Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 4982 Bekeken

Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.

Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.

Maximum 575ms ping uit 100

 

Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

165 reacties

Ik was te vroeg blij. Kennelijk was het een goede avond want het is ook de enige geweest. Nu weer continu haperingen tijdens het gamen. Ik word er een beetje moedeloos van.

 

 

Ik heb de Asus AX86U pro gekocht.

Ps5 werkt goed nu op wifi met 400+mb.

Solide games zonder lag. Het kost wat, maar dan heb ik ook het gezeik niet meer. Nu even kijken welke apparaten ik kan kopen voor een mesh netwerk want boven is het internet nog ruk.

Reputatie 3

tsja, als je sportief wilt rijden, moet je geen middle off the road auto gebruiken. voor normaal gebruik werkt de zyxel prima, maar wil je meer, dan moet je op onderzoek. tweakers is dan een aardige bron. mijn keus is op Ubiquitib gevallen, prijzig, maar gewoon omdat het kan. geen gedoe met 2.4/5GHz wifi, geen pingspikes en volledig beheersbaar. en zo zijn er tal van merken die sportief rijden mogelijk maken 😉

@Tommie van Odido

 

Kennelijk hebben meerdere leden die zijn overgestapt hier last van.. Van Tweak (verplicht) overgestapt naar Odido ivm een overname en sindsdien alleen maar ellende. Ondanks hoge cijfers en speedtest toch een hoop lagg en ellende op de ps5, ondanks bekabeld. Odido doet zijn best door een monteur te sturen en alles te vervangen, maar wederom voor dezelfde router, met als gevolg dezelfde problemen.

Is het mogelijk om een andere router te verkrijgen?

 

AAn de community de vraag welke alternatieve router goed zou werken voor een gezin van 4 met zonen die gamen en veelvuldig op de wifi zitten.

Reputatie 3



@emilimeters Heb je de Zyxel vervangen met een andere router? Aanbevelingen hierover? Dan kan Odido deze namelijk opsturen :) 

ik vermoed dat ze daar wat terughoudend over zullen zijn, ik heb een UDM SE 😁

@Jason van Odido Eens met @emilimeters. Het lijkt me niet nodig om hier weer screenshots van te sturen. Om het hele verhaal nog meer te bevestigen heb ik mijn PS5 bekabeld aangesloten en dat werkte perfect, geen enkele vorm van lag. Het probleem zit hem inderdaad in de Zyxel. Als jullie graag data willen, voel je vrij om een afspraak met me te maken om zelf te komen meten. 

@emilimeters Heb je de Zyxel vervangen met een andere router? Aanbevelingen hierover? Dan kan Odido deze namelijk opsturen :) 

Reputatie 3

@Jason van Odido jullie hebben toch al talloze screenshots van dit probleem ?! dit moet niet moeilijk zijn om na te spelen. en de bron is de zyxel, ik had ook serieus vaak last van spikes. zyxel eruit en geen greintje last meer. 

if it looks like a duck, quacks like a duck, etc

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Its_Milan , slim dat je dit met ons deelt; hier moet inderdaad wat aan gedaan worden - helemaal eens! Kun je de instructies die Tommie meestuurde hierboven opvolgen en dan de resultaten met ons delen? Ik ben heel benieuwd hoe dit zicht vertaalt naar de metingen.

Reputatie 1

Ik heb ondertussen alles doorgelezen, hier mijn situatie:

  • Ik ervaar veel lag-spikes en packet loss tijdens online gamen (COD op ps5) wat het ondragelijk maakt. 
  • Ik heb de Firmware update al op mijn T56 Zyxel
  • Verbinding is prima, ik ben niet in de gelegenheid om dit bekabeld te testen en/of screenshots op te sturen van tests met ping etc. 
  • 400mbps download uit en 110mbps download op wifi, (250mbps upload op wifi). Rond 7 ping. 
  • Deze lag spikes zijn om de 5-10 seconden en duren 1-2 seconden.

Er zijn zo veel mensen die dit voor mijn gevoel ook ervaren. Wat kunnen we hier aan doen? Hiervoor nooit problemen ervaren met andere providers. Als jullie perse willen testen zal er iemand langs voor moeten komen. 

This is why I suggested that they allow someone to help them test, and give the share the root console creds, you need a UART device in order to access that. I think this is reaching a point that they are going to start to lose customers, no matter the price, or everyone will start to reject their router and ask for a discount on your monthly, since you can’t use the provided router which you pay for. 

Ik heb ondertussen alles doorgelezen, hier mijn situatie:

  • Ik ervaar veel lag-spikes en packet loss tijdens online gamen (COD op ps5) wat het ondragelijk maakt. 
  • Ik heb de Firmware update al op mijn T56 Zyxel
  • Verbinding is prima, ik ben niet in de gelegenheid om dit bekabeld te testen en/of screenshots op te sturen van tests met ping etc. 
  • 400mbps download uit en 110mbps download op wifi, (250mbps upload op wifi). Rond 7 ping. 
  • Deze lag spikes zijn om de 5-10 seconden en duren 1-2 seconden.

Er zijn zo veel mensen die dit voor mijn gevoel ook ervaren. Wat kunnen we hier aan doen? Hiervoor nooit problemen ervaren met andere providers. Als jullie perse willen testen zal er iemand langs voor moeten komen. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Okgoof, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Zou je voor mij een speedtest en pintest willen uitvoeren? Dan krijg ik een beter beeld bij de problemen. Zorg er wel voor dat de testen bekabeld zijn op het Zyxel modem zonder randapparatuur aangesloten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Beste Odido,

Hier hetzelfde probleem. Net dit topic doorgespit maar ik denk dat nog meer testen weinig zin heeft als het probleem in de modem (hardware zit).

Zijn er nog andere mogelijkheden (behalve eigen modem wisselen) om de spikes te voorkomen?

Gamen is idd niet te doen en heb spijt dat ik idd bij ziggo weg ben gegaan. 

Reputatie 1

Has there been any progress updates? 

Even though I am using my own router, I still get odd issues with FPS games. Here is an example where I get packet bursts because of this odd route changes that keep happening. 

Even though my hardware won’t block me, and my router isn’t the cause I am still getting issues. 

Ondertussen 2+ weken later, ervaar nog steeds dezelfde internet problemen.
TV valt ook dagelijks weg. Bij het zappen van zenders : “ Bezig met laden..”. tv box uit/aan en het werkt weer..

Nog steeds spikes in down/upload. Upload blijft echter nu altijd boven de 300+ms..

Hi @Jason1990, ik heb je op de lijst gezet! De nieuwe firmware zal spoedig geupgraded worden.

 

Ah kijk aan @emilimeters, dat ziet er een stuk beter uit!  

Ik heb de nieuwe firmware maar de problemen blijven! de spikes zijn minder maar veel langer ipv de 3-5 sec zijn ze nu 15-20 seconden. Mocht het probleem zich voor blijven doen en odido kan mij niet verder helpen. Kan ik de kosten voor een echt modem/router dan naar odido doorzetten?

Het is natuurlijk te gek voor woorden dat ik via ADSL met een T50 router prima connectie had met 100 mbit en sinds ik een T56 router heb met 1000 mbit ik vreemde lag spikes heb.. ik moet zeggen verdere downloads etc. dat gaat allemaal prima het is enkel tijdens het gamen dat ik packet loss heb of lange lag spikes..

Nogmaals het vreemde is dat de chat e.d. gewoon doorlopen alleen de wereld is aan het moonwalken en dan gebeurt opeens alles wat tijdens de lagspikes moest gebeuren in 0.5 seconden

Reputatie 2

 

Well new firmware (if that does even help the issue) won’t impact the odd flip flop I see in a traceroute between my packets taking different routes within 200 packets. Which causes sporadic latency spikes. 
I am hardwired all the way to the ONT with 10Gbps networking (my ONT also gives a 10Gbps ethernet). So my equipment will add 0.2ms latency in the worst case. 

To be fair im not sure if it was the firmware for me, since @Sven-Odido said he made some changes to my router manually to test before they published the fix in the firmware, maybe they forgot to add the changes to the live firmware? 

Reputatie 1

Well new firmware (if that does even help the issue) won’t impact the odd flip flop I see in a traceroute between my packets taking different routes within 200 packets. Which causes sporadic latency spikes. 
I am hardwired all the way to the ONT with 10Gbps networking (my ONT also gives a 10Gbps ethernet). So my equipment will add 0.2ms latency in the worst case. 

Reputatie 3

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved 

Okay so new firmware still hasn’t fixed it the issue then. 

not in my situation, but at others it did improve. So start with trying the new firmware. 

Reputatie 1

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved.

Okay so new firmware still hasn’t fixed it the issue then. 

Reputatie 3

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved.

Hi @Jason1990, ik heb je op de lijst gezet! De nieuwe firmware zal spoedig geupgraded worden.

 

Ah kijk aan @emilimeters, dat ziet er een stuk beter uit!  

Wat is spoedig? XD ik heb de firmware nog niet na een reset in ieder geval

Reputatie 1

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Jason1990, ik heb je op de lijst gezet! De nieuwe firmware zal spoedig geupgraded worden.

 

Ah kijk aan @emilimeters, dat ziet er een stuk beter uit!  

Reputatie 3

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108

Is dit de firmware die je moet hebben?

 

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 moet je hebben, voor wat het waard is bij mij zijn de spikes compleet weg na de update en heb de router die ik gehaald had ook teruggestuurd. Je moet even @Tommie van Odido vragen of hij de update naar je kan pushen.

Top dankjewel! ik heb mijn nieuwe klantnummer toegevoegd aan mijn account :) Als @Tommie van Odido tijd heeft dan hoor ik het wel :) Online is er niks te vinden mbt dat firmware nummer in ieder geval! 

Reageer