Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 5019 Bekeken


Toon eerste reactie

165 reacties

Zou je eens de server van de game kunnen pingen in cmd @d.klokgieter? Dan kunnen we zien waar het precies mis gaat. Is dat bij ons of gaat het mis met het connecten naar de server. Alvast bedankt! 

Hi Tommie,

 

Ik heb de server van iRacing even gepinged, en daar zie ik een beetje het zelfde resultaat. 

Ping naar server van iRacing

Deze test is uitgevoerd met een bekabelde verbinding via de PC die ik ook gebruik voor het gamen. Ook goed om te benoemen is dat het probleem voorkomt op beide PC’s hier in huis, dus dan zal het onwaarschijnlijk zijn dat het aan de hard of software van een van de PC’s ligt.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Reputatie 3

Afgelopen 4 uur aan 1 stuk door (nog steeds) dramatisch. @Tommie van Odido 
 

 

Reputatie 3

@Tommie van Odido Ik ben er nog niet van af……

Zowel DNS connect als HTTPS als PIng laten zien dat er nog geregeld 500ms repsonstijden zijn. Komend weekend ga ik de zyxel ertussen uit halen, kijken of dat verschil maakt.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @emilimeters, we hebben de nieuwe firmware (B10) naar het modem gepushed voor de zekerheid. Zou je onze test willen uitvoeren met alleen het Zyxel modem aangesloten, dus ONT → Zyxel → PC/Laptop bedraad?

Ook ben ik benieuwd naar de resultaten als je alleen je Unifi hebt aangesloten, dus → ONT → Unifi → PC/Laptop bedraad. Ik zie dat het voornamelijk om 12:00 en 00:00 gebeurd, Unifi modems hebben een ingebouwde speedtest die elke 12 uur de lijn vol trekt, die kan ook voor de problemen zorgen. Kan je controleren of deze uit staat?

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

Er is ondertussen een monteur langs geweest, er zou een andere ONT & modem opgehangen gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gedaan omdat de monteur dacht dat dat niet nodig was, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, ik heb bekabeld nog steeds instabiel netwerk met pings die uitschieten tussen de 300 en 500ms.

Heb jij dit nog opgelost gekregen?

Ik heb het zelfde probleem. Maar als ik even scroll door de eerste 3 pagina’s van dit forum zie ik zo 5 a 6 mensen met het zelfde probleem.

En allemaal sinds de overstap naar Odido. Moet een probleem aan Odido zijde of de geleverde hardware zijn.

Ik heb uiteindelijk zelf een FritzBox 7590 aangeschaft en toevallig net aangesloten, het probleem lijkt nu verholpen te zijn. Het lijkt er op dat de Zyxel die ik vanuit t-mobile/odidio gekregen heb voor de spikes zorgde wat ik al vermoedde, je zou dit eens kunnen proberen te testen: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Reputatie 2

@pockeyhock @Tommie van Odido kijken jullie mee :-).

Ik heb de zyxel voor mijn netgear R8000 nighthawk x6 verwisseld en heb nu al een half uur lang geen latency spikes.

Ook even een 1.1.1.1 ping test gedaan en dit is het resultaat. 
Ja deze netgear heeft geen wifi 6 en is wat minder snel dan de zyxel maar ik kan nu dus normaal gamen.
Ik denk dus dat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat ze Zyxel t-56 een fout heeft in de firmware/hardware waardoor wij last krijgen van de random latency spikes. 
Hebben jullie hier al een antwoord op gevonden?

 

 

Reputatie 3

mtr geeft toch nog wel wat drop op de bekende 10.226.4.6:

 

 

Reputatie 2

Kom bij het voor het eerst opstarten 9 van de 10 keer ook niet online met mijn apparaten.

Internet is bedraad en draadloos weer niet vooruit te branden momenteel.

Ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee.

Ben bang dat er niet veel anders meer op zit dan opzeggen en terug te gaan naar Caiway, want dit is echt niet te doen.

Gamen is een draak, tv kijken is vaak niet goed (haper en pixelig), stream buffert. 

Reputatie 1

Ik krijg net de volgende mail binnen.

 

Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.

 

En nu? @Tommie van Odido @Teresa van Odido 

Reputatie 6
Badge +2

@emilimeters Super dank je wel! 

Ik wil er gelijk werk van maken, maar op basis van jouw e-mail adres op de Community kan ik geen abonnement vinden. Wil je jouw Klantnummer, wat er uit ziet als ABC12345, toevoegen aan je profiel? Dan ga ik gelijk aan de slag!

Reputatie 2

Er is ondertussen een monteur langs geweest, er zou een andere ONT & modem opgehangen gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gedaan omdat de monteur dacht dat dat niet nodig was, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, ik heb bekabeld nog steeds instabiel netwerk met pings die uitschieten tussen de 300 en 500ms.

Heb jij dit nog opgelost gekregen?

Ik heb het zelfde probleem. Maar als ik even scroll door de eerste 3 pagina’s van dit forum zie ik zo 5 a 6 mensen met het zelfde probleem.

En allemaal sinds de overstap naar Odido. Moet een probleem aan Odido zijde of de geleverde hardware zijn.

Ik heb uiteindelijk zelf een FritzBox 7590 aangeschaft en toevallig net aangesloten, het probleem lijkt nu verholpen te zijn. Het lijkt er op dat de Zyxel die ik vanuit t-mobile/odidio gekregen heb voor de spikes zorgde wat ik al vermoedde, je zou dit eens kunnen proberen te testen: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Ga vanavond als ik thuis ben even checken, dank.
Heb het zelf gecheckt met de EA connectie kwaliteit controle. Daar zie je het ook overduidelijk in. 

Je ziet package loss van boven 1%, lag spikes and hoge jitter.
 

Een nieuwe modem aanschaffen om de problemen aan Odido zijde kan toch geen oplossing zijn. 1 ding is wel zeker, die aangeboden korting  om over te stappen verdwijnt dan wel direct.

Reputatie 2

Ik krijg net de volgende mail binnen.

 

Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.

 

En nu? @Tommie van Odido @Teresa van Odido 

Ze zijn wel grappig… ik ga pas de zyxel weer aansluiten als ik 10 andere voor mij heb gezien die zeggen alles werkt weer. En dan nog even babbelen met odido zelf voor compensatie aangezien ik dus vanaf oktober 2023 geen goed gebruik heb kunnen maken van het internet… 

Reputatie 2

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

 

Wat ik hier gelezen he word de T-75 alleen toegewezen aan mensen met het hoogste abonnemen (10gb?).

Ik heb hetzelfde probleem >.<! Ik ben laatst overgestapt van DSL naar glasvezel omdat ik veel problemen had met DSL sinds een paar weken..

Nu exact hetzelfde als alle anderen hier:

Constant packet loss in MW3

In World of Warcraft zie ik telkens iedereen moonwalken voor 10 seconden vervolgens zie ik alles gebeuren wat in de afgelopen 10 seconden gebeurt maar dan in 1 seconden wat resulteert in een death.. Ik zit zelf op cutting edge Mythic raiding maar kan dit dus niet meer doen. Even simpel gezegd ben ik Healer, als ik doodben gaat vrij waarschijnlijk de hele groep van 20 dood.

Ik zal nog een reboot proberen.. maar gezien een flink aantal mensen dat er een router tussen gezet heeft en het daarmee opgelost is zou je toch als Odido eens achter je oren moet krabben of het niet aan Zyxel ligt… 

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

 

Wat ik hier gelezen he word de T-75 alleen toegewezen aan mensen met het hoogste abonnemen (10gb?).

Als het dan wel werkt… 😅

Reputatie 2

Herkenbaar die grafiek. Iedere speedtest die ik doe geeft een ander resultaat. 

In principe logisch maar ik zie de zelfde hoge pieken en extreem lage dalen.

 

Fijn dat er meer werk van gemaakt word. Hoop dat wij op de hoogte gehouden worden.

Veroorzaakt toch veel frustratie langs mijn kant. 

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Denk dat ik mijn oude router er eens op ga zetten, want ik word gek ;-)

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108

Is dit de firmware die je moet hebben?

Reputatie 7
Badge +9

Die collega ben ik @alexsdam, maar die vraag ging over je wifi netwerk. Ik kan niet meteen zien of er ergens een knelpunt zit op het netwerk namelijk. Alles ziet er verder gewoon stabiel uit op mijn lijnmeting. 

Over welke game gaat het? Dan zal ik kijken of ik het IP-adres kan vinden.

 

Reputatie 2

@Teresa van Odido Is er inmiddels een update voor onze situatie?

Hey @d.klokgieter, bedankt voor alle testen. Ik heb alles doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen een deskundige blik werpen op jouw verbinding. Hopelijk hebben zij de oplossing! Wordt vervolgd. 

Hi Tommie. Moet ik daarvoor mijn e-mail in de gaten houden, of gaat verdere communicatie via dit topic? In de mail stond dat ik binnen 3 dagen een reactie kon ontvangen, maar ik heb nog niets ontvangen.

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij toen na de post nog pingspikes gehad? Of zijn ze daadwerkelijk helemaal weg?

Reputatie 2

Die collega ben ik @alexsdam, maar die vraag ging over je wifi netwerk. Ik kan niet meteen zien of er ergens een knelpunt zit op het netwerk namelijk. Alles ziet er verder gewoon stabiel uit op mijn lijnmeting. 

Over welke game gaat het? Dan zal ik kijken of ik het IP-adres kan vinden.

 

In dit geval EA FC 24.

Maar ik zie de instabiliteit ook op youtube, twitch en laden van websites.

De connectie valt niet volledig weg in de zin van offline maar blijft wel met spikes hangen. Zie hier ook het forum ook best veel mensen met exact de zelfde issues.

Bij mij is dit gestart sinds ik van Caiway naar Odido ben veranderd, wat het zelfde glasvezel netwerk is (Delta)

Reputatie 6
Badge +2

@pockeyhock Je bent me net voor! 😊 Ik heb nog geen update maar ik wil het volgende vragen, dit geldt ook voor @alexsdam en een ieder die hier last van ervaart. 

Willen jullie alleen het Zyxel modem aansluiten en een bekabelde speedtest en Ping test uitvoeren? Graag ontvang ik hier de screenshots van in dit topic. 

De Ping test kun je op de volgende manier doen: Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Ik koppel dit dan gelijk terug aan onze technische dienst, alvast bedankt voor de moeite! 

 

Reageer