr. 

Reageren op ICMP gebeurd in de control plane van de router, waar internet verkeer verwerken/forwarden gebeurd op de data plane. De control plane heeft een hele lage prio, de meeste recourse gaan naar de data plane om al het internet verkeer te verwerken, hierdoor kan het zijn dat je packet loss ziet naar de router zelf maar dat is geen probleem. 

Vergelijk het met dat iemand niet antwoord op je mail, maar het wel doorstuurd naar de volgende persoon. 

Reputatie 2

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

 

Wat ik hier gelezen he word de T-75 alleen toegewezen aan mensen met het hoogste abonnemen (10gb?).

Als het dan wel werkt… 😅

Ja, maar ergens anders hebben ze al gereageerd die niet uit te sturen. Zullen ze te duur vinden.

Reputatie 2

@Teresa van Odido Hierbij de screeenshots waarom gevraagd met nota bene een 697ms max! Wellicht wel een record? Ik vraag ook nog even de anderen van een andere topic om hier aan te sluiten. (Alle tests zijn bekabeld rechtstreeks naar de zyxel, de zyxel is met de ONT verbonden.) Er zit dus niks anders tussen van een andere partij behalve meegeleverde apparatuur van Odido. Hmm ik merk nu opeens dat mijn upload speed niet gelijk staat met mijn download terwijl dat vorige week wel nog zo was.

Reputatie 2

 

@Chapeaubas92 Goed dat je aan de bel trekt! Wil je ook een bekabelde speedtest en Ping test doen? In mijn bericht hier boven lees je hoe je dit doet. Ik ga er dan gelijk mee aan de slag! 

Deze heb ik al ergens in november gedaan en staat ook in mijn topic : 


Ik kan geen tests rechtstreeks vanuit de router doen aangezien ik : A) geen laptop heb B) mijn game pc niet naar beneden kan sjouwen. Ik weet dat @pockeyhock dezelfde problemen heeft als wat ik heb, en hij wel rechtstreeks een test kan doen maar dat had hij eerder ook al gedaan met dezelfde restultaten die ik toen ook had.

Dus ik weet niet of jullie andere oplossingen hebben waardoor ik het kan testen? Maar dit speelt al sinds oktober 2023 :-).

 

Ik heb de Asus AX86U pro gekocht.

Ps5 werkt goed nu op wifi met 400+mb.

Solide games zonder lag. Het kost wat, maar dan heb ik ook het gezeik niet meer. Nu even kijken welke apparaten ik kan kopen voor een mesh netwerk want boven is het internet nog ruk.

Reputatie 2

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108

Is dit de firmware die je moet hebben?

 

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 moet je hebben, voor wat het waard is bij mij zijn de spikes compleet weg na de update en heb de router die ik gehaald had ook teruggestuurd. Je moet even @Tommie van Odido vragen of hij de update naar je kan pushen.

Reputatie 2

@pockeyhock Dank je wel, ik heb het direct doorgezet naar de technische dienst! 

@Chapeaubas92 Even dubbel checken, heb je deze speed/ping test destijds wel bekabeld gemaakt? In dit het geval is, zet ik dit gelijk door en leg ik de huidige situatie uit. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan in ieder geval een recente speed/ping test doen? Ik ga dan gelijk voor je aan de slag! 

@JDieren Goed dat je je aansluit! Ik ben direct het systeem ingedoken en zie dat je al het één en ander hebt besproken met de klantenservice. Mijn collega heeft dit voor je doorgezet naar de technische dienst. Ik heb deze informatie daar nog aan toegevoegd en verwezen naar dit topic. 

Ik hoop van harte dat dit kan worden opgelost, zodat jullie allemaal ongestoord kunnen gamen! 

 

Ervaar je hetzelfde? Doe dan een bekabelde speedtest en Ping test. Het is belangrijk om alleen het Zyxel modem aan te sluiten. Graag ontvang ik de resultaten in dit topic, ik kijk gelijk met je mee! 

De Ping test doe je op de volgende manier: 

Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 

 

Kan misschien dit bericht gepind worden zodat andere die op deze topic terecht komen ook het zien en aansluiten

Reputatie 2

Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?

Normaliter ga je naar asusrouter.com and dan kom je er vanzelf. Maar hij werkte nu niet, terwijl ik wel netwerk verbinding had, Wellicht even met nerwerkkabel proberen inderdaad.

Ben wat aan het vogelen geweest met een normale wifi verbinding en een 5G omdat mijn tv de router niet zichtbaar had.

Toch wel fijn zo’n provider waar je zelf aan de slag moet.

Je moet ten alle tijden een netwerkkabel hebben aangesloten hebben op je router welke je vervangt voor je zyxel wil je die instellen met vlan 300 :-). Heb je geen netwerkkabel aangesloten en probeer je via wifi binnen te komen dan zul je niks zien.
Ik had dat namelijk ook dat ik niet in mijn router kon, maar dat lag dus aan het feit dat ik geen netwerkkabel in de laptop had zitten die met mijn router was verbonden.

 

Zodra je de vlan 300 heb ingesteld op je andere router kan je dus weer via wifi je router benaderen.

Reageer