Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 5019 Bekeken


Toon eerste reactie

165 reacties

Reputatie 3

Dit doe ik met mijn domotica oplossing middels OpenHab. OpenHab gebruik ik om op half uurbasis een normale Speedtest van Ookla te doen en in bovenstaand geval, een DNS-connect. Het resultaat daarvan gaat naar een SQL database. Die data gebruik ik dan weer in het grafieken tool Grafana om grafieken te maken. 

Dit alles draait op 2 Ubuntu linux servertjes, gewoon omdat het kan en leuk is om te ontdekken 😉

Reputatie 6
Badge +2

@alexsdam Dank je wel voor de moeite! Ik heb het gelijk doorgezet naar de technische dienst.

Reputatie 1

elke keer wordt het helpdeskticket gesloten en begint het onderzoek weer van vooraf aan. Dit geeft me het gevoel dat er niet serieus naar word gekeken en het zorgt voor erg veel frustratie.

Zonder te kunnen zeggen wat er in elk specifiek geval gebeurd (en waarom een support ticket op niets uitloopt), heb ik vandaag ook nog geen nieuwe informatie gezien. Van vandaag blijkt:

  • Er is een verzameling van community topics intern besproken, maar daar is (voor ons) nog niets concreets naar voren gekomen.
  • We worden weer (allemaal) gevraagd om enkele basis testen te herhalen, dus tijd/moeite te spenderen, zonder te weten welke veranderingen zijn doorgevoerd. Nu plug ik de boel zo om in mijn laptop, maar voor anderen is dat niet zo simpel.
  • Het lijkt er op dat er niets aan het probleem is gewijzigd, afgaande op mijn eigen situatie.
  • Onze test resultaten worden doorgezet naar de technische dienst, en dat is fijn, maar zonder inzicht in hoe intensief men er naar kijkt, kan zo’n doorzetting van alles betekenen tussen ‘ter kennis aangenomen’ tot een urenlange debug sessies om de achterliggende oorzaak op te sporen en te verhelpen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij dat dit gezamelijk wordt opgepakt, en ik vertrouw er op dat er achter de schermen serieus naar gekeken wordt. Maar, wederom, ik ben vandaag nog niets wijzer geworden. Daarintegen niet alles kan in 1 dag opgelost worden. Maar stel ik zou mijn auto 3x wegbrengen voor dezelfde storing, dan ga ik bij de 4e keer ook wel ultimatums stellen.

Als ik geen alternatief had voor de T-56, dan had ik mijn abonnement allang opgezegd. Elke minuut (of vaker) zulke ping spikes is compleet waardeloos.. zowel voor een IT geek als voor een casual online gamer op z’n console.

En dat voor een issue dat hier echt niet moeilijk te reproduceren is. ping aan, en binnen 1min is zo’n latency spike wel te pakken.

Reputatie 1

Ik ga hier even mijn steentje bijdragen en ook een gerelateerde discussie linken.

Route changes rather often

Samen met een mogelijke oorzaak, lijkt er een wisseling in routes te gebeuren (de routes zouden niet binnen 72 seconden moeten updaten), wat echt de latentie kan beïnvloeden en stotteren in games kan veroorzaken. Ook is er een probleem met het uitbreken van het 10.266.4.x bereik (wat ook meerdere route wisselingen kan hebben) naar het bestemmings-IP. Dus ergens is er een koppelpunt of een switch die te veel belasting op zich neemt.

Er lijkt een probleem te zijn met het nieuwste T-56 modem, dat gewoon overbelast raakt door pings van bots.

Als jullie toegang hebben tot Linux-hulpmiddelen, voer dan een mtr uit, kijk of je een ander 10.x.x.x IP ziet verschijnen binnen 4 minuten.

Ook lijkt de normale latentie vrij hoog, gezien de grootte van het land

 

Reputatie 3

Dit lijkt me inmiddels een structureel probleem en zou bij de netwerkspecialisten moeten liggen. De helpdesk kan hier dan alleen maar nieuwe meldingen aanhangen. Om zeker te zijn dat het dezelfde melding betreft zouden wat basistesten moeten laten doen. 

Als netwerk eigenaar zou ik me hier druk om maken, iets met kwaliteit en concurrentie positie. En ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik wil best helpen (testjes doen?) om inzicht in dit probleem te krijgen. We hebben hier immers allemaal baat bij dat het opgelost wordt. 

Die mtr kan ik best doen, kleine moeite. Ook de Zyxel er eens een tijdje tussenuit halen is iets wat ik op termijn toch van plan was. En ik kan me voorstellen dat geografische spreiding van incidenten ook interessant kan zijn, is er een relatie te vinden met het netwerk ontwerp?

Wat wel handig zou zijn is dat de moderators hier dan ook op regelmatige basis terugkoppelen, of in iedergeval laten weten dat hier met man en netwerkspecialist aan gewerkt wordt. Ik heb niet alle community onderwerpen doorgelezen, dus het zou kunnen dat dat al gebeurd.

Tot slot lijkt dit dus een vrij structureel probleem, normaal merk je hier niks van, maar gamers en/of mensen die het leuk vinden om alles te meten, merken dit. 

Reputatie 7
Badge +4

 Ik lees net in een ander topic dat @Sven-Odido bezig is met het testen van een mogelijke fix. Hopelijk geeft het snel een oplossing want net als bij andere zit ook ik al maanden met een instabiele internetverbinding.

 

Goed nieuws op de valreep van de dag! We hebben zojuist een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken 🙂. We zijn enorm benieuwd naar jullie ervaringen gedurende het weekend!

Reputatie 1

De eerste testresultaten zijn hoopgevend. Ben benieuwd hoe het gamen dit weekend gaat verlopen.

 @Sven-Odido @Tommie van Odido 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @pockeyhock, ik ben op dit moment zoveel mogelijk gegevens aan het verzamelen voor een grondig onderzoek. Hopelijk kunnen we hier dan eindelijk een klap op geven! 

Ik heb ondertussen alles doorgelezen, hier mijn situatie:

  • Ik ervaar veel lag-spikes en packet loss tijdens online gamen (COD op ps5) wat het ondragelijk maakt. 
  • Ik heb de Firmware update al op mijn T56 Zyxel
  • Verbinding is prima, ik ben niet in de gelegenheid om dit bekabeld te testen en/of screenshots op te sturen van tests met ping etc. 
  • 400mbps download uit en 110mbps download op wifi, (250mbps upload op wifi). Rond 7 ping. 
  • Deze lag spikes zijn om de 5-10 seconden en duren 1-2 seconden.

Er zijn zo veel mensen die dit voor mijn gevoel ook ervaren. Wat kunnen we hier aan doen? Hiervoor nooit problemen ervaren met andere providers. Als jullie perse willen testen zal er iemand langs voor moeten komen. 

Reputatie 6
Badge +2

@pockeyhock @alexsdam Ik heb jullie Klantnummers en dit topic opgeslagen in mijn persoonlijke agenda en ik ga hier a.s. maandag direct nogmaals achteraan. Ik wil jullie echt graag helpen, maar op dit moment weet ik niet hoe ik dit voor jullie kan oplossen. 

Oplossing of niet, ik beloof dat ik maandag in ieder geval laat weten hoe het er voor staat. 

Reputatie 2

@pockeyhock @alexsdam Ik heb jullie Klantnummers en dit topic opgeslagen in mijn persoonlijke agenda en ik ga hier a.s. maandag direct nogmaals achteraan. Ik wil jullie echt graag helpen, maar op dit moment weet ik niet hoe ik dit voor jullie kan oplossen. 

Oplossing of niet, ik beloof dat ik maandag in ieder geval laat weten hoe het er voor staat. 

 

Dank. Internet snelheid is opzich niet minder dan het moet zijn.

Maar continue disconnects door package loss kan niet. Daarnaast is de wifi ook dramatisch. TV via Wifi kan niet (haper, slecht beeld, zwarte balken knipperend langs de zijkanten van tv).

Gemeten snelheid via wifi is zo’n 10mb/s terwijl ik er pal naast sta. Eigen router helpt maar niet volledig.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Jason1990, ik heb je op de lijst gezet! De nieuwe firmware zal spoedig geupgraded worden.

 

Ah kijk aan @emilimeters, dat ziet er een stuk beter uit!  

Reputatie 2

@pockeyhock @alexsdam Ik heb jullie Klantnummers en dit topic opgeslagen in mijn persoonlijke agenda en ik ga hier a.s. maandag direct nogmaals achteraan. Ik wil jullie echt graag helpen, maar op dit moment weet ik niet hoe ik dit voor jullie kan oplossen. 

Oplossing of niet, ik beloof dat ik maandag in ieder geval laat weten hoe het er voor staat. 

Dankjewel! Hopelijk kunnen we binnekort allemaal weer ongestoord gamen.

Reputatie 1

Goedemorgen,

Aangezien mijn vermoeden nog steeds is dat de T56 de oorzaak is van het probleem ben ik deze ochtend toch nog maar weer wat dingen gaan testen. Via het programma pingplotter, 3 tests uitgevoerd naar 1.1.1.1 , de world of tanks server en de iracing server. 

 

Hierna heb ik de Netgear R7000 router, die wij in de woonkamer hebben hangen, maar van de muur geschroefd en in de meterkast geïnstalleerd in plaats van de T56. Factory reset gedaan en de router ingesteld op VLAN 300.

 

Nu durf ik toch wel met zekerheid te zeggen dat de T56 van Odido de veroorzaker is van de ping spikes. Lijkt me toch duidelijk genoeg. En nee, het was niet de Netgear R7000 die storing veroorzaakt op de T56 omdat ik de eerste 2 maanden van mijn Odido abonnement deze nog aan de Ziggo modem had hangen. Zou je mij een t54 of t75 willen toesturen om te testen? @Tommie van Odido 

Ik zal dit weekend wat gaan gamen via de Netgear router om te zien of alle haperingen/freezes/disconnects weg blijven. Gezien de testresultaten weet ik het antwoord eigenlijk al, maar ik zal mijn bevindingen hier weer delen.

 

Reputatie 2

@Tommie van Odido Hi Tommie.

Was even benieuwd of er iets van nieuwe info is. Ik zie nog altijd een groeiend aantal meldingen betreft het package/jitter issue. Een monteur langs sturen is in ieder geval een oplossing daar ik meerdere meldingen zie waarbij de monteur concludeert dat het niet aan de thuis situatie ligt.

Voor mij is op 29 januari een zaak aangemaakt waarbij binnen 3 werkdagen een reactie zou komen. 

Inmiddels zit ik, en waarschijnlijk de anderen hier, op werkdag 6 zonder reactie.

 

Snap dat het wellicht moeilijk op te lossen is, maar mijn geduld raakt wel op. Buiten het feit dat gamen moeizaam is (lees lag spikes, package loss en disconnects) kan ik ook niet fatsoenlijk tv kijken.

Het is alsof ik naar een illegale stream kijk met flitsende zwarte balken langs de zijkanten van mijn beeld, slechte kwaliteit (router krijgt geen fatsoenlijke snelheid over WiFi naar TV over een afstand van nog geen 5 meter) en haperingen in beeld en geluid.

Wil jullie echt de tijd gunnen het een en ander op te lossen maar ik raak het vertrouwen hier wel in kwijt.

 

Eerlijk gezegd neig ik naar opzegging van het contract, ik neem aan dat dit kostenloos kan?

Hi @Jason1990, ik heb je op de lijst gezet! De nieuwe firmware zal spoedig geupgraded worden.

 

Ah kijk aan @emilimeters, dat ziet er een stuk beter uit!  

Wat is spoedig? XD ik heb de firmware nog niet na een reset in ieder geval

Reputatie 3

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved.

Reputatie 1

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved.

Okay so new firmware still hasn’t fixed it the issue then. 

Reputatie 2

Net even 2 test games gespeeld tussen 11.15 en 11.45.

Weet niet of jullie activiteit en stabiliteit terug kunnen zien? Maar krijg iedere 30-60 seconde ping en package loss waarschuwingen binnen de game.

 

Hierbij screenshot ter ondersteuning:

 

Reputatie 3

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved 

Okay so new firmware still hasn’t fixed it the issue then. 

not in my situation, but at others it did improve. So start with trying the new firmware. 

Reputatie 7
Badge +9

Zou je eens de server van de game kunnen pingen in cmd @d.klokgieter? Dan kunnen we zien waar het precies mis gaat. Is dat bij ons of gaat het mis met het connecten naar de server. Alvast bedankt! 

Reputatie 1

Well new firmware (if that does even help the issue) won’t impact the odd flip flop I see in a traceroute between my packets taking different routes within 200 packets. Which causes sporadic latency spikes. 
I am hardwired all the way to the ONT with 10Gbps networking (my ONT also gives a 10Gbps ethernet). So my equipment will add 0.2ms latency in the worst case. 

Reputatie 2

 

Well new firmware (if that does even help the issue) won’t impact the odd flip flop I see in a traceroute between my packets taking different routes within 200 packets. Which causes sporadic latency spikes. 
I am hardwired all the way to the ONT with 10Gbps networking (my ONT also gives a 10Gbps ethernet). So my equipment will add 0.2ms latency in the worst case. 

To be fair im not sure if it was the firmware for me, since @Sven-Odido said he made some changes to my router manually to test before they published the fix in the firmware, maybe they forgot to add the changes to the live firmware? 

Hi @d.klokgieter, als ik je screenshot bekijk ziet het er goed uit. Waar merk je dit vooral? 

Klopt, zo’n speedtest ziet er goed uit. Maar als je kijkt naar hoe stabiel de verbinding is, met die uitschieters van steeds 300-500+ er tussen dan is het niet heel erg top. 

Vooral tijdens games zoals iRacing (race simulator) waarbij stabiel internet heel belangrijk is merk ik dat er problemen zijn met mijn internetverbinding, het lijkt dan een beetje alsof er packet loss is.

Dit probleem had ik niet toen ik nog bij tweak zat, toen bleef het wel netjes stabiel.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Reageer